recentelijk is met jullie hulp een stationairloopprobleem opgelost. Dit lag aan een lek in de harmonicaslang.
Helaas is er een nieuw probleem voor in de plaats gekomen: hij start niet als hij warm is.
De koude start gaat vrij vlot. De auto rijdt goed en loopt ook goed stationair. Maar als hij warm is, slaat de motor niet aan. Er is ook dan een goede vonk. Als ik remreiniger in het luchtfilterhuis spuit start hij wel en blijft dan ook gewoon lopen. Ik heb wel gelezen over bdp-sensor en matige bobinecontacten e.d.. Alleen: het feit dat hij wel start met remreiniger toont dan dat er geen bobineprobleem is(?). Uit de benzineslang naar de “common rail” gutst benzine tijdens de startpoging. Ik weet niet of daar een minimale druk geldt of zo.
Wie weet raad?
Start ie ook niet als je een beetje gas geeft?
Ha Hans,
Nee, gas geven helpt niet.
Vreemd…
Er is wel een minimale druk nodig, maar als die niet voldoende zou zijn zou ie ook niet blijven lopen na de starthulp met remreiniger…
Misschien het relais dat o.a. de benzinepomp aanstuurt?
Er is een regelmechanisme dat aan de hand van het toerental zorgt voor de brandstof toevoer.
Starten, stationairloop en bedrijfstoerentallen hebben allemaal een iets andere aansturing.
misschien is daar wat mis?
Misschien registreert de ecu niet dat er een laag toerental is bij starten.
Ik roep maar wat…
Je zou nog de injectiegalerij kunnen loshalen of een andere galerij aansluiten en dan kijken of de injectors wel sproeien…?
In mijn zoektocht, het eerdere stationairprobleem op te lossen heb ik de stappenmotor (idle control/luchtschuif) buiten werking gesteld en uiteraard de passeerleiding aan weerszijden afgedopt. Ik meen dat die alleen maar dient als toerentalcompensatie voor de airco (die zit op mijn CX maar werkt niet). Ik heb dat vanmorgen voor de zekerheid weer zoals origineel aangesloten. En de auto start nu weer prima als hij warm is. Toeval? Ik kan het namelijk niet echt beredeneren.
Maar het gezegde luidt: “vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan”.














Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Post eens een foto van die klep.
Je hebt er namelijk 2, 1 die is inderdaad voor de toerentalregeling als je de airco inschakelt (deze zit in de buurt van het koelvloeistof bolletje).
De andere dient als extra luchtklep bij het starten en die kan je dus niet missen (deze zit achter op het motorblok).
Een echte stappenmotor zit er niet in de CX.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ha TRX-ke. De luchtschuif die ik bedoel zit achter op het motorblok. Dat betekent dan denk ik, dat het inderdaad een luchtschuif is voor het starten. Vandaar dat-ie ook weer start!
(Foto heb ik net op het net gezocht maar niet zo snel gevonden.)
Ja zeg!
Stiekem dingen loshalen om ons op het verkeerde been te zetten!
Maar fijn dat het weer is opgelost.
Ik zal het nooit meer doen!
Nu weer een ander probleempje weaarvoor ik een nieuw Topic zal aanmaken