ja eens met frank.
en bedenk net: volgens mij is 1 van de gaten doorgeboord naar het koel water.
dat zal deze wel zijn, en dus niet goed afgedicht geweest.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
le look le plus cool schreef:Is het zeker dat in de serie 2 het gietijzeren deel een kleur heeft?
Bij mijn serie 2 diesel lijkt het gietijzeren deel van origine wel zwart te zijn.
Wat de tapeindgaten in de kop betreft, er zijn er meerdere die niet blind zijn, maar doorlopen tot in de koelkanalen.
O.a. een tweetal van het uitlaatspruitstuk.
Athans bij een dieselkop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
le look le plus cool schreef:Inspectie leert dat alle verbindingen los zijn behalve de onderste bout, dat is feitelijk de draaias. Iemand nog tips?
Zoals Frank ook al aangaf, zou ik ook het tapeind inclusief waterpomphuis uit de kop proberen te draaien.
Wel eerst even met beleid iets van een plamuurmes o.i.d tussen kop en huis steken om te zorgen dat de pakking los is.
Met een beetje mazzel komt het draadeind er zo uit, als hij wel breekt blijkt er mogelijk een stompje staan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het pomphuis met bout en al er afdraaien leek me ook een mooie oplossing, maar het probleem is dat er sowieso nog twee draadeinden doorheen lopen (zie foto: door het centrum en onder de aansluiting van de koelslangen naar de radiator door). Dus het geheel draaien gaat niet lukken (nog even los van het feit dat de haak om de motor op te tillen achter het pomphuis vast zit met twee bouten waarvan er een alleen helemaal uitgedraaid kan worden als het pomphuis weg is…..zucht.
Daar gaat dus een hele mooie mogelijkheid.
Nog even over wat er precies wel/niet beweegt en vooral ten opzichte van elkaar. Op het onderste draadeind na zit alles los. het huis valt ook met de hand wat te wrikken en daarbij zie je dat er duidelijk beweging is tussen het huis en de draadeinden links en het centrale draadeind. De pakking zit ook al duidelijk los, ik kan duidelijk kieren zien en een plamuurmes is op enkele plaatsen er al tussen geweest.
Wat vast zit is het onderste draadeind, die zit in ieder geval vast aan het pomphuis. Gezien het gemak waarmee andere draadeinden los kwamen uit het motorblok ga ik er niet meteen vanuit dat dit onderste eind ook nog vast zit in het motorblok.
Een beetje een patstelling zou ik zeggen. Maar ik zag ook al wat suggesties dat ik gewoon het hele pomphuis eraf moet zagen
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb het even voor je nagekeken op een dieselkop en volgens mij is dat bij een benzinekop niet anders, maar het gat van het draadeind, die bij jou nog vast zit, is inderdaad niet blind.
Ik zou gewoon doordraaien en zien waar het misgaat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bedenk me nog iets, ik heb begin dit jaar ook behoorlijk moeite moeten doen om het huis van de kop af te krijgen.
Je geeft aan dat je er een plamuurmes tussen krijgt, maar ook ter plaatse van het lange draadeind?
Zo nee, probeer dat eens.
En als dat lukt er een tweede bijsteken, en daarna mogelijk nog 1.
Hierdoor druk je het huis af op de kop.
Mogelijk komt daardoor het huis los van het draadeind, want dat is wat je wilt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
le look le plus cool schreef:Maar ik zag ook al wat suggesties dat ik gewoon het hele pomphuis eraf moet zagen
nee dan begrijp je mij verkeerd.
ik bedoel alleen het onderste draadeind doorzagen van onder af.
zeker niet het hele huis doormidden zagen.
als je het goed doet hoef je het huis niet eens weg te gooien.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan moet je toch voldoende ruimte voor het zaagblad zien te realiseren, anders beschadig je de pasvlakken.
En dat doe je juist op de door mij aangegeven manier.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
laat ook maar
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Erik, bedoel je dat je een deel van het oortje van het huis mee weg zaagt?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Tapeind uitboren???
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Moet die wel eerst afbreken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
erikkuiper schreef:laat ook maar
volgens mij is het heel lastig met tekst iets uitleggen wat je eigenlijk op het ding zelf wilt aanwijzen. Maar goed, wat ik ervan begrijp is dat voorstelt om het draadeind dat nu nog uitsteekt af te zagen (?). Dan zit het pomphuis natuurlijk nog steeds vast. Maar dan zou de volgende stap zijn om het resterende stuk uit te boren. Aangezien dit stuk door een bus steekt in het pomphuis (dus zonder schroefdraad en zelfs een millimeter of 2 rondom aan vrije ruimte) zou dit niet meteen tot ernstige beschadiging van het pomphuis moeten leiden. (al kan zo’n boor wel erg makkelijk van het harde staal het zachte aluminium in duiken lijkt mij.) Dit doe je net zo lang tot dat het huis los komt (je bent dan voorbij de blokkade geboord). De rest van het draadeind laat hopelijk wel los uit het motorblok, anders ook dat uitboren.
Ik hoop hard dat ik dit redmiddel niet hoef aan te spreken, en dat de plamuurmessen optie gaat werken….maar vrees het ergste.
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zie dat uitboren van dat lange draadeinde niet als reeele optie.
Boor gaat zeer waarschijnlijk alle kanten op, behalve de gewenste.
Probeer eerst maar de plamuurmessenactie, draadeinde van 2 kanten benaderen.
Als er iets ruimte ontstaat verder werken met wigjes o.i.d.
Als dit niet lukt, gewoon het draadeinde los draaien.
Breekt hij, dan breekt hij.
Afhankelijk van de plek waar hij breekt, krijg je het huis er mogelijk wel af.
En kan je met een linkse tap mogelijk het restant er uit krijgen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Erik, bedoel je dat je een deel van het oortje van het huis mee weg zaagt?
ja.
en wel zodat er ongeveer een cm draadeind in de kop achterblijft.
het stuk pomp hoeft dan niet over het hele draadeind heen, plus dat het lang zo vast niet meer zit.
het achtergebleven stukje krijg je er met een griptang wel uit.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v