Om de koppelingskabel te kunnen vervangen, moet in het interieur van mijn XM V6.24 (serie I) de onderste beplating aan de bestuurderskant worden verwijderd. De zes zichtbare torxjes schroef je er in no time af, maar dan zit de plaat toch nog op minstens één punt vast (in ieder geval rechts onder). Ik kan echter niets zien of voelen. Iemand ervaring hiermee?
Deze bedoel je ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Zo te zien wel ja. Het gaat om de plaat waar ook het handgedeelte van de hand/voetrem aan vast zit. Zes torxjes losdraaien is kennelijk niet genoeg!
@citroen23: ja, zeker weten dat dat hem is, maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag…
Volgensmij kan je bij het pedaaltje links voor de voet handrem het kabeltje eruit pikken dat zit in een gleufje en dan zou hij los moeten komen ?
Groetjes michael.
Ik heb ‘m zelf al eens losgehad maar dat is alweer een tijdje, 10 jaar of meer, geleden.
zit er ook niet een torx schroefje onder het afsluitklepje van de zekeringen ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
@ Michael simons: Het gaat niet om dat kabeltje, maar om de plaat.
@ citroen23: Op dit moment zit de plaat alleen nog rechts onder vast, dus in de buurt van het verwarmingsbuisje (goed te zien op de foto).
In hoeverre dat ik weer is het Alle torxen los en bij de pedalen heb je een soort van vloer afdek plaatje tussen de pedalen en dat hangt daar ook aan en het kabeltje van de handrem meer niet ?
Of de kachelbuis voor de voeten maar denk dat dat zo los te halen is.
Raar dat je niet kan zien waar hij nog vast zit ?
Groetjes michael
Vanmorgen opnieuw een vergeefse poging gedaan. De kachelbuis aan de bovenkant is los, dus dat is het probleem niet. Extra moeilijkheid is dat mijn (elektrisch bediende) bestuurdersstoel opeens niet meer voor- of achteruit wil (alhoewel ik wel een klik hoor als ik de schakelaar bedien). Ik heb daardoor nu erg weinig ruimte. De hele stoel demonteren is dus waarschijnlijk de volgende stap.
Mmm, wat elektrische stoel betreft: zit die witte stekker achter je radio/kachelbuis er nog goed in ??
Die klik is dat het klikken van de schakelaar of de relais onder je stoel ???
Inmiddels heb ik m’n WPHB’n serie Y3 weer ff afgestoft en een afbeelding gevonden waar de 7 !!! torxjes zitten. Stuur middels mijn PM je e-mail adres maar fff dan mail ik ‘m daar wel fff heen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bij m’n vorige bericht wist ik niet de gegevens van m’n acount server. Nu inmiddels gevonden
dus afbeelding kan op het forum:
P.s. als wel een klik onder de stoel hoort komt de spanning wel aan. Dan zou ik eens meten of er wel spanning op het motortje komt. Die willen nogwel eens kapot gaan cq doorbranden.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor de afbeelding! Morgen ga ik opnieuw kijken; het zal gaan om de onderste pijl rechts. Vreemd echter dat ik die dan tot nog toe niet heb gezien of gevoeld. De stoelbediening bekijk ik later, want zoals gezegd in mijn eerste bericht: het doel is de koppelingskabel vervangen.
Groeten Kees
Eindelijk is ook de zevende torx (rechts onder) eraf, waarmee de plaat los is. Wel moest ik daarvoor de bekleding van de middenconsole loshalen (wat op de beide plaatjes hierboven al gebeurd is). Deze laatste kleine operatie staat goed beschreven in Haynes (12.24). Voor de borgmoer waarover daar gesproken wordt heb je een dop van 10 mm nodig. Dank voor de adviezen!
En om te stofzuigen
XM TCT Ambiance`94
Als je het gereedschap en de stekkertjes wegdenkt, valt het wel mee…