Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Na ruim 2 jaar ben ik weer terug bij een ZX, ditmaal een dieseltje Hoe dat zo komt? Na m’n rooie break kwam er een AX 1.4, waar ik 30.000 hele fijne kilometers mee afgelegd heb. Tot m’n spijt nooit een topic over die auto gehad. Omdat ik een nieuwe baan heb met aardig wat woon-werkkilometers, leek iets op diesel of gas me een stuk voordeliger rijden. Daarnaast ging er toch teveel aan de AX mankeren om er vertrouwen in te houden. Dus afscheid ervan genomen en de jacht naar een nieuwe auto geopend.
Een maatje groter leek me wel prettig, en om niet elke maand een klein kapitaal aan de belastingdienst verschuldigd te zijn kwam ik al snel weer bij een ZX uit. Probleempje: die zijn op gas of diesel amper nog te vinden. Daarom verder gekeken naar Xsara’s en Saxo’s, maar helaas niks in een beetje goede staat voor een leuke prijs. 2 maanden in de Saxo van moeders rondgereden, en net op het moment dat ik toch maar naar benzine-troenen ging zoeken, stond er vorige week opeens een hele leuke ZX 1.9D Avantage in de buurt te koop. Meteen gaan kijken, proefgereden en gekocht
Dus wat staat er nu precies voor de deur? Een vijfdeurs ZX, donkerblauw, met 21 jaar en niet minder dan 421.000 km ervaring. Met die feiten in acht nemende ook nog eens een best nette verschijning. Lekker kaal, zonder stuurbekrachtiging of andere snufjes. Wél uitgerust met zeer prettig zittende Xantia VSX stoelen, met dank aan de vorige eigenaar!
So far ben ik hier erg mee in m’n nopjes! Dat een ZX een heerlijke auto is wist ik al, maar die fantastische turboloze diesel in het vooronder maakt het helemaal compleet. Wat rijdt dat goed zeg, heerlijk rustig en eigenlijk meer dan genoeg power.‘s Ochtends vroeg luid ratelend, eenmaal onderweg vredig spinnend en op de snelweg eigenlijk verbazingwekkend stil. Ben alvast erg benieuwd naar het verbruik.
Uiteraard mag er wel weer wat gebeund worden om een tijdje met deze ZX vooruit te kunnen, maar daarover later meer.
Erg leuk om weer een ZX te hebben Foto’s volgen zodra ik ‘m gewassen heb, maar in het topic van Macnail staan er ook nog wel een paar.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Ben blij dat de ZX goed terecht gekomen is!! Overall is het verbruik zo’n 1:18,5. Het zuinigste was 1:21 het duurste 1:16,5. Dit laatste was onder zeer koude omstandigheden.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb stiekem nog wel eens spijt dat ik de mijne weg heb gedaan…. Had bijna 5 ton ervaring
Er staan er altijd her en der wel een aantal te koop, maar meestal bij zo’n halfbakken handelaar met 15 vorige eigenaren, daar zou ik niet aan beginnen, als je iets van een kennis/bekende/via het forum kan kopen is dat altijd beter!
Veel plezier ermee!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Vandaag eens wat tijd gevonden om de eerste dingetjes aan de ZX te doen. Audio ingebouwd, gewassen en gestofzuigd. Vervolgens een fijn stukje door de polder getoerd, en daarna van de zon gebruik gemaakt om met m’n antieke gare Canon een paar redelijke plaatjes van de auto te maken:
Gister een maat verhuisd met het ZX’je, wat een bak ruimte nog met de bank neergeklapt, en volgeladen rijdt het eigenlijk alleen maar lekkerder. Had ik al gezegd dat ik er blij mee ben?
To-do lijstje is nog niet af maar wat er als eerste gaat gebeuren: gaskabel vervangen, dieselleiding vervangen en een nieuw bandventieltje. En de auto op de brug gooien om een beeld te krijgen van de hoeveelheid roest, want ja, die schijnt er te zijn…
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Controleer de rechter lengtebalk even. Aan de voorzijde binnenkant waar de brandstofleidingen lopen zit volgens mij een gat in de balk. Je zult zien dat de balken daar vaker gerepareerd zijn.
Enne…..wees svp zuinig op de vakantiestickers op de achterruit. Dat zijn allemaal verschillende vakanties geweest.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Haha, komt in orde. Stukje historie toch? Heb alvast een ICCCR sticker aan de kont toegevoegd:
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Dat had ik ook met mijn ZX, met bagage en 3 personen op de achterbank liggen ze veel strakker op de weg, kon je veel harder mee de bocht door
Wat zijn dat trouwens voor punten voorop de motorkap? Toch geen roest, wel?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Steenslag Is wel een beetje gaan roesten ja. Eens kijken of ik een lakstiftje in de juiste kleur kan vinden.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
En anders bij GAOS even kijken of ze daar een andere kap in dezelfde kleur hebben Laatste keer dat ik er kwam stond er wel eentje in, volgens mij, dezelfde kleur. Dat is wel dik een jaar geleden…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gister maar eens de gaskabel van de ZX vervangen. De oude was flink aan het rafelen, en aangezien ik liever niet stilval met een dood gaspedaal een nieuwe geregeld die er na een uurtje klussen in zat. Verder gaat de ZX erg lekker, behalve een wat moeizame en rokerige koude start ‘s ochtends. Ligt vermoedelijk aan een stukje dieselleiding. Eerste verbruik was trouwens 1 op 19,4 Tweede 1 op 18,5 met een aantal ijzige ochtenden. Heb tot nu toe weinig reden tot klagen met deze heerlijke diesel
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Dat moeizame starten kan je tijdelijk oplossen door ‘s-ochtends voor het starten een keertje of 15 in de brandstofbalg te knijpen. Is is gewoon een luchtprobleem.
En het gebruik komt me heel bekend voor!!😎
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Die lucht in het brandstofsysteem moet toch ergens vandaan komen nietwaar?
Ik heb bij mijn 19D een versleten bus in het pompdeksel waardoor er (bij koude motor alleen) diesel langs de gasklep-as sijpelt.
Ze stottert de eerste kilometer ook wel een beetje en proest dan wat blauwe rookwolkjes…
Knijpen in de balg doe ik ook altijd en dan start ze voorbeeldig en na 15 minuten rijden is de pomp ook weer droog.
Voor ik haar in de zomerstalling zet wil ik dat deksel nog vervangen want d’r komt gezeur met de APK ben ik bang.
(zomerstalling?? Ja, de ZX is mijn pekelbakje compleet met winterbanden)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Tjerk schreef:een wat moeizame en rokerige koude start ‘s ochtends.
Gloeibougies al gecontroleerd?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De gloeibougies zijn eind vorig jaar nog vervangen. Het probleem zit in de brandstofleiding tussen het pompbalgje en het brandstoffilterhuis. Als dat vervangen wordt moet het startprobleem opgelost zijn.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Moet nog steeds een keer naar de sloop om zo’n stukje leiding te scoren. Af en toe even in dat balgje knijpen is ook maar een kleine moeite
De eerste 5000 kilometer zit er alweer even op, en dat waren hele fijne kilometers! Gister op de voorjaarsmeeting een plekje in de CitroExpert voor de ZX geregeld Leuk hoor, dat dit onopvallende model eens goed in de spotlights mag.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Was erg leuk om achterin jouw ZX een rondje te maken (en om kennis te maken natuurlijk - met die malle sprint naar de wagen toe, zit ineens zo’n langharige kwast naast je). Comfort, de stille motor, alles viel op z’n plek - zo zou ik ook wel kunnen dieselen. Veel plezier ermee!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)