Mijn radiateur heeft van links naar rechts 65 vertikale buisjes, en zo te zien drie rijen. Dit is volgens mij een exotisch model.
Wat het RVS beits betreft, misschien wel een goeie tip maar ik ben altijd wat huiverig voor beits ed wat mogelijk in het geperste deel van de stekers komt en bij niet goed wegspoelen alsnog voor ellende kan zorgen, maar blijkbaar kan het toch goed gaan.
Onderstaand heb ik nog even een groter gedeelte van het schema gevoegd, staat trouwens ook in het WPHB. In dit geval komt er echt geen vonk, de draad aan de onderkant van de primaire wikkeling gaat naar de (electronische) toerenteller 44, deze teller is aan één kant met de + verbonden en krijgt normaal gesproken de min via de contactpunten, hoe meer contactpunt-onderbrekingen hoe meer toeren de meter aangeeft.
Er zit een voorschakelweerstand in serie met de bobine, heeft deze alleen een stroombegrenzende werking of heeft het ook iets met starten te maken? Bij oudere Mercedesen wordt de weerstand gebruikt als begrenzer en tijdens het starten wordt deze even doorverbonden, dit om een extra sterke vonk te krijgen.
Als ik alles goed begrijp heeft de weerstand bij een ID/DS alleen de functie van begrenzer maar weet iemand daar meer van?
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Die 2 onderste aansluitingen op de getekende bobine (R), dat is 1 en dezelfde aansluiting. Dus de toerenteller en contactpunt op zelfde aansluiting. Die verbinding van de secundare spoel naar het contactpunt is complete onzin en onjuist. Die verbinding die je met jouw rode pijl aanwijst, die is correct in de tekening - zowel primaire als secundaire spoel hangen aan +12V/ voeding.
De voorschakelweerstand begrensd de stroom bij niet-lopende motor en gesloten contactpunt. Heb je om die reden bij 123ignition niet nodig - die onderbreekt stroom bij niet lopende motor. Die weerstand heeft op ohmse weerstand flinke invloed maar op impedantie (bij lopende motor) een geringe invloed. Bij contactpunten die weerstand laten zitten, bij electronische ontsteking kan die weerstand eruit.
Hoop dat je dat verder helpt. Groeten, Matthijs
Matthijs,
Ja, duidelijk verhaal en logisch eigenlijk, ik ga de ontsteking eerst traditioneel aansluiten, mocht het nodig zijn dan kan ik altijd nog 123-ignition proberen, ik heb trouwens ook goede ervaring met de Velleman kit maar dan moet je de contactpunten behouden.
Vandaag heb ik de Ducelier spanningsregelaar even open geschroefd, blijkt dat er een stukje van een contact afgebroken is.
Ik kan een andere regelaar zoeken maar het zou eigenlijk mooier zijn om het binnenwerk te vervangen door een elektronische regeling, dan werkt het altijd en blijft het nog wat origineel.
Weet iemand waar deze te krijgen is en welke uitvoering er zo in past?
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Die elektronische regelaars gaan wel degelijk kapot. Het ging een paar jaar goed, en dan was het afgelopen. Ik heb er twee versleten en ben weer overgestapt op een klassieke regelaar.
Laatst nog gezocht naar een elektronische regelaar voor 6 volt, wat lastiger dan 12 volt, maar nergens meer te vinden.
Het gaat om de regelaar Hüco 13 0216 van Hitachi of equivalenten van Hella en Bosch. Kost ongeveer 12 euro.
Elders op dit forum kun je foto’s vinden betreffende de montage. De regelspoel wordt verwijderd en vervangen door de Hüco maar de spoel voor het laadstroomlampje blijft zitten.
Rinus
De kabelboom had ik er in gezet, hier en daar moest nog wat aangepast of gerepareerd worden. De regelbare weerstand die aan de onderkant van de stuurkolom zit, was geoxideerd op het eindcontactje, om die reden was dit ooit doorverbonden met een kroonsteentje. De weerstand heb ik voorzichtig schoon gestraald en werkt weer als vanouds.
Voor het dashboard er definitief in zou komen heb ik eerst alle knopjes en dashboardklokken aangesloten. Zo kon ik mooi alles testen.
Bij het demonteren maak ik meestal veel foto’s maar met het uit elkaar halen van het elektrisch heb ik dit niet gedaan. Er blijken dan bij montage ineens meerdere draden met dezelfde kleur te zijn. De kabelboom naar achter is ooit al eens vervangen en ook daar klopte niks van de kleuren. Maar met het schema erbij is het toch allemaal gelukt.
Enige vraagteken heb ik nog bij de spanningsregelaar, volgens het schema loopt de stuurstroom voor de startmotor via het contactslot maar ook via de regelaar. Dit heeft als functie dat er niet nogmaals gestart kan worden met lopende motor? Dit wordt ook al door het contactslot zelf vergrendeld trouwens.
Dan het spuiten van de krimplak op het dashboard.
De buitenkant heb ik eerst schoon gestraald en er een dunne laag primer op gezet. Vervolgens mijn sleutelhok op ongeveer 20 graden gestookt.
Bij Nonpaints had ik een spuitbus VHT Wrinkle Plus gekocht. Deze is ook te verkrijgen in blauw en rood, mocht je er een custom-car van willen maken.
Volgens de gebruiksaanwijzing moeten er drie lagen op met een tussenpauze van 5 minuten. Dit heb ik ook gedaan en dan ligt er vervolgens een dikke glimmende laag verf op. Na enkele uren begon het al iets te werken qua structuur. De volgende ochtend was het een prachtig egaal gevormde laag geworden. De structuur was eerst iets te grof in vergelijking met het origineel maar in de loop van de dagen trekt dit iets bij naar een fijnere.
Het is de kunst om overal evenveel op te spuiten, de binnenkant had ik met opzet heel dun gespoten, alleen om de kleur zwart te krijgen en op een andere plek, waar gelukkig de klokpartij voor kwam, zat iets te veel.
Bij te weinig ontstaat er geen krimpvorming en blijft de laag glad, bij te veel komt er een te grove structuur die traag droogt en niet sterk blijkt. Voor het dashboard had ik precies genoeg aan één spuitbus.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan het voorwerp in de oven verwarmd worden maar heb dat niet gedaan. De kleine deeltjes zou dit nog wel kunnen maar het dashboard past daar niet in. Om geen verschil te krijgen in structuur heb ik alles gewoon op kamertemperatuur laten drogen.
Na 3 á 4 dagen is het een prachtig geheel geworden. Vandaag heb ik het dashboard weer in elkaar gezet en in de auto gezet en het is echt prachtig geworden, al zeg ik het zelf.
Waarschijnlijk is de originele kleur iets lichter geweest, de oude verflaag leek wel iets van heel donkergrijs/blauw/zwart maar dit kan ook door verkleuring komen. Ook is de structuur misschien iets grover dan origineel. Eventueel zou er nog een dunne laag verf op kunnen om de kleur iets lichter te krijgen en door de vullende werking iets minder structuur, maar ik ben zo heel tevreden.
Bij het terug plaatsen van het dashboard had ik de chokeknop met kabel er al op gezet, deze heeft tegen de draadboom aan zitten drukken en was afgebroken. Later even een nieuw kabeltje gezet en dat is ook weer klaar.
Als ik nu de sleutel omdraai en er van alles gaat branden is dit toch wel een mijlpaal, het begint al iets te leven.
Mooi gelukt dat dashboard!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De half automaat heeft een startonderbreking via de regelaar. de handbak niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mooi resultaat Douwe!! Is een fohn wellicht ook nog aan te bevelen? Dan kun je je dashboard al voorverwarmen. Veel (kleinere) voorwerpen die ik spuit verwarm ik nu voor op de radiatoren in de garage.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Bogaard, ja je hebt gelijk, ik zat me blind te staren op het schema van een halfautomaat, daar zit een startblokkering op zolang de laadstroom er is. Bij de handbak zit er alleen een mechanische blokkering op het contactslot.
Idealist, ik weet niet wat het effect zal zijn als het dashboard van tevoren verwarmd zou worden, het is al een lastig object om constant op de juiste temperatuur te houden omdat er dichte plaat zit maar ook dunne stripjes die weer eerder afkoelen. Het achteraf verwarmen met een föhn heb ik wel overwogen maar was toch bang om door temperatuurverschillen het krimpeffect te verstoren. Nu na vele dagen is het effect overal gelijk en is de lak redelijk hard.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Citroensmgz schreef:Het gaat om de speling in de draairichting, die is dus goed. In de langsrichting zit er een veer achter, die 7mm is normaal, de veer drukt de prise-as aan in het toplagertje.
Hoeveel mag die speling zijn? Niet voelbaar?
De speling in draairichting is bij de mijne niet voelbaar maar weet niet wat de tolerantie is. het is ook moeilijk meetbaar.
Dat is een spiebaan, als je geen speling voelt is het goed.
To err is human, not to err is divine.