Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In verband met de aanstaande wintersportvakantie overweeg ik het reservewiel te voorzien van een winterband.
Alleen die heeft een draairichting en kan dus op 2 manieren op de velg, voor een rechts gemonteerd wiel en voor een links gemonteerd wiel.
Voor zover ik weet is de juiste draairichting van een winterband hoofdzakelijk van belang om zijn specifieke eigenschappen tot zijn recht te laten komen.
Maar wat gebeurt er als deze de andere kant op draait?
Naar mijn idee gaat de band niet stuk en is dus best te gebruiken als thuiskomer, desnoods met aangepaste snelheid.
Ik hoor graag als het toch anders blijkt te zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niemand met kennis/ervaring op dit vlak?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die draairichting kan twee “oorzaken” hebben: 1. De ligging van de gordels die gemaakt is om hoofdzakelijk een richting uit te draaien en 2. zoals je al zegt het profiel.
Voor 1 geld: Matig je snelheid ( bij een H band is 120 km h heel matig ! ).
Voor 2 hen je zelf het antwoord al gegeven: Zal meer geluid maken en minder goed werken, maar voor een “thuiskomer” is dat prima.
To err is human, not to err is divine.
Ik zou hem dan denk ik rechtsom monteren. De kans op een lekke/stukke band is aan de rechterkant namelijk groter dan links. Dit omdat rechts de kant van de weg is waar meestal de rommel terecht komt en blijft liggen. Ook zijn de stoepranden aan de rechterkant. Er zijn ook wel winterbanden zonder verplichte draairichting te krijgen. Deze hebben outside/inside en zijn a-symetrisch.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)