Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Na het perslucht nog even de motor laten draaien met startmotor en zonder ontsteking aan. Alu slijpsel kan overigens niet veel kwaad doen aan de kleppen e.d.
Ik heb ondertussen 2 bougiegaten gerepareerd met Midlock: 1e keer met een setje van Waterman, de 2e keer met een eigen setje. Heb deze dan ook achter in de DS liggen.
Midlock 281-5-CD (met o.a. 2 passende draadbussen) (Eur 40,-) en draadbussen 281-C (M14x1,25 en 11mm hoog) (Eur 2,- p.s.)
Uitlaatspruitstukdraad in de kop heb ik met V-coil gerepareerd. Heb daar nu meerdere sets van.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bij mijn DSuper5 is enkele jaren geleden ook een draadbus geplaatst. Toen ik vorig jaar de bougies wilde vernieuwen, kwam die draadbus met de bougie mee omhoog. Ik heb hem, met een nieuwe bougie weer teruggeplaatst. Binnenkort moet ik de bougies weer vernieuwen en ben bang dat ik de bus er weer uitdraai. Stel dat dit gebeurt, zou ik dan de draadbus vast kunnen zetten met wat Loctite?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee, geprobeerd. werkt niet. Nieuwe bougie is nieuwe draadbus. Moet je op voorraad houden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bogaard heeft geljk. Met loctite vastgezette onderdelen krijg je doorgaans los door ze op te stoken. En voor zover ik weet wordt een bougie ook best warm
Bogaard heeft geljk. Met loctite vastgezette onderdelen krijg je doorgaans los door ze op te stoken. En voor zover ik weet wordt een bougie ook best warm
En dat is mijn bezwaar tegen een draadbus: die nieuwe draad gaat ook slijten en als die gaar is kan je niets meer. Een Helicoil blijft altijd zitten en omdat hij van staal is slijt hij niet. Porsche plaatst van fabriekswege helicoils in de bougiegaten.
Maar bij een DS durf ik het niet een helicoil met kop er op te plaatsen.
Bij een A-type (of een GS) is plaatsen Helicoil goed te doen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja. bougie wissel elke 10.000 km. dat houdt het bougie gat makkelijk 10 jaar uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
30 jaar geleden voor het laatste gedaan, maar de helicoyl zit er in!!
Tappen, met een zelf gemaakt pijpje over de tap om goed te richten
Vol proppen met watten, voor het geval ik straks het breek pennetje laat vallen
Helicoyl plaatsen
Hij zit, het breek pennetje zie je duidelijk zitten
Opluchting, ik heb het breek pennentje en de onderste draad zit ook nog goed.
Nu de watten er uit en klaar!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goed idee die watten!
bogaard77 schreef:waterman schreef:Egbert schreef:Vliegt vandaag de bougie er uit bij mijn Ami 6. Gelijk een helicoil setje besteld
Voor bougiegaten gebruik ik altijd draadbussen. Ideaal, snel en veilig.
Ik ook. gaat perfect. Zelfs bij de DS en GS gelukt!
Oud draadje, maar moderne “problemen”...
Ik wil een bougiegat van een DS blok repareren met een draadbus.
Welk setje kan ik het beste aanschaffen? (merk?)
Waar verkrijgbaar?
Hebben jullie nog tips?
Ik heb voor het herstellen van de schroefdraad Midlock 281-T gebruikt. Meerdere keren. Gaat perfect, maar wel heel goed richten bij het ruimen (opsnijden). En de nieuwe schroefdraadhuls met kopervet aanbrengen. En natuurlijk bij iedere bougiewissel (volgens fabrieksopgave bij kleine beurt = 5000km) schroefdraadcheck. Bij die wissel is de bougie zowel als busje goed demonteerbaar als je kopervet hebt gebruikt. En monteren vast = vast, niet kapotdraaien.
https://www.kramp.com/shop-be/nl/830740/803954/753542/281T+Tap+overmaats+M14x1,25
OK. Dank voor je reactie !
Marcel Gosselink schreef:....zou ik dan de draadbus vast kunnen zetten met wat Loctite?
bogaard77 schreef:nee, geprobeerd. werkt niet…..
Ook niet met hittebestendige Loctite 272?
http://www.loctite.co.uk/loctite-4087.htm?nodeid=8802623717377
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Weet ik niet. die busjes kosten niks. Gewoon bougie met nieuw busje wisselen. NGKs gaan 10.000km mee…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Of nog beter: bougie NGK Iridium HIX. Stukje duurder, maar gaat bij mij zomaar 50000 (VIFTIGduizend!) mee.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé