Mn bij aluminium wil een tapeind nog wel eens loskomen met schroefdraad en al, of je draait het dol als je te hard aandraait (dom).
Dan is een helicoil de geeigende oplossing, vooral als je geen dikkere maat kunt monteren.
Maar nu heb ik wel een setje gekocht, maar weet niet hoe het exact werkt.
Ik begrijp : uitboren, nieuw tappen, dan helicoil erin met speciaal gereedschap.
Maar nu de vraag : de helicoil is korter . Hoe diep moet je uitboren ? Zo dicht mogelijk bij de opening van het alu ?
Als hij zit ingedraaid, zie je een dwars stukje van de helicoil zitten, waarmee het mogelijk was om de coil er in te draaien. Wat moet daarmee ?
Er zit een dreveltje in het setje. Moet je het daarmee wegslaan ?
Wie heeft er ervaring mee - weet hoe dat moet ?
Youtube is je vriend, genoeg filmpjes te vinden…
https://www.youtube.com/watch?v=T3I6RRHK9dE
Er zijn verschillende maten. Je zou nog kunnen overwegen om er 2 in te draaien als je te kort komt.
Het afbreken hoeft denk ik niet persé als je een niet zwaar belaste bout hebt.
Voor bougiegaten is het wel noodzakelijk natuurlijk. Daar zijn trouwens betere oplossingen voor.
https://www.youtube.com/watch?v=Cqid0tfLzEg
Heel veel te vinden op internet…
Gelukkig heb ik er zelf weinig ervaring mee
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mooi filmpje die 2e. Fatsoenlijk Brits gesproken, ook fijn.
Dat 2é filmpje, hebben ze eens voor mij gedaan, wel met het vet aan de tap, is blijkbaar niet het beste idee, weer wat geleerd.
Maar er werd mij toen ook verteld dat als de insert eruit komt met een bougie wissel, je die insert ook best vervangt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als laatste aktie vertelt hij dat de insert uitmoet zetten, met een gereedschapje. Dan zit ie muurvast. Gelijk een nadeel als je die insert later een keer aan gort is…
Het dwarse stukje aan het eind van de helicoyl breek je af door met het montage gereedschap even de verkeerde kant op te draaien als de helicoyl op zijn plaats zit. Dan breekt hij af op het breuk streepje.
Wel opletten waar dat stukje dan blijft!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daardoor zet hij ook iets uit waardoor hij goed vast komt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik gebruik altijd de Time -sert oplossing .
heb vroeger te veel staan kl##ten met helicoil : probeer maar eens de schroefdraad van een bougie bij een GS motor te repareren .....
Je ziet niet wat je aan het doen bent , en als je die helicoil schroef een beetje schuin houd , is hij een winding overgeschoten ..
plus dat je bij het afbreken van het haakje goed moet opletten dat dit niet in de motor beland .
Ook heb je de mogelijkheid verschillende lengtes te kopen .
Ik koop wel mijn sest in de USA , in Belgie is Wurth de verdeler , maar daar koop ik er in de US vier sets voor inclusief verzending .
Walter
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik vond vroeger juist het leukste wat er was een helicoyl plaatsen in het bougiegat links achter bij een GS!! Heel wat keren gedaan.
Verder dromend: wat was de GS een prachtige spannende auto om aan te sleutelen ( ja totdat je de rekening moest presenteren aan de klant, maar dat deed mijn baas)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
de nachtmerries over niet dicht te krijgen uitlaatpijpen zijn gelukkig al een tijdje gedaan
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Vliegt vandaag de bougie er uit bij mijn Ami 6. Gelijk een helicoil setje besteld
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dat afbreken, dat doe je toch met een klein dreveltje , dat in het setje zit ? Of gaat tegendraaien net zo goed ?
Moet je de helicoil monteren met locktite, zodat het tapeind bij losdraaien er niet uitkomt met de coil ?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:Vliegt vandaag de bougie er uit bij mijn Ami 6. Gelijk een helicoil setje besteld
Voor bougiegaten gebruik ik altijd draadbussen. Ideaal, snel en veilig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Maar, voor een draadbus moet je nog wel iets meer doen dan alleen tappen en inbrengen toch? En het blijft een naar werkje als je niet gelijk op je stoep de hele kop eraf wil halen, als je thuis je bougies even wilde vervangen. Slijpsel in je motor is killing uiteraard.
Ik had laatst een bougie waarvan het bovenste porcelein brak bij het eruit schroeven. Meerdere stukjes in de verbrandingskamer…
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Egbert schreef:Vliegt vandaag de bougie er uit bij mijn Ami 6. Gelijk een helicoil setje besteld
Voor bougiegaten gebruik ik altijd draadbussen. Ideaal, snel en veilig.
Ik ook. gaat perfect. Zelfs bij de DS en GS gelukt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Martijn_vK schreef:Maar, voor een draadbus moet je nog wel iets meer doen dan alleen tappen en inbrengen toch? En het blijft een naar werkje als je niet gelijk op je stoep de hele kop eraf wil halen, als je thuis je bougies even wilde vervangen. Slijpsel in je motor is killing uiteraard.
Ik had laatst een bougie waarvan het bovenste porcelein brak bij het eruit schroeven. Meerdere stukjes in de verbrandingskamer…
Je draait de tap erin met veel kaarsvet eraan. Komt er vrijwel geen slijpsel binnen. Dan ff met perslucht in het bougiegat blazen. klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>