Sinds januari 2015 ben ik bezig met het restaureren van een CX turbo2. De kleur is, of beter was ooit, Bleu Memphis en ik heb de auto door de 200.000 km grens gereden. Een CX in betere conditie was misschien ook een betere start geweest, maar dan had ik deze fantastische reis moeten missen (en dat was nu juist niet de bedoeling).
Op dit moment is er al veel gebeurd, vooral op het gebied van onderzoek naar de staat van het plaat werk. Dat wil vooral zeggen dat de auto inmiddels helemaal uit elkaar ligt en alle portieren en dergelijk zijn onderzocht op roest en de staat van de verschillende kleinere onderdelen. Dit heeft in ieder geval geleid tot twee nieuwe portieren en een achterklep (en een bumperdeel dat later gebruikt gaat worden). Verder is het volgende gebeurd:
- plaatwerk linksachter: vervanging ivm ernstige roest door deuk
- bodem kofferruimte links tussen wielkast en achterlicht: herstel gat
- plaatwerk rechtsachter: uitdeuken + plamuur
- bodem kofferruimte rechts tussen wielkast en achterlicht: herstel gat
- wielkast rechtsachter: herstel gat door roest
- onderzijde kozijn zijraam rechtsachter: herstel roest + plamuur
- onderzijde kozijn achteruit: herstel roest
- reparatie doorgezakte stoel (gesprongen veer)
- schoonmaken/overspuiten benzinetank
- schoonmaken LHM filters en reservoir
- verschillende kleinere onderdelen zijn ontdaan van roest en vers in de lak gezet (raamgeleiders, trekhaak, koplampen, etc)
- onlangs heb ik de motor eruit getild zodat ook deze aangepakt kan worden.
Wat nu op de planning staat is:
- het overige plaat werk (dorpels, wielkasten voor en de bumperbalk)
- overspuiten (in originele kleur Bleu Memphis)
- vervangen veerbollen rondom
en motorisch:
- vervangen koppelingsplaten
- vervangen verschillende pakkingen
- vervangen verschillende porreuse slangen (vooral de Turboslangen!)
- grote wens: aanbrengen nieuw motormanagement.
Inmiddels begint het een stuk technische te worden en hoop ik via dit forum de benodigde kennis te kunnen vinden. Ik zal geregeld fotos uploaden om de voortgang te laten zien. Voor nu een paar fotos van net voor de aanschaf en de staat waar “Le Général” zich nu in bevindt.
lekker bezig
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Gisteren weer wat plaatwerk gedaan….dat wil zeggen, Josh heeft dat gedaan: een plaatwerker van de oude stempel. Zo eentje die last naar fabrieksstandaarden en bij het plamuren de moleculen nog in tweeën schuurt voor optimaal glad resultaat! En ik moet dit mooie werk toch even delen:
Linksachter (scherm bleek een enorme deuk te hebben, verborgen onder 1,5 cm dikke plamuurlaag):
Rechtsachter was het wat uitdeuken, maar waren er wat lelijke plekken bij de achterraamdorpel:
Rechte dorpel/balk, sporen van een kwart eeuw vocht:
Dat rotte gat bij het rechter voorportier, nu na lassen/plamuren:
Het gaat nu hard; de dorpel aan de linkerzijde is binnenkort aan de beurt en dan komen we aan bij de voorzijde. Daarna krijgt de Generaal een nieuw kostuum bij de spuiter. In de tussentijd wil ik een start maken met het motorblok.
Totaal aantal Berichten: 9424
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nu je toch zo lekker bezig bent, zou ik als ik jou was ook de voorschermen er even van af halen en kijken hoe de A-stijlen erachter eruit zien.
Dan kan veel ellende zitten, kijk maar eens in het topic van F.SvM.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gewoon even met een endoscoop in kijken.
En ik kan niet anders zeggen dan dit ziet er uit als vakwerk!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ah leuk! Ik heb je gesproken in de loods bij je auto toen ik samen met Mickel aandrijfassen-onderdelen aan het sprokkelen was voor mijn CX.
Aardig veel werk, maar grondig aanpakken is de enige manier. Veel plezier en succes!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi project. Hopelijk straks nog een strakke T2 op de weg!
Veel typische CX plekken die je ben tegen gekomen
De mijne is nagenoeg klaar, maar gelukkig hoefde bij mij het interieur en de motor er niet uit.
Hoe wordt de straks CX opgebouwd? Origineel of naar eigen inzicht?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Hele mooie kleur voor een CX, houden zo!
En ik sluit me erbij aan, het werk ziet er heeeeeeel, heeeeeeeel strak uit, bijna te strak voor een CX
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Geweldig mooi project ! en zeer grondig en secuur aangepakt !!
Dit gaat een mooie verschijning op de weg worden.
Tzt taxeren en goed in de antiroest zetten. Nu kan je overal goed bij.
We houden het draadje in de gaten.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Ziet er idd prachtig uit, veel sterkte met het proces!
Mag ik je als administrateur van het CX-Register van de CX-Club een vraagje stellen over een andere CX die ik op de foto’s in je loods zie? Is die lichtblauwe CX ook van jou, of weet je van wie die wel is? Als die kleur origineel is dan is het OF bleu lagune (alleen in modeljaar 1975 geleverd en heel zeldzaam) OF zelfs bleu ocean (alleen in modeljaar 1977 geleverd en ik heb er nog nooit een exemplaar van gezien)... ik zou heel graag weten in welke kleur deze CX is gespoten!
Hartelijke groet,
Jaco
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik had em ook gezien, mooi hoor. Lijkt me Bleu Lagune, Bleu Océan is volgens mij veel donkerder.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Volgens mij komt die lichtblauw kleur bij de histor vandaan en is ie gerold.
Kijk maar in het draadje van BX Cannis
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En dit was zijn voorbeeld.
En moet zeggen dat is goed gelukt!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
F.SvM schreef:Gewoon even met een endoscoop in kijken.
VgF
Dat leek me ook een goede optie om eerst te doen….dat uitklaar halen kan altijd nog. Gelukkig heeft een “loods-genoot” (GS-break) zo’n endoscoop.
En dank iedereen voor de complimenten!!! Die ga ik natuurlijk ook even doorgeven aan Josh, de lasser!
Arjan Verkade schreef:Mooi project. Hopelijk straks nog een strakke T2 op de weg!
Veel typische CX plekken die je ben tegen gekomen
De mijne is nagenoeg klaar, maar gelukkig hoefde bij mij het interieur en de motor er niet uit.Hoe wordt de straks CX opgebouwd? Origineel of naar eigen inzicht?
Ik ga ‘m wel origineel opbouwen…maar ja, wat is dat? Deze CX is duidelijk serie twee, maar er hing een serie 1 plafondlamp in, de verstralers ontbraken (de gaten in de bumpers zitten er al wel inclusief de draadjes) en zo was er nog wat klein “beun werk”. Veel is dus gewoon opknappen naar originele standaard met nieuw materiaal. Dat betekend dus ook plafond en stijlen opnieuw bekleden en dan hebben ze tegenwoordig kwalitatief hoogwaardiger materiaal met gelijke uitstraling.
Onder de motorkap, wordt een hoop vervangen aan slangen, misschien valt er nu ook een iets fraaiere compositie te maken dan het grauw-zwarte slangen werk dat het van origine is. De lucht/turbo-slangen in blauw silicone kan wel eens mooi uitpakken als detaillering (de blauwe bougiekabels doen het namelijk goed, net als de blauwe claxon). Maar daar ben ik nog niet uit.
Die licht blauwe CX diesel is inderdaad gerold, dus ik vrees dat ik jullie moet teleurstellen, geen originele tint.
De eigenaar heb ik nooit in het echt gezien daar. Er wordt sinds kort weer aan gewerkt, maar ik meen dat de nieuwe Dieselwetgeving hem ernstig dwars zat en de lol van het project heeft weg genomen….Ik hoop dus dat ie die lol weer gevonden heeft. Ik zal eens even kijken of ik wat meer info weet te achterhalen.