Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013
- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
De afgelopen maanden zijn voor mijn Pluriel niet geheel probleemloos verlopen en na heel wat (dure) reparaties word ik nu geconfronteerd met een vaag, klonkend/schrapend geluid. Ik begin zo stilaan de wanhoop nabij te raken, want voor elk probleem dat ik oplos, komt er schijnbaar een nieuw bij…
Ik schets even de voorgeschiedenis van wat er reeds is vervangen:
- Distributieriem + vlakken motor + koppakking (april 2015)
- Injectiecalculator (januari 2016)
- Opnieuw koppakking + vlakken motor, hoogstwaarschijnlijk wegens installatiefout in 2015 (onder garantie, februari 2016)
- Remblokken + remschijven (februari 2016)
Sinds de reparatie in januari 2016 (hoewel ik het niet per se daaraan wil linken) heb ik vaak, maar niet altijd last van een klonkend/schrapend geluid dat van aan de voorkant van de auto komt. Het ontstaat meestal nadat de auto al een beetje ingereden is met snelweg-km’s (20 à 30 min.) en ik nadien in het stadsverkeer van mijn werkomgeving terecht kom. Het geluid bouwt als volgt op:
- Bij accelereren vanuit volledige stilstand ontstaat er een kort kreunend/klonkend/schrapend geluid van aan de voorkant van de wagen. Het geluid verdwijnt naarmate je sneller begint te rijden.
- Het geluid doet zich ook voor tijdens rechtdoor rijden en ook op een vlakke weg (hoewel putten/oneffenheden, eenmaal het geluid zich heeft voorgedaan, het alleen maar versterken)
- Naarmate ik meer heb moeten remmen/optrekken, wordt het geluid luider en erger en blijft het ook langer ‘hangen’, ook als ik bijv. naar tweede versnelling doorschakel en ook als ik moet afremmen voor bijv. een rood licht.
- Als ik daarna terug snelweg-km’s doe, is er geen geluid te bespeuren en rijdt de auto goed.
Hierbij nog enkele opmerkingen/bedenkingen:
- Het geluid doet zich nooit voor op de snelweg.
- Het bouwt als het ware op: bij een koude start doet het probleem zich niet/nauwelijks voor.
- Het geluid bouw ook ‘af’: als ik de wagen na een ‘kreunsessie’ de hele dag op mijn werk parkeer en ik vervolgens ‘s avonds terug naar huis rij (en ik eerst een stuk door de stad moet), is er opnieuw niks te horen. Het probleem ontstaat maar weer als ik terug in ‘dorpsverkeer’ terecht kom wanneer ik bijna thuis ben en opnieuw moet optrekken vanuit volledige stilstand.
Ik zit zelf te denken in de richting van een motor- of versnellingsbaksteun, maar zou graag al wat beslagen op het ijs verschijnen wanneer ik opnieuw naar de garage ga… Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Joram
2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 14-10-2013
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Dat is echt klote Joram, zoveel problemen voor de ultieme plurielrijder, ik hoop dat je het gauw en kosteloos gevonden krijgt, Ik zou haast zeggen dat er misschien een remcilinder iets vastloopt ofzo, omdat pas je schijven en blokken vernieuwd zijn, maar de echte techneuten komen nog dus suc6 maat
C3 plurieleke
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Uit jouw verhaal maak ik op dat het verschijnsel zich niet voordoet als de auto stil staat, ook niet met draaiende motor.
Het lijkt mij gerelateerd aan het rollen van de auto, anders gezegd, de bron zit ergens in hetgeen dan draait.
Je geeft aan dat je het waarneemt sinds januari, maar wat je toen hebt laten vervangen heeft geen relatie met het onderstel.
Ik heb het idee dat er sinds de reparatie aan de remmen iets niets helemaal correct zit.
Dus even terug naar degene die dat gedaan heeft.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013
- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Bedankt voor het actieve meedenken! Ik had misschien moeten verduidelijken dat het geluid al bestond voor de vervanging van de remmen en deze reparatie ook (gedeeltelijk) was ingegeven vanuit het idee dat de remmen het geluid veroorzaakten. Dit was ook de initiële diagnose van de garage en aangezien mijn remmen toch bij het volgende grote onderhoud vervangen dienden te worden, zag ik er geen graten in om dit enkele maanden vroeger te doen.
De remmen zou ik dus met 99% zekerheid uitsluiten als oorzaak, aangezien zowel de remschrijven als de remblokjes zijn vervangen. Het zou dus enkel kunnen dat ze ‘slecht’ zijn vervangen, maar dit lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk.
Het geluid doet zich inderdaad niet voor bij volledige stilstand, maar ik heb niet meteen de indruk dat het enkel en alleen met de remmen te maken heeft. Eenmaal het zich manifesteert en ik laat me uitbollen aan een rood licht, zonder de remmen te gebruiken (maar dus op de motor te remmen), ontstaat het geluid ook.
2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er draait nog meer tijdens het rijden.
Denk aan wiellagers, aandrijfassen enz.
Is het waar te nemen als je op flinke snelheid de bak in z’n vrij zet en de auto laten uitrollen?
Tijdens deze actie kan je ook nog sturende bewegingen maken.
Wat is overigens de km-stand?
Nog een vraag, is het geluid vast te leggen met een smartphone o.i.d.?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013
- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Dat van de vak in neutraal en dan uitbollen zal ik vanavond eens uitproberen, maar ik dan eerlijk gezegd van niet. Km-stand is momenteel 97.000. Ik wil de Pluriel stiekem ook helemaal in orde hebben, want over een kleine twee weken gaat ‘ie uit dienst als daily driver en wordt het helemaal mijn troeteltje voor de mooie, zonnig dagen.
En ja, ik heb het geluid eergisteren kunnen vastleggen met mijn smartphone. Hoe en of ik dat echter online ga kunnen uploaden, is nog maar de vraag…
2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Escher schreef:En ja, ik heb het geluid eergisteren kunnen vastleggen met mijn smartphone. Hoe en of ik dat echter online ga kunnen uploaden, is nog maar de vraag…
Youtube?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ja auto rijden is duur, remschijven en uitlaat, zijn slijtage delen, al is het bij 97000km al gauw, voor de remschijf dan, maar als je stevige remmer bent, en op ieder kruispunt afscheurt, natuurlijk sneller versleten, (ik weet je rijstijl niet) ja uitlaten, rijd je alleen korte stukjes, en staat ie dan vaker stil dan rijd, dan heeft de uitlaat maar een kort leven, het water blijft dan in de uitlaat zitten, waardoor ie door rot, ik ken diesels die na 10jaar en 450000km nog de eerste uitlaat hebben.
ja alleen die koppaking, al 2x eruit???? koppaking sneuveld normaal alleen als motor overhit raakt. is de thermostaat nog wel oke???
dan nog even dat geluid, ja iets met de ophanging, je zij zelf al de motorsteun, dat denk ik ook, en dan wel de midelste, als deze stuk is gaat het blok kantelen bij optrekken of afremmen. een test is bij een snelheid van plm 30km,p.uur, in zijn 2 ineens op gas gaan, en dan weer los. een hoop gebonk uit vooronder, bevestigt dit dan vaak, de schurende geluiden komen dan van de uitlaat, omdat het blok dan teveel kantelt. rij je een maal op snelheid, dan blijft het blok gewoon liggen, en zijn er natuurlijk geen geluiden.
als je de garage niet vertrouwt, dan kan je ook gewoon meegaan de garage in, zodat de monteur het euvel kan laten zien.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013
- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Et voilà, met een duidelijk filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=t4JzH2c9uUY
Let wel: dit geluid kan ik alleen reproduceren nadat ik een eind met de auto heb gereden en de motor (of iets anders) nog warm staat. Als ik de auto tien minuten zou laten staan en ik schud hem (haar?) dan doorheen, kan ik het geluid niet meer maken.
Verder kan ik, na goed opletten, opmerken dat het geluid eigenlijk ook (zacht op de achtergrond) hoorbaar is bij hogere snelheden, waarbij je niet alleen hoort, maar ook voelt dat er iets in het vooronder aan het bewegen/verschuiven is dat niet zou mogen. Het ergste blijft het bij/na veel remmen/optrekken. Het geluid blijft ook bestaan als ik de versnellingsbak in neutraal zet en me verder laat bollen.
Hopelijk doet dit bij iemand een lampje branden!
2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als ik het goed zie, laat je dus de auto om de lengte-as schudden?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Omdat het temperatuursafhankelijk is, de uitlaat?
Kan je dit schudden niet doen, terwijl de auto op een brug staat en een ander aan de onderzijde kijkt?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013
- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Ja, ik kan het geluid reproduceren door de auto om de lengte-as heen te laten schudden (i.e duwen aan de linkerkant, richting rechterkant). Hij heeft bij de vervanging van de remmerij al eens op een brug gestaan, toen kon men niet op 1-2-3 iets vinden. Auto stond toen ook niet 100% warm, dat is altijd de moeilijkheid.
Verder heb ik de indruk dat het geluid echt van het vooronder komt, dus niet van de uitlaat. Daar heb ik al eens een steuntje afgebroken gehad en dat is een veel typerender/herkenbaarder geluid.
Ik ben momenteel ook volop bezig met het regelen van alles voor mijn nieuwe auto; van zodra die binnen is en ik terug wat heb gespaard, gaat de Pluriel uiteraard terug naar de garage. Maar tegen die tijd zou ik graag weten/vermoeden wat het exacte probleem is
2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
nou ik zou toch maar even dan naar de ophanging kijken, dit is niet een beetje geluid wat ie maakt als je aan de auto schud,
controleer stabilisatorstang en rubbers, reactiearm, en kijk of de schroefveer, die om de schokdemper heen zit, nog wel heel is, het kan zijn dat er een stukje vanaf is gebroken, en de punt dan op een verkeerde plek in de schotel ligt, die dan schrapende geluiden met zich mee brengt. en dat zou best eens kunnen zijn, bij het sturen gaatde veer dan van zijn plek af, en begint dus pas na een tijdje pas geluid te maken.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zie alleen de relatie tussen het geluid en een warme motor niet terug in dit verhaal.
Als het werkelijk in de voorwielophanging zit, zou het geluid altijd te horen moeten zijn.
Dus koude èn warme motor, stilstaand schudden èn rijden met elke snelheid.
En zou er een relatie moeten zijn met het nemen van oneffenheden in het wegdek.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
nou met zulke geluiden tijdens het shudden van de auto. moet er wel wat los zitten, of ze hebben julles de corte, in dienst als monteur.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Eens, er zal iets los zitten.
Vandaar ook mijn eerdere advies om de auto te schudden, wanneer deze op een brug staat en er gelijktijdig aan de onderkant gekeken kan worden.
Overigens, Jules de Corte was blind en niet doof.
En juist blinden kunnen op hun gehoor iets heel goed lokaliseren.
Trouwens, met andermans handicap hoor je niet te spotten, even respect dus!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986