Geachte forumleden,
Wellicht niet de leukste manier om mijn deelneming te beginnen,maar ik heb sinds 4 weken een probleem met een Bovag garage.
De situatie: eind december 2014 mijn distributieriem met rollers en waterpomp laten vervangen. op 25 februari 2016 kwam ik stil te staan. Bij nader onderzoek bij deze garage werd een “stuk gedraaide” waterpomp geconstateerd. Niets dat erop wees dat deze pomp het zou begeven, zoals geluid of lekkage. Zelfs nu nog is er geen drup koelvloeistof verloren.
Nu het ergste, de distributieriem is er af gerold en hierdoor is schade aan de motor ontstaan. Dit kan zelfs betekenen dat de motor vervangen moet worden, maar op z’n minst een andere cilinderkop. De garage wil alleen verder met een reparatie als ik toestemming geef en voor de kosten opdraai. Ik heb dit geweigerd, omdat ik dan instem met zijn voorwaarden en mijn rechten als consument verspeel.
Aangezien ik maar 44.000 km met deze set heb gereden en er minimaal 120.000 km voor staat, wilde ik dit kosteloos laten repareren onder het zgn conformiteitsbeginsel. Het garagebedrijf is van mening dat ik geen (bovag) garantie meer heb en neemt geen verantwoording. Aangezien ik mag verwachten dat een waterpomp minimaal het interval heeft van een distributieriem, eis ik kosteloze reparatie en vergoeding voor de gemaakte kosten, zoals huurauto en berging. Het autobedrijf wil op geen enkele manier zijn aansprakelijkheid erkennen, terwijl ze zelf de diagnose hebben gesteld.
Zijn er forumleden, die mij (inhoudelijk) advies kunnen geven?
Alvast bedankt en groet
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
nou zo te merken heeft de garage dus zelf een fout gemaakt, bij montage.
als er ietsmis zou zijn met vervangen onderdelen dan is de leverancier van de onderdelen, verantwoordelijk voor de gelede schade. en daar voor zijn ze verzekerd, het is alleen naar gelang km stand neemt de vergoeding af,
je moet je richten op bedrijven die de klant van de garage steunt, bv bovag.
je kan je verhaal ook voor leggen aan je verzekering, en kijken hoe hun voor jou kunnen bemiddelen.
win je dan kost het je niks, en de vezekering kijkt natuurlijk eerst, of je wel kans maakt. soms moet je een rechtbijstand afsluiten.is helemaal afhankelijk van je verzekering a tussenpersoon. even bellen en je weet het. nou succes.
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
Nou dat durf ik nog niet te zeggen. Er zijn waterpompen in omloop met plastic schoepenwielen en deze laten los van de as met alle narigheid vandien. Uit elkaar nemen, beoordelen en dan veroordelen
Bovag is er natuurlijk voor de garages, niet voor de klant.
Als je oplet…
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als klant kun je klachten gewoon melden bij de bovag, ze hebben een uitstekende geschillenregeling. De bovag is er namelijk ook voor de klant en zeer zeker niet alleen voor de garage.. Dus ff opletten voor je iets roept…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op papier zijn ze er voor de klant, dat klopt zeker wel.
In advertenties zijn zij er ook voor de klant. Natuurlijk, kopers moeten naar een Bovaggarage!
Zij kunnen alleen bestaan door de garages die lid zijn.(lees:betalen)
De uitkomst van een geschil is altijd leuk.
Er van uit gegaan dat zij nog steeds net als vroeger door de garages betaald worden.
Gr. Wim
Wat Folke zegt is wel zinnig, eerst zo precies mogelijk vast proberen te stellen wat er heeft gefaald en waarom. Als de pomp uit zichzelf uit elkaar is gevallen ligt de verantwoordelijkheid wezenlijk anders dan wanneer men bijvoorbeeld de riem te strak heeft gemonteerd waardoor de pomp kapot is gelopen. Dat laatste is, als het leed eenmaal is geleden, wel moeilijk vast te stellen. Aanhangig maken bij de Bovag kan denk ik geen kwaad, al was het maar omdat Bovag is gebaat bij een reputatie van goede klachtafhandeling. Ze weten daar heus wel dat zo’n reputatie te voet komt en te paard gaat, zeker in deze tijd van sociale media.
Succes in elk geval.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Als consument heb je een relatie met de garage, hij is ook degene die aansprakelijk is. Mocht het euvel ontstaan zijn door ondeugdelijk materialen, dan is dat zijn probleem en moet hij het zelf uitvechten.
Enig oplossing is om hem schriftelijk, bij voorkeur aangetekend, aansprakelijk te stellen. Wat betreft je eisen, kijk ook even naar de algemene voorwaarden van de Bovag naar wat mogelijk is.
Het is redelijk dat een garage je een leenauto geeft denk ik, maar niet dat hij huur vergoed
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik wil jullie hierbij bedanken.
Het geschil is bij mijn jurist voorgelegd en ik sta sterk. Indien de pomp defect raakte, is de garage aansprakelijk en die moet het verder afhandelen met de onderdelenleverancier. Indien er een montagefout is geweest ( te strak gespannen) is de garage ook aansprakelijk, dan was het gebrek al aanwezig bij aflevering. Ik noem nog een derde mogelijkheid: de pomp is niet vervangen, dus fraude. Ik mag in alle gevallen verwachten dat de distributieset, inclusief pomp 120.000 Km. meegaat. Nog een opmerking, indien de verkoper geen vervangend vervoer geeft, dan mag de koper op zijn kosten vervangend vervoer regelen. Alle gevolgkosten zijn voor de verkoper. Dit staat ook in het conformiteitsbeginsel. Binnenkort wordt een expert uitgenodigd om de diagnose en schade op te nemen. De Bovag trekt zijn vingers ervan af, omdat de garantietermijn is verstreken. Dit is de (schijn)zekerheid van de Bovag. Ze willen hun eigen leden niet ter verantwoording roepen, ik moest maar een jurist inschakelen. Het wordt een lange strijd, maar heb er alle vertrouwen in. Deze garage zal merken hoe zijn houding wordt gewaardeerd.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Houd ons op de hoogte!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 1380
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Flipper schreef:Ik wil jullie hierbij bedanken.
(...)
De Bovag trekt zijn vingers ervan af, omdat de garantietermijn is verstreken. Dit is de (schijn)zekerheid van de Bovag. (...)
Volgens de BOVAG website:
Op iedere reparatie die een vakman van een BOVAG-bedrijf uitvoert zit garantie. Deze geldt ook voor de materialen en onderdelen die hij heeft gebruikt. De garantietermijn is afhankelijk van het voertuig:
auto 3 maanden
(...)
Uit de openingspost begrijp ik dat je binnen twee maanden stil stond, dus dit lijkt niet te kloppen.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Flipper schreef:
De situatie: eind december 2014 mijn distributieriem met rollers en waterpomp laten vervangen. op 25 februari 2016 kwam ik stil te staan.
Die 3 maanden zijn wel redelijk overschreden
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zou ook best knap zijn, 44.000 km in krap twee maanden
zelf eens een gesprongen distributie riem gehad op nog geen 80.000km of 6 jaar in Peugeot Boxer.
Volgens de garage pech… dus mocht ik alles zelf betalen en natuurlijk naar een andere garage overgestapt.
Deze mens vertelde mij dat tijdens de garantie periode iets is misgelopen met het herplaatsen van de injectie pomp.(15.000km)
Ik had toen beter ook de garage welke de werken had uitgevoerd een schrijven met ingebreken stelling gestuurd.
(Dit was niet het enigste probleem met die garage, bende knoeiers dat nog geen waterlek vond in expansie vat, remblokken na 15.000km verving,...)(Gelukkig zijn ze nu in faling gegaan zodat ze niemand nog kunnen oplichten)
graag hoor ik van jouw de afloop van dit hele gebeuren en eventueel wat foto’s.
Alvast bedankt!
Ik denk dat flipper niets krijgt.
Wat hij wel krijgt zijn rekeningen, eentje voor de reparatie of vervanging van de wagen,
de tweede van de jurist, die zal niet mis zijn. Die zegt dat flipper sterk staat(tuurlijk hij wil de klus:lees poen).
Kijk ook altijd naar de woning(en) en de auto(‘s) van de jurist en je weet gelijk die vraagt teveel.
de derde is van de wagen die hij zou willen huren.
Ook is er kans dat flipper nog wat geld krijgt! jaja. Ongeveer 200,- voor het wrak/restant van de wagen op de sloop.
Een betreffende riem waarvan bijv. wordt gezegd dat de advies vervangings"afstand” een kilometrage van 120000 is, is ook echt een advies.
Er staat nergens dat hij 120000 meegaat, het zegt namelijk niets over hoe lang de motor gedraaid heeft, en het betreft een slijtagedeel, die door diverse samenloop van omstandigheden sneller kan slijten.
Je zou de riem als eigenaar iedere week zelf kunnen controleren als je meer zekerheid wilt.
Je zou het ook door een garage kunnen laten doen, knapt de riem een uur later, is de garage niet aansprakelijk.
Als ik klaar-over speel, en zeg tegen de groep kinderen: lopen maar. En twee tellen later rijd een vrachtwagen ze ondersteboven
is dat niet mijn fout.
Ik zit immers niet aan het gaspedaal.
Enne, je bent niet de eerste die niets krijgt.
Gr. Wim.