Die monteur had het Youtube-filmpje natuurlijk niet gezien. Hoe kun je anders bij zo’n geluid aan motorsteunen denken?! Ik hoop voor jullie dat het probleem nu is opgelost en wens jullie veel reisplezier!
Nou lieve Citrofielen,
Helaas: inmiddels is de linker aandrijfas vervangen door een ander exemplaar en het geluid is nog exact hetzelfde. Er is gespeeld met assen van links naar rechts zetten, invetten, noem het maar op, maar alles zonder resultaat. De monteur baalt ontzettend, want was er heilig van overtuigd dat dat ‘t probleem was. Het geluid van die kogels in dat uitgesleten tripoidehuis klonk exact als ‘t gebonk. Maar niet dus.
Dinsdag mogen we weer terugkomen en gaat hij verder kijken.
Inmiddels beginnen we wel echt onze moed te verliezen. We hadden al anderhalve maand op pad moeten zijn en we hebben al zoveel extra kosten gemaakt. Misschien als je zelf een brug hebt of heel veel tijd en kennis dat je dan rustig kunt gaan uitzoeken en uitsluiten wat ‘t nu kan zijn, maar dat geldt niet voor ons. We denken steeds vaker dat we ‘m misschien maar moeten gaan verkopen als deze monteur er z’n vinger ook niet op kan leggen. We hebben echt geen idee. En geloven nog steeds dat het nooit iets ernstigs kan zijn. Motor loopt als een zonnetje, hij rijdt heerlijk, schakelt prima, remt goed, alles werkt naar behoren, bus is zo goed onderhouden. Maar dat gebonk blijft.
Hier nog een keer het filmpje met uitleg. Dit gebonk hoor je dus ook als je tijdens het rijden de motor uitzet en dus volledig zonder motor tot stilstand komt. Daarbij maakt het niet uit of de koppeling is ingetrapt of niet en je hoort het alleen bij het laten uitrollen tot stilstand ZONDER af te remmen. Zodra je bijremt, hoor je het geluid niet.
Mocht er nog iemand suggesties hebben, heel graag!
https://youtu.be/LiQm6aUwrJs dat is hetzelfde geluid
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Maar dat kan toch haast niet optreden bij rollen op een vlakke ondergrond? Nu voor het eerst maar eens geluisterd. Bizar geluid.
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb wel een idee: ik denk dat er een moer in de versnellingsbak is losgelopen. De moer van de prise-as aan de achterzijde. Dat gaat bij een ds ook vaak los. Krijg je ook vreemde herrie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Zit dat niet net wat anders? Bij de C35 zit er nog een parkeerremschijf die achter uit de bak steekt…
break23m schreef:Maar dat kan toch haast niet optreden bij rollen op een vlakke ondergrond? Nu voor het eerst maar eens geluisterd. Bizar geluid.
Ja helaas dus wel, op hartstikke vlakke ondergrond dus. En inderdaad dus ook als je ‘m bij wijze van spreken gewoon aanduwt en dan uit laat rollen, dus met de motor uit en geen koppeling ingetrapt of wat dan ook.
waterman schreef:Ik heb wel een idee: ik denk dat er een moer in de versnellingsbak is losgelopen. De moer van de prise-as aan de achterzijde. Dat gaat bij een ds ook vaak los. Krijg je ook vreemde herrie.
Dankjewel voor je suggestie Maar het is dan ergens wel bizar dat je dit geluid totaal niet hoort tijdens het rijden. Het is echt enkel en alleen maar als je bijna tot stilstand komt en dat doet zonder te remmen.
paso schreef:https://youtu.be/LiQm6aUwrJs dat is hetzelfde geluid
Dat klinkt inderdaad heel erg hetzelfde! Maar kan niet helemaal goed opmaken welke schroef het dan in ons geval zou kunnen betreffen? Weet jij dat toevallig?
Waterman bedoelt de moer waarmee het 5e versnellings tandwiel vast zit op de uitgaande/secundaire as in de versnellingsbak, die wil bij een DS en SM wel eens loskomen, en bij een C35 is die constructie hetzelfde, ook al zit daar nog de handremschijf achter, die klemt namelijk zelf op de as want er zit nog een lagertje tussen.
A propos: heb je als eens goed naar de handrem en de handremklauw gekeken?
Hoe “luister” je naar de bak: C35 op de brug, een wiel opkrikken, iemand met de hand dat wiel rond laten draaien en met een soort stethoscoop (zoals de dokter, maar dan met een pen ipv een zuignap..) luisteren: Aan de bak naast de kilometertellerkabelaansluiting, daar hoor het het 5e versn tandwiel, en zo kun je ook nog naar de handrem kijken.
Die handrem van een C35 is erg apart, die zit OP de versnellingsbak, en blokkeert beide wielrn.
Ik zou echt eerst zoeken waar het geluid vandaan komt voordat je verder laat sleutelen anders kom je er niet uit.
To err is human, not to err is divine.
Steekas klonk ook zo ongelooflijk waar omdat het geluid naar de kas word overgezet, je hoort echt de kas.
In dit filmpje is het de schokdemper die dat veroorzaakt.
Maar je hebt het op vlakke weg…. Dan moet je ergens een verschrikkelijke onballans hebben.
De onderste ophanging die uit het lood is geslagen of heel erg los staat, de uitlijning van de wielen, bedoel je kunt dat dan enkel krijgen als het wiel gaat zoeken.
Maar bij het rijden heb je niet het gevoel dat de wagen zwaar spoort?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Je kunt ook de aandrijfassen er uithalen en dan met een man of wat duwen.
Is het geluid er dan nog kan het alleen nog maar in de naaf zitten (wiellager, gescheurde remschijf)
Citroensmgz schreef:Waterman bedoelt de moer waarmee het 5e versnellings tandwiel vast zit op de uitgaande/secundaire as in de versnellingsbak, die wil bij een DS en SM wel eens loskomen, en bij een C35 is die constructie hetzelfde, ook al zit daar nog de handremschijf achter, die klemt namelijk zelf op de as want er zit nog een lagertje tussen.
A propos: heb je als eens goed naar de handrem en de handremklauw gekeken?
Hoe “luister” je naar de bak: C35 op de brug, een wiel opkrikken, iemand met de hand dat wiel rond laten draaien en met een soort stethoscoop (zoals de dokter, maar dan met een pen ipv een zuignap..) luisteren: Aan de bak naast de kilometertellerkabelaansluiting, daar hoor het het 5e versn tandwiel, en zo kun je ook nog naar de handrem kijken.
Die handrem van een C35 is erg apart, die zit OP de versnellingsbak, en blokkeert beide wielrn.
Ik zou echt eerst zoeken waar het geluid vandaan komt voordat je verder laat sleutelen anders kom je er niet uit.
Dit keer stond ie op de brug en had de monteur die aandrijfas al uit elkaar gehad, slijtage was duidelijk zichtbaar en als ‘ie op een bepaalde manier aan het wiel draaide klonk de speling in die as die je hoorde precies zoals het bonken. Dus we dachten echt dat dat ‘t was. Overigens niet met een stethoscoop geluister. Dachten echt dat we ‘t geluid gelokaliseerd hadden. Was alleen linksvoor ook.
Naar de handrem(klauw) is nog niet gekeken, zullen we dan ook maar eens goed naar luisteren. Maar zou je dat bonkende geluid dan niet ook moeten hebben bij ‘t uit stilstand wegrijden? Het is echt alleen bij ‘t tot stilstand komen nu namelijk.
Overigens hartstikke bedankt voor het meedenken, echt heel erg fijn want zonder dit forum waren we nog veel droeviger geweest denk ik
nanko schreef:Je kunt ook de aandrijfassen er uithalen en dan met een man of wat duwen.
Is het geluid er dan nog kan het alleen nog maar in de naaf zitten (wiellager, gescheurde remschijf)
Heb ‘t idee dat dat al wel gebeurd is, maar weet ‘t niet zeker. Gaat we dinsdag sowieso weer checken. Monteur wil ook graag weten wat ‘t is, die baalde als een stekker en geeft ‘t nog niet op. Gelukkig in ieder geval iemand die ons niet met een kluitje in t riet stuurt.
Inmiddels wel de kachelkraan vervangen trouwens, rubbertje was inderdaad naar de haaien dus bleef warme lucht door komen. Die werkt weer als een tierelier. Maar ja, dat zijn kleine dingetjes. Nu dit mysterie nog…
paso schreef:Steekas klonk ook zo ongelooflijk waar omdat het geluid naar de kas word overgezet, je hoort echt de kas.
In dit filmpje is het de schokdemper die dat veroorzaakt.
Maar je hebt het op vlakke weg…. Dan moet je ergens een verschrikkelijke onballans hebben.
De onderste ophanging die uit het lood is geslagen of heel erg los staat, de uitlijning van de wielen, bedoel je kunt dat dan enkel krijgen als het wiel gaat zoeken.
Maar bij het rijden heb je niet het gevoel dat de wagen zwaar spoort?
Nee hij rijdt echt als een zonnetje, dat is het rare. En ook als ‘ie dus zo bokt hoor je het wel, maar je voelt het niet enorm. Schokdempers ook maar even nakijken dus. Maar is dat geen APK-punt?
APK was geen probleem namelijk, enige aandachtspuntje voor over 2 jaar was de linker stuurkogel en die hebben we gelijk maar laten vervangen aangezien ze toch al met die bus bezig waren.