Ergens moet de (hand)bak van mijn V6.24 (1991), type ME5T, een ontluchtingsopening hebben, maar waar? Met Haynes enz. kom ik er niet uit.
Om de ontluchting van de bak te vinden (zie hierboven) heb ik de Y-vormige aanzuigbuis verwijderd. De ontluchting heb ik nog steeds niet gevonden, maar ik constateer wel dat herhaaldelijk demonteren en weer monteren van zo’n oude aanzuigbuis zijn conditie niet ten goede komt. Voornamelijk de twee aansluitingen op het luchthuis zijn er niet best aan toe.
Nu heb ik overwogen de hele buis en het luchtfilterhuis er maar af te laten en losse K&N-filters rechtstreeks op het luchthuis te schroeven, maar uit het onderstaande draadje heb ik begrepen dat dat power gaat kosten doordat er dan warme lucht de motor ingaat.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/189495/
Mijn vraag is: heeft iemand misschien nog een mooie gave buis liggen? (En nogmaals: weet iemand waar de ontluchting op de bak zit, want die moet er zijn.)
De reacties zijn overweldigend… Maar om het verhaal voorlopig even af te maken: ik zocht naar het ontluchtingspunt om via die weg een additief toe te kunnen voegen. Zes weken geleden heb ik de bakolie ververst (wiel eraf, binnenscherm los etcetera, een heel gedoe als je op de grond zit of ligt); dat maakte de bak soepeler, maar ik was niet helemaal tevreden en wilde 125 ml additief (Forté Diff and Gear Treatment) langs een makkelijkere weg toevoegen.
Helaas, het ontluchtingspunt is nooit gevonden: in de motorruimte van zo’n 3.0 V6.24 kun je bijna niks zien, zo vol zit-ie. Daarom maar nogmaals de olie ververst en het additief er van tevoren mee gemengd. Ik heb net een stukje gereden en ik heb de indruk dat het schakelen soepeler verloopt (al kan de wens ook een beetje de vader van de gedachte zijn).
End of story dus, maar voor een gave Y-buis houd ik mij aanbevolen!
Denk dat men niet helemaal weet waar je `t over hebt .
Ontluchting op een versnellingsbak?
XM TCT Ambiance`94
Jazeker! Als de olie warm wordt, zet hij uit en het is niet de bedoeling dat je keerringen eruit worden geblazen… Vandaar dat ook een bak moet kunnen ventileren.
Ja , daar zit wat in .
Op Service Citroën zag ik ze wel op de BE3 bak zitten , achterop bovenkant .
Op de andere bakken kon ik ze niet ontdekken .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Heb jij ook een zpj4?, ik heb laatst olie in de bak bijgevuld via de achteruitrij schakelaar bovenop de bak.
Die ontluchting zit wel onder de y vormige buis wat dieper bovenop de bak.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
In het midden een wit plastic trechterachtig ding met sleuven.
@pavang:
Mijn motor is het oude type, met 2975 cc. In mijn Duitse Reparaturanleitung wordt de aanduiding ZPJ/SFZ gebruikt, zij het dat daar de motor met 12 kleppen wordt behandeld. Voor de 24-klepper (maar misschien ook wel voor de 12-klepper?) kom je elders de benaming Y3-motor tegen.
Vanaf modeljaar 1994 (orga nr. 6031) wordt deze motor vervangen door een met 2963 cc, ook wel V6 Couple genoemd. De 24-klepperversie hiervan wordt ZPJ4 genoemd (zie http://www.xmclub.nl, L’évolution).
Dus nee, ik heb geen ZPJ4 (het orga nr. van mijn motor is 5236, 11 maart 1991).
Overigens kan ik op de foto niet zien wat je precies bedoelt. Ik ben echter niet langer op zoek naar dat ontluchtingspunt, omdat het additief inmiddels langs andere weg is toegevoegd (zie eerder bericht).
Groeten Kees
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dat klopt niet hoor. De 12-kleps V6 met 90 graden blokhoek is de ZPJ, de 24-kleps versie van deze motor heet ZPJ4, of het nu een couple is of niet. Y3 is de typebenaming voor de serie 1 XM, Y4 voor de type 2 XM. Je hebt dus een Y3 ZPJ4 XM.
Dank voor de correctie!
@ pavang:
Ik zie nu eindelijk op de foto van # 7 wat je bedoelt. (Ik was een beetje misleid door het woordje “wit”, maar je foto is glashelder.) Bij een volgende keer sleutelen ga ik toch nog eens kijken. En ja, ik heb dus ook een ZPJ4!