Beste mede Citroen rijders.. ik heb een Citroen Jumpy 2007 1.6 HDI en heeft 260 op de teller.
Zodra ik de auto uit koude stand start krijg ik er altijd een pluim rook uit. Ik rij nu een jaar in de auto en eigenlijk vlak na de aanschaf viel me het al op.
De rook is wat blauw wittig van kleur. Dus niet volledig blauw, maar ook niet volledig wit.
Het gaat ook echt om een pluim, daarna is het over.
Nu wil ik graag een aantal testen uit laten voeren om er achter te komen of het de koppakking is of niet.
Verder is ongeveer een jaar geleden de koelvloeistof bijgevuld, en nu een jaar later stond het peil in koude situatie net onder het MIN niveau. Dus ik heb er wel weer wat bij gegooid. Hij is dus wel gedaald.
Ook loopt de motor vaak in het begin een beetje te hikken, niet heel erg en ook niet continu maar zo af en toe.
Na de start is de rook weg, als ik dan aan de uitlaat gassen ruik, dan ruikt het ook niet helemaal zoals het hoort ( denk ik), een best sterke lucht en mn ogen doen er behoorlijk pijn van als de rook in mn gezicht wordt geblazen.
De auto heeft nooit een start probleem gehad. En heeft in de tijd dat ik hem heb ( 1 jaar) nooit geweigerd met starten.
Graag ontvang ik wat tips om een diagnose te stellen wat het kan zijn.
Ik heb gelezen over een druk test? ik heb gelezen over uit laten lezen ivm een fout inspuitmoment?
ik start mijn auto per dag meestal 3x.
smorgens 1x voor 10 min rijden
dan 2 uur later voor 15 min rijden
en dan einde van de dag weer 15 min rijden
Uiteraard af en toe, 1/2 keer per week meer km in een keer.
korte stukken kunnen duiden op vocht in de uitlaat, klopt dat?
Verder heb ik geleerd met een diesel om voor te gloeien, maar ik heb geen voorgloei lampje? Is het dan ook niet nodig. Toch doe ik het wel altijd ( op gevoel )
Misschien kan ik zelf eerst een aantal testen uitvoeren? Maar misschien is dit niet mogelijk. Dan wil ik het door de dealer laten doen.
Wat is volgens jullie een mooi stappen plan die ik kan afwerken? Om er achter te komen of het de koppakking is.
Ik ben erg blij met de bus, en wil er ook graag mee doorrijden.
Graag hoor ik wat tips.
Alvast super bedankt.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Een HDI heeft niet het imago om snel door de koppakking heen te gaan, dus ik zou niet direct van het ergste uitgaan. Dat je koelvloeistof daalt kan ook heel andere redenen hebben, gewoon een lek in je radiateur bijvoorbeeld.
De walm bij starten is gewoon onverbrande diesel van het starten. In mijn ogen is dat iets waar je je absoluut geen zorgen om hoeft te maken.
Dat je motor af en toe hikt kan ook omdat je bijzonder korte stukjes rijdt. De motor komt nooit op temperatuur en zal nooit helemaal schoon branden. Injectorcleaner zou uitkomst kunnen bieden.
Je uitlaatgas ruikt waarschijnlijk sterk naar ammoniak door de FAP (roetfilter)
Inspuitmoment is op zich niet veel aan te doen, je zou inderdaad kunnen uitlezen of de ECU vindt of de nokken- en krukas gesynchroniseerd zijn.
Een HDi is een direct ingespoten diesel waarbij je maar zelden hoeft voor te gloeien en kan je dus gelijk starten. Vindt je ECU dat dit niet kan, start de auto niet. Op het dash gaat alleen het lampje branden als ‘ie daadwerkelijk voorgloeit. Dat is bij koude temperaturen (bij mijn 2.0 HDi onder de 5 graden en dan brandt het lampje zo kort dat je het makkelijk kan missen).
Persoonlijk zou ik me absoluut geen zorgen maken over je auto en gewoon rijden met dat ding!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zonder iets af te weten van deze specifieke motor, moderne dieselmotoren, zoals deze HDi, hebben wel een voorgloeilampje, maar voorgloeien hoeft echt alleen bij extreem lage temperaturen. Een beetje rook bij een koude start is heel normaal, dat is condens in de uitlaat. Problemen met bv de koppakking leveren een constante witte stoomwolk op (mits er koelvloeistof in de verbrandingsruimte lekt uiteraard). Wat ik zo zie rijd je voornamelijk hele kleine stukjes, wat voor zo’n dieseltje natuurlijk verre van ideaal is, want het ding komt nooit echt lekker op temperatuur (en dus inderdaad het uitlaatsysteem ook niet, wat kan leiden tot extra condens en eventueel wat sneller wegrotten van de uitlaat). In elk geval, als ik jouw relaas zo lees zou ik me helemaal nergens zorgen over maken.
Dank voor jullie snelle reacties.
Ik hoop echt niet dat het de koppakking is. maar zo te horen is die kans erg klein.
Als het dus wel de koppakking is, zou er meer koelvloeistof verloren moeten gaan?
Aangezien de bus al een jaar lang een pluim rook geeft bij starten.
Wel wil ik het graag nog even uitsluiten wat het precies is.
Is dat op een eenvoudige manier te doen?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Er zijn verschillende manieren waarop een koppakking kan sneuvelen. Een daarvan is koelvloeistof lekken in de cilinders. Als dat het geval is, komt er áltijd een duidelijk witte rookpluim uit de uitlaat en moet je wel meer verliezen dan een liter (of zo) per jaar. Beetje zoals een koudstart van een benzine bij een vochtige omgeving.
Nogmaals, zoals graddus ook al zegt, de walm uit je uitlaat is niks om je zorgen. Het is gewoon een beetje condens en/of onverbrande diesel van het starten.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Super bedankt voor jullie reacties.
Ik hou het in de gaten, maar voor nu laat ik het zo.
Ik wilde dit probleem graag uitsluiten omdat er hier en daar wat andere onderdelen vervangen moeten worden. En als het de koppakking was, dan had alles bij elkaar te veel geweest.
Thanks!
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Wat voor soort walm uit de uitlaat is het? Gewoon een lichte wolk die zo uit elkaar is gewaaid of is het een dikke zware wolk?
Een soortgelijk euvel als jij beschrijft heb ik gehad met een Subaru. Daar kwam, alleen bij het starten en heel soms na lang stationair voor een stoplicht of spoorbomen, maar nooit tijdens het rijden zelf, een zeer dichte witte wolk uit, die zich door de wind niet zo snel uit elkaar liet blazen.
Een beetje witte pluim is normaal, let maar eens op andere auto’s. Is het meer dan dat, dan zou je verder kunnen gaan zoeken. Ik heb overigens nooit weten te achterhalen wat het was bij de Subaru en na een grote beurt was het al een heel stuk minder.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Niks aan de hand, Er gaan meer HDI stuk door de distributieriem en bijhorende rollen niet te vervangen wanneer het moet dan koppakkingen die erdoor vliegen, dat komt echt weinig voor.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017