







Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ha, dus een gesoldeerde primaire plus-kabel aan je accu is ook een zweefzekering van 600 ampère!
Grootste ‘gevaar’ met solderen is dat, door de capillaire werking, het gesmolten soldeer opkruipt, tussen de draadjes binnen in de isolatie. Dit maakt de draad over een zekere lengte stijf, hard, en onbuigzaam. Daarmee wordt de invloed van trillingen groter. En helaas, de soldeerverbinding wordt bros bij trillingen en is gevoelig voor vermoeïngsbreuk.
Met lood-tin soldeer (smeltpunt ca 185 graden) had je al dat de isolatie door de warmte soms erg verzwakt. De nieuwe loodvrije soldeer (o.a. tin-antimoon) heeft een hoger smeltpunt, dus dat effect wordt sterker.
Al met al: liever niet solderen, en zeker niet op trillingsgevoelige plekken of bij niet-ondersteunde verbindingen.
Wil je toch in de connector solderen: de soldeer is er alleen voor het elektrische contact, en mag niet dienen om de mechanische verbinding te maken. Dus bij voorkeur het koper eerst krimpen, dan alleen op dat deel het kleinst mogelijke beetje solderen, dan de trekontlasting krimpen.
Een goed uitgevoerde krimp maakt een perfecte (water- en luchtdichte!) verbinding tussen geleider en connector, maar je hebt er wel een goede krimptang en connectors voor nodig.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé


Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Ik ben ook iemand die het liever zelf maakt dan nieuw koopt. Echter toen ik alle benodigde materialen eens bij elkaar ging optellen kwam ik aan een bedrag wat niet veel afweek van een nieuwe kabelboom. Toen heb ik besloten een gebruikte kabelboom te nemen die er op zich wel goed uitzag. Deze heb ik ontmanteld zodat ik alle kabels indivudueeel kon beoordelen. Tevens heb ik er wat extra kabels aan toegevoegd tbv accessoires. De stekkers die niet meer in orde waren, heb ik vervangen door nieuwe. En de overige stekkers met staalwol opgeschuurd. Het voordeel is dat je de originele looks behoud. Dit alles heeft mij bij elkaar nog geen 50 euro gekost.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Dus als ik het goed begrijp is het nog veiliger ook? “In een DS zijn een aantal verbruikers niet gezekerd dus als er kortsluiting optreed laten de solderingen zeker los voor de hele boel in de fik vliegt.” Want zou er een stekker verbinding inzitten dan fikt de boel sowieso uit.
Ik heb het natuurlijk hoofdzakelijk wel over de banaanstekker verbindingen die je hier en daar aantreft in de draadboom. En zeker als deze niet los hoeven dan is het toch geen raar idee om de draden 1 op 1 te solderen en weer in te tapen in de draadboom. Hoe groot is de kans dat zo’n verbinding door trillingen breekt? Maar goed ik begrijp dat dit een onderwerp is waar ook + en - aanzitten en je eerst je huiswerk goed dient te doen! Waarvan akte
Levendig topic geworden. Dat had ik zo al ingeschat dus het was een goed idee om dit onderwerp even los te koppelen van mijn project-topic IDylle. 😊
Dank voor alle nuttige bijdragen. Ik kan zo de juiste afwegingen maken. De kabelboom is er inmiddels netjes uit. Op de grond uitgespreid eigenlijk best overzichtelijk! Foto’s volgen in mijn project-topic.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb nog een gebruikte boom uit een DS21 liggen. Heb je daar wat aan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
lopezdijkstra schreef:
Ik heb het natuurlijk hoofdzakelijk wel over de banaanstekker verbindingen die je hier en daar aantreft in de draadboom. En zeker als deze niet los hoeven dan is het toch geen raar idee om de draden 1 op 1 te solderen en weer in te tapen in de draadboom. Hoe groot is de kans dat zo’n verbinding door trillingen breekt? Maar goed ik begrijp dat dit een onderwerp is waar ook + en - aanzitten en je eerst je huiswerk goed dient te doen! Waarvan akte
Die stekers zitten er niet voor niets; verbindingen naar voorspatborden en losse componenten kan je beter niet doorsolderen. Maakt het zodoende onmogelijk om spatborden te demonteren en het testen en/of vervangen van de componenten…
Je soldeert de schemerlamp toch ook niet in je stopcontact?
Als je soldeert moeten de stromen (van koperdraad naar koperdraad) door het soldeertin en dat betekent weerstand en daardoor opwarming en spannings/vermogensverlies.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
@Bogaard, ik stuur je een pb
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route