Sinds november rijd ik in een C4 Cactus 1.2 110pk. Na bijna 4000 km begin ik mij een beetje te ergeren aan het weggedrag. Ik heb het gevoel dat ik relatief veel kleine stuurcorrecties moet doen om de auto in het spoor te houden. Ook als ik het stuur ietsjes naar links of rechts zet (bij rechtdoor rijden) dan centreert het stuur niet volledig. Hij blijft dus staan.
Citroën monteur erin laten rijden en begreep wel wat ik bedoelde. Hij merkte het ook (“nu ik erop let”, zo zei hij), maar wist niet of dit karakteristiek is van de auto of dat er echt iets aan de hand is. Helaas hadden zij geen Cactus staan om te proberen, dus een paar dagen erna zou hij in een Cactus gaan rijden om te kijken of hij dit ook bij deze auto merkte. Telefonisch contact gehad; hij had het idee dat ook de andere Cactus net zo rijdt.
Herkennen jullie wat ik schrijf? Het is niet extreem hoor, maar best wel vermoeiend op lange stukken. Bij mijn vorige auto (Yaris uit 2001) was dit totaal niet het geval.
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014
- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
bij mij ook niet ,ze rijd gewoon rechtdoor ,geen problemen
le sage
-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014
Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Nou die monteur moet binnenkort op het matje komen, een auto moet altijd sporen natuurlijk,
Het is alleen, wanneer je er andere, maat banden, en of velgen onder zet met een andere et, waarde, dan beïnvloed dat het weg gedrag,
Persoonlijk ging ik eens naar een goede uitlijn garage, om te kijken of alles nog goed staat, camber caster, toe/uit-spoor, blijf dan bij de auto, samen met de monteur, en bekijk samen de statistieken, veel monteurs letten alleen op de toespoor, omdat deze alleen kan worden afgesteld, als de andere gegevens niet kloppen, dan betreft het, een defect aan ophanging, ook achter moet dit kloppen, klopt dit niet? Laat dan een uitdraai maken, en neem deze mee naar garage, het is al duidelijk dat je garage de boot afhoud,
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Wat ook mogelijk is dat er een draaiend onderdeel van de stuurinrichting (te) zwaar of stroef gaat.
Ik heb zo’n soortgelijke klacht ooit eens meegemaakt bij een Citroën AX na het vervangen van de spoorstangkogels. Er was na de reparatie niet meer normaal mee te rijden, je bleef corrigeren bij rechtuit rijden. De uitlijning bleek na extra controle prima in orde, dat was het niet. Uiteindelijk bleek het in een van de twee nieuwe spoorstangkogels te zitten die waarschijnlijk door een fabrieksfout abnormaal zwaar ging!
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Na een half jaar/25.000 km herken ik jouw verhaal totaal niet. Lijkt me dus niet een “typisch-Cactus-probleem”.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik vind dat de Cactus goed rechtuit rijd, 160 met 1 hand aan het stuur voelt prima. Net als in mijn XM vroeger.
Voor een snelle bochtmaken pak ik mijn DS3
Ik ervoer tijdens een proefrit een jaar geleden in een benzine uitvoering hetzelfde. Beetje zoekerig/licht in de neus. In de dieseluitvoering had ik deze ervaring niet. Ik weet het destijds aan het lichter zijn van de benzine versie (scheelt toch 60kg op de voorwielen), maar het kan een andere oorzaak hebben zoals uitlijning.
Mooi zo’n forum, wie heeft er last van en welke versie rij je?
Zelf rij ik de diesel versie van de cactus, 1.6 blue hdi en ik herken dit niet met het rijden…ik kom van een 1400kg zware auto met 18 inch velgen en dan merk je wel dat de cactus een stuk lichter is, maar icm met de 15 inch staal/dop ook wel weer prettig sturen is….sinds kort zelfs de staal/dop vervangen door 15 inch lm momo winpro en dan zelfs geen problemen met het stuurgedrag…dus kortom met de diesel van de cactus herken ik dit niet wat er beschreven wordt
Het advies hierboven opgevolgd en de Cactus bij een uitlijn specialist laten uitlijnen. De ervaren monteur was niet zo heel spraakzaam maar zei dat hij sommige waardes had veranderd en dat deze niet overeenkomen met de fabrieksspecificaties, maar dat het beter zou moeten rijden. En inderdaad de auto rijdt nu beter rechtuit.
Toch zit dat ‘afwijken van fabriekswaardes’ mij niet lekker. Wie kan a.h.v. het bijgevoegde rapport duiden wat er precies gedaan is met de uitlijning.
Dank alvast!
Ik heb het uitlijnrapport even op mijn google drive gezet, zie hier: https://drive.google.com/file/d/0BybI23u60yUaSy1USnM2REpleXM/view?usp=sharing
Ik zie een paar honderdsten meer toespoor onder “sporing”. Rechts stond op 0.03 en nu op 0.05 zoals voorgeschreven staat.
Voor fijne rechtuitstabiliteit, moeten voorwielen een beetje naar elkaar toe gericht staan, anders gaat een auto ‘zoeken’. Niet teveel, anders gaat de auto voorbanden vreten.
Het gaat in dit rapport slechts om 0.02 graden verschil, maar van 0.03 naar 0.05 is toch bijna 2x zo veel toespoor op rechts. Precies wat de fabrikant voorschrijft onder “doelgegevens”.
De tolerantie van +/- 0.05 die ze onder doelgegevens opgeven is vreemd. Een 0.00 stand zou volgens de doelgegevens akkoord zijn, maar dat is niet zo, want dan gaat je auto alle kanten op.
0.05 graden toespoor op zowel links als rechts blijkt in de praktijk dus goed te werken. En route maar weer!
Ik herken het stuurgedrag als hierboven beschreven met exact dezelfde uitvoering. Ik ben beroepschauffeur en ben erg kritisch op het stuurgedrag. Aangezien ik er niet tegen kan als het stuur niet exact in het midden staat heb ik dat bij Motorhuis in Zoetermeer laten aanpassen. De auto is zonder problemen opnieuw uitgelijnd en binnen 10 minuten stond alles perfect recht. Aan het gevoel was verder niets veranderd dus het ligt niet aan de uitlijning. Inmiddels ben ik gaan experimenteren met de bandenspanning. Hij staat op Good Year banden en ik rij nu op ongeveer 2.5 rondom en ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel tevreden ben met het resultaat.
Tonino schreef:
Voor fijne rechtuitstabiliteit, moeten voorwielen een beetje naar elkaar toe gericht staan, anders gaat een auto ‘zoeken’. Niet teveel, anders gaat de auto voorbanden vreten.
De tolerantie van +/- 0.05 die ze onder doelgegevens opgeven is vreemd. Een 0.00 stand zou volgens de doelgegevens akkoord zijn, maar dat is niet zo, want dan gaat je auto alle kanten op.
0.05 graden toespoor op zowel links als rechts blijkt in de praktijk dus goed te werken. En route maar weer!
Ik vraag me af voor welke auto dit zou gelden ? Dit lijkt me erg algemene informatie en voor een achterwielaangedreven auto ?
Om zulke uitspraken te doen moet je de complete wielophanging kennen. De meeste voorwielaangedreven Citroen’s hebben iets/minimaal uitspoor ( positieve instelling), of horen standaard op 0 te staan. De reden is dat je dan “met gas erop” de speling/dynamische krachten in de wielophanging ( die er altijd een heel klein beetje is..) opheft en rijdt met wielen die rechtuit staan.
Je C4 stond op -0.05, dat is dus verkeerd ! en moet staan op 0.00 tot 0.1, de bandenspecialist heeft dit onderkent en de zaak bijna precies op 0.05 gezet Prima !
Als je Citroen te veel “uitspoor heeft” is je auto heel gevoelig voor sporing, want dan wisselt de grip tussen het linker en rechter wiel en die sturen dan niet gelijk. Dat geeft een minimaal “zoekeffect”.
Voor wat betreft het “gevoel”:Je hebt een elektrische stuurbekrachtiging, die hebben een ander gevoel dan een “hydraulische” stuurbekrachtiging, met name om de middenstand. Je zou dat echt moeten vergelijken met een andere Cactus om te kijken of de jouwe “anders” stuurt. Maar ik denk van niet.
Veel plezier !
To err is human, not to err is divine.
“De reden is dat je dan “met gas erop” de speling/dynamische krachten in de wielophanging ( die er altijd een heel klein beetje is..) opheft en rijdt met wielen die rechtuit staan.”
Goeie . Had ik niet onderkend.
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
dat ‘gevoel’ wat hier wordt beschreven heb ik ook met mijn nieuwe DS5 (1.6HDi, nu 10K op de teller)
Ik voel met soms net een acteur in een slechte film die een auto aan het besturen is; het voelt dan ook nog aan of de stuurstang van rubber is en dus steeds wat vertraging heeft waardoor je echt constant aan het corrigeren bent. Van de week hebben ze iets aan de sporing verandert (weet niet wat) en stuurt nu iets beter.
Monteur gaf aan dat het stuurgedrag (in dit geval van de DS5) lijkt op dat van een winkelwagentje (wielen willen allen kanten op), en dat daar niet veel aan te doen is; Als ik het voorgaande zo lees dan zijn de meningen daar i.i.g. over verdeelt.
(De wielophanging ziet er overigens,vergeleken met mijn vorige C5 ook wel erg simpel en eenvoudig uit)
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Ik heb sinds een maand de Cactus met benzine/automaat. Ik ben gewend aan veel grotere zwaardere auto’s met veel meer vermogen en snelheid. Het viel mij juist op dat de Cactus zo rustig spoort. Ook bij 130 het stuur loslaten leidt tot keurig rechtuit rijden.
Ik heb er 17” velgen met 205/50 banden onder liggen.
Met teveel uitspoor kun je vlotter sturen in de bochten, met teveel toespoor stuurt hij nerveuzer in de bochten.
Je kunt het zelf uittesten dus, gaat hij vlot in een bocht is het uitspoor, gaat hij vlot uit een bocht is het inspoor.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017