3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
DS20 halfautomaat 1970 weer op de weg krijgen
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 21 maart 2016 09:42 AM
  [ # 31 ]

Is er iemand die me uit kan leggen hoe olie uit cardan of versnellingsbak in het koppelingshuis kan komen en wat je eraan kunt doen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2016 10:38 AM
  [ # 32 ]

Via de prise as.

Weet je zeker dat het bakolie is? De nokkenas loopt daar ook en de krukaskeerring is ook beducht.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 21 maart 2016 10:42 AM
  [ # 33 ]

Zou dan de drukgroep droog kunnen zijn en de bak vuil en vet? Ik was van plan de krukaskeerring in ieder geval te vervangen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2016 11:26 AM
  [ # 34 ]

Ja. Olie wordt rondgeslingerd en de drukgroep wordt heet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 19 oktober 2017 11:25 PM
  [ # 35 ]

Beetje laat met melden vorderingen. Motor zit er weer in, draait maar heeft nog niet gelopen. Heb veel slangen vervangen evenals waterpomp, koppeling, startmotor etc. Vraag me af hoe je de koppeling afstelt bij een halfautomaat.
Heb de voorkant van de dakrand vervangen. Ben nu bezig deurrubbers terug te dwingen. Wat een rotwerk: op advies van Jansen/Bennekom buig ik het profiel een beetje uit; breng roestbinder aan en als dat gedroogd is kit ik het rubber erin. Stukje bij beetje dus.
Als dat klaar is kan ik het dak erop zetten. Ik heb een vraag over het rubber dat tussen dak en de boog boven de hoedenplank moet komen. Het is een soort mousse met een V-profiel. Hoe moet het “zitten”? Moet ik lijm gebruiken?

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 20 oktober 2017 10:59 AM
  [ # 36 ]

Ik zou dat kitten pas doen als de deuren erin zijn: checken of de knik in het rubber goed aansluit op de deur. Ik ben net een dag bezig geweest om ingekitte rubbers omhoog te schuiven..

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 oktober 2017 09:51 PM
  [ # 37 ]

Ben net bezig met hemelbekleding break. de dakplaat ligt daartoe omgekeerd op de werktafel. De dakboog achter tussen de D-stijlen vanavond bekleed. Aan de bovenzijde komt daar die mousse rubber V-profiel op. Heel simpel: je lijmt hem er op (3M ScotchWeld 10) metde lip naar achteren. Het idee is een van de vele ingenieuze verborgen details die de DS naast alle bekende noviteiten rijk is: de lucht (overdruk) in het interieur kan er daar uit. Andersom niet. De lip werkt als een ventiel. Briljant. Ik heb het zelf ontdekt. Een DS restaureren is een ontdekkingsreis door de briljante wereld van enkele genieën waar de wereld er maar weinig van telt.

Portierrubbers: ik heb voordatik mijn chassis heb gespoten alle strips met een platte schroevendraaier een fractie verder open gezet, en zo ver dat ik een daarvoor afgeknipt proefmalletje van een ander deurrubber er overal precies in kon schuiven. Daarna gespoten. Daarna rubber op de strategische punten met polymeerkit gemonteerd en daarna geheel afgekit.

Mbt de knik waarover Dick het heeft: terecht punt, anderzijds bepalen de hoeken bovenin hoe je rubber zit. Hoe lager de schouders thv de knik hoe beter hij op het metaal vd deur drukt, je kunt nadien ook zelfklevende foamrubbers in hegt portierrubber plakken. Deed men vaak, zie je niks van. Dan druk je hem in hetgewneste profiel.

Succes.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 22 februari 2018 07:32 PM
  [ # 38 ]

Het dashboard van de snoek heb ik gedemonteerd. Verf had op veel plaatsen losgelaten of was weggeroest. Ligt na de resterende verf met een ‘decapant’ te hebben losgeweekt liggen de stukken nu bij een metaalbedrijf om gestraald te worden. Daarna krimplak en bakken.
Ben benieuwd.
Achter het dashboard had(den) de vorige bewoner(s) van de auto een voor mij onbegrijpelijke warboel van gemaakt. Het werkte wel moet ik zeggen. Er zaten zeker een stuk of 12 relais in.
Via marktplaats een vitale originele draadboom gekocht van een 74 er halfautomaat. Ik kreeg hier geen antwoord op mijn vraag wat het verschil is tussen een draadboom van voor en van na april 1971. Ben met een schema van een 70 er maar gaan meten maar heb behalve niet overal dezelfde kleur en een paar extra draadjes geen verschillen gevonden. Hij zit op z’n plaats en als het een beetje warmer wordt ga ik alles aansluiten (en kijken of het werkt want dat is toch altijd spannend voor 0 kennis van elektra!).

Nu vond ik tegen het schutboard een CARTIER 02341 kastje. Via Google vond ik dat het een soort elektronische is. Mijn vraag is of iemand hiermee ervaring heeft m.n. om te weten of het zin heeft het ding weer aan te sluiten.

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 22 februari 2018 07:35 PM
  [ # 39 ]

Nu vond ik tegen het schutboard een CARTIER 02341 kastje. Via Google vond ik dat het een soort elektronische is.

Elektronische ontsteking bedoel ik.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 februari 2018 10:07 AM
  [ # 40 ]

Dat is een ontstekingsmodule uit een Renault5. Bevat een forse Darlington-transistor. Eigenlijk is het een “versterker” die tussen de contactpuntjes en de bobine gezet wordt om de puntjes te ontlasten. Vergelijkbaar met een Velleman K2543-kitje.
Als je geen 123-ontsteking hebt en wilt, is dit een prima manier om je puntjes te ontzien. Als je het kunt betalen: een 123 is (veel) beter omdat die ook de evt. slijtage en mechanische afwijkingen oplost.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 23 februari 2018 05:31 PM
  [ # 41 ]

bedankt.Ik ga me beraden.

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 10 maart 2018 08:39 PM
  [ # 42 ]

De draadboom zit er in en werkt grotendeels, alleen de knipperlichten en de binnenverlichting niet. En ik moet van de benzinemeter nog uitvogelen welk draadje van achter komt.
  O ja starten met de versnellingsselecteur werkt niet omdat die lipjes op de startschakelaar zijn afgebroken. Ik heb op het forum kunnen lezen dat dat bij veel bezitters van halfautomaten eerder is gebeurd. Ik heb ook de film van DS-TT met belangstelling bekeken. Is een mooi alternatief.
  Maar is er iemand onder ons die met succes het schakelaartje heeft vervangen? Of wellicht samen met die stang waar de schakelaar op geklonken is? Is er een beschrijving van de klus? De boel ligt toch open en als het doenlijk is heeft dat mijn voorkeur.
De auto moet deze zomer af. Was van plan april volgend jaar ermee naar Wladiwostok te rijden dus ze moet wel goed zijn.
Nou ik hoop op jullie ervaringen of verwijzingen.

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 11 maart 2018 08:54 AM
  [ # 43 ]

> Was van plan april volgend jaar ermee naar Wladiwostok te rijden

gulp bravo

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 12 maart 2018 06:58 PM
  [ # 44 ]

Heb vanmorgen gebeld met Herman Jansen in Bennekom. Hij stuurt me een andere schakelaar en heeft me uitgelegd hoe het schakelmechanisme uit te bouwen. Vond daarna betreffende hoofdstuk in het handboek. Eigenlijk makkelijk als het dashboard eraf is. De draadboom heb ik rechts losgemaakt en in z’ n geheel over het stuur geklapt. Ga vrijdag verder met m’n ontdekkingsreis.

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 25 maart 2018 10:13 PM
  [ # 45 ]

Zoals al gezegd met de beschrijving van het WPH is het uit- en inbouwen van de “schakelunit” goed te doen (als je dashboard er tenminste af is). Heb er wat langer over gedaan omdat ik de bevestiging tussen unit en dat ding in de motorruimte aan twee kanten heb losgedraaid, Vervolgens duurde het lang voordat ik uitgevogeld had hoe ik beide delen weer verantwoord aan elkaar kon krijgen. Het vervangen van de schakelaar was makkelijk: Klinknagels uitboren en vervangende schakelaar met schroeven met platte kop 5mm van binnenuit vastzetten. Ik heb eerst overwogen de voorruit eruit te halen want dan hoeft volgens mij die unit er niet uit.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook