Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De RAW-schakelaar en de alarmlichtschakelaar staan parallel aan elkaar, geen hotelschakeling want dat is een serieschakeling.
De RAW-schakelaar is overigens gewoon uit elkaar te halen.
Doen dus en naar de staat van de contacten kijken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
DE “RAW-schakelaar” is de richtingaanwijzer-schakelaar (effe checken)?
En met uitklaar halen doel je dus op het blokje onder de kaneelknop(die hoort bij het dashboard design en dat blokje is volgens mij een algemeen inkooponderdeel dat in meerdere auto’s zat). Ik zag geen schroeven, wel klokvingertjes. Daar open werken en dan zeg je dat intern de verbindingen mogelijk los zitten/gecorrodeerd oid?
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Helemaal correct.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die schakelaar lijkt prima in orde, maar omdat ik het tikken van de richtingaanwijzer ook niet meer hoor, vermoed ik dat het relais dat de knipperlichten laat knipperen kapot is. Waar zit dat ding? Zit die ook daar bij de satelliet onder de schaal van het dashboard?
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hetzelfde relais verzorgt het knipperen als de alarmlichten aangezet worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
le look le plus cool schreef:Zit die ook daar bij de satelliet onder de schaal van het dashboard?
Nee die zit in de zekeringkast, een groot relais.
twee opmerkingen, jullie zijn het niet met elkaar eens en toch spreken jullie elkaar niet tegen….erg verwarrend. Dus het relais dat zowel het knipperen van de knipperlichten als van de waarschuwingslichten zit in de zekeringenkast?
Of hebben we hier toch te maken met twee verschillende zekeringen? Dat zou wel logisch zijn voor de dingen die ik waarneem aan mijn CX. (zo niet, dan heb ik weer een ouderwets moeilijke situatie te pakken)
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor de duidelijkheid heb ik even een quote toegevoegd.
Ik ben het eens met René, er is maar 1 relais.
De locatie en werking worden prima beschreven in het WPH.
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je maakt het jezelf ouderwets moeilijk, ik heb nu echt het idee dat je zonder elektrisch schema werkt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
^^ nee hoor, maar ik heb gewoon veel moeite die schemas te lezen. Er zou namelijk een relais te vinden moeten zijn in dat schema, maar ik vind het niet. Vandaar. Maar ik duik er nog eens in.
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In het schema wat ik gebruik staat de hele schakeling in kolom 78 t/m 84.
Het relais staat bijna bovenaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
trouwens “ouderwets moeilijk” als je mijn geschiedenis met deze auto kent, dan is niets ouderwets moeilijk maar alles opvallend onverwacht. Als er geen reden is om aan te nemen dat de RAW schakelaar stuk is, de waarschuwingslampen wel werken (en dus het relais ook OK is en ook alle knipperlicht lampjes goed zijn) en ik heb ook de lampjes in het dashboard gecheckt (die staan wel in serie met de RAW schakelaar)... dan is er toch iets typisch aan de hand?
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De RAW-schakelaar is 254 in het schema, er zitten maar 5 draden op.
1 komt vanaf het knipperrelais, 2 gaan naar de knipperlichten en 2 naar de dashboardlampjes.
Ik zou beginnen met het meten aan deze steker.
Komt bijvoorbeeld de + vanaf het relais wel binnen?
Is aansluiting 3 in de 5-polige steker.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
dit bedoel ik dus: Het was nog licht, laat ik effe wat doormeten, wat denk je, doen de knipperlichten het weer! Dat is goed nieuws, het slecht nieuws is dus dat ik geen flauw idee heb waarom ze t nu wel doen!
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je kan dus concluderen dat de componenten in het elektrisch circuit op zich goed zijn.
Wat houdt je dan over?
Een slecht contact met een overgangsweerstand in een stekerverbinding.
Een draadbreuk die niet altijd merkbaar is.
Naar mijn idee moet je het dus in de bedrading zoeken.
En aangezien het circuit via de alarmlichtschakelaar geen problemen geeft dus met name de bedrading naar en van de RAW-schakelaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986