Kettingspanner geplaatst.
In het deksel zit een stift geklemd in een tapse bus.
Voor het spannen moet de wartel gelost worden waarna de stift de
spanner weer tegen de ketting duwt
Na het tornen:
bleek de deelbare keerring zo lek als een zeef te zijn.
Waarschijnlijk is het olieretour kanaal te klein om de olie die langs
het hoofdlager sijpelt, te groot voor het retourkanaal in de keerring houder.
Van een stuk aluminium een deelbare labyrinth keerring gemaakt, en met locktite
en ligarex vastgezet op de krukas.
Het is nu weer de originele situatie, morgen als de locktite uitgehard is maar
weer eens tornen.
Hopelijk houdt hij het dan wel droog.
Maar nu eerst opruimen…..
De nieuwe afdichting lekt gelukkig niet meer tijdens het tornen.
Vandaag het kleppendeksel gezandstraald en gespoten, en het GUIOT benzine opvoerpompje gerepareerd.
Veertje van een van de klepjes was verdwenen, gelukkig pastte het veertje van een oude BX pomp.
Volgende klus is de waterpomp, zal ook wel weer de nodige uren kosten denk ik.
Voor het kleppendeksel zoek ik de grote dop.
Er lag (los) een dop van een perfo blok op, maar die is veel te groot voor het gat in het deksel.
Wie wil er een hele nette PERFO dop ruilen voor een 11D exemplaar ?
Pomphuis en de as pasgemaakt voor een seal uit een PSA 1.4 HDI , het moet op zijn minst frans blijven toch ?
Passingen zijn goed gelukt, het moet haast wel dicht zijn, testen is me nu even te veel gedoe
ik gok het er op.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zo’n volvo pomp is natuurlijk de meest betrouwbare optie, en gaat hij een keer stuk dan kan je bij wijze van spreken op elke
hoek van de straat een nieuwe kopen.
Mijn traction zag er nog helemaal origineel uit onder de motorkap, zelfs de witte belettering was nog in takt.
Daarom wil ik liever geen, zichtbaar niet originele delen gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Snap ik, het is ook een mooie oplossing.
Zou het zin hebben om de “hotspot” er voorzovermogelijk uit te halen?
Zoveel mogelijk materiaal tussen de bevestigingsbouten wegfrezen.
Die was toch nodig om de slechte kwaliteit benzine van vroeger neller
te laten verdampen ?
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De hotspot dient er volgens mij voor om er voor te zorgen dat het brandstof/lucht mengsel niet aanvriest in de carbu en het spruitstuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hmm, dan kan ik hem beter origineel laten.
Het idee was om de inlaatluchttemperatuur lager te houden, en dat zou
uiteindelijk een wat lager brandstofverbruik op kunnen leveren.
Hot-spot voorkomt bevriezing van de carburateur wanneer de buitenlucht onder de circa 5 graden is. De vetdamping van benzine onttrekt zoveel warmte aan de omgeving dat de (vochtige) buitenlucht als ijs neerslaat in de carburateur. Bij hogere temperaturen zal de hot-spot niet nodig zijn.
Zou het verwijderen van de hotspot merkbaar zijn in het brandstofverbruik?
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Sterker nog, ik heb eens een fiat gehad waarbij die hele hotspot dichtgekoekt zat met gruis, kalk en ketelsteen. Dat ding zoop behoorlijk. Na herstel was ‘t opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Duidelijk geen goed idee dus, ik blijf er af.