Onbekend controlelampje
Laurens Groskamp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-2016

Gepost: 26 maart 2016 04:10 PM

Sinds kort is m’n vriendin in het bezit van een bx, super tof al zeg ik het zelf!
Maar zo af en toe, vaak na een kort ritje, start de wagen slecht en loopt hij slecht stationair.
Dit is altijd in combinatie met het branden van een controlelampje. Echter het bxboekje zegt dat dit een ongebruikt lampje is.
Weet iemand mij te vertellen waar dit lampje op duid?


Controlelampen bx by laurens groskamp, on Flickr

Alvast bedankt
Laurens

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 maart 2016 04:20 PM
  [ # 1 ]

Dat is ‘t controlelampje van het motormanagement wat wil zeggen dat er iets niet helemaal goed gaat met de mengselregeling.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 26 maart 2016 09:02 PM
  [ # 2 ]

Volgens een Citroen dealer een kwestie van accupolen los en dan weer vast, in 90% van de gevallen was het dan opgelost. Zelf nooit hoeven doen.

Zweven is leven

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 26 maart 2016 09:05 PM
  [ # 3 ]

Wat waterman zegt: dat is je motormanagement lampje. Als dat gaat branden hebben de sensoren in de motor iets gemeten wat niet klopt, en doorgegeven aan je ECU (de computer onder de passagiersstoel).
Gelukkig is de ECU vrij makkelijk uit te lezen en kun je er zo achter komen wat er precies aan de hand is. Hoe dan? Nou, zo: http://home.online.nl/neilllvanderhorn/index_bestanden/uitlezenbx.pdf

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 27 maart 2016 10:30 AM
  [ # 4 ]

Chapeau voor het maken van deze handleiding. Goed werk.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 27 maart 2016 01:46 PM
  [ # 5 ]

Ik zou er graag de eer voor opstrijken, maar deze is van Neill van der Horn als ik de url van de website mag geloven. Eerste Google resultaat als je zoekt op “BX uitlezen,” en dit pdfje heeft me al de nodige keren geholpen.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Laurens Groskamp
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-03-2016

Gepost: 27 maart 2016 10:02 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de reacties.
Ik ga eerst even voor het loshalen van de polen.
Mocht dat niets opleveren ga ik de boel eens uitlezen.

Thanx!

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 27 maart 2016 10:09 PM
  [ # 7 ]

Ik zou dat omgedraaid doen, dan weet je tenminste wát je reset.

Overigens is er een levendige discussie gaande of de polen loshalen wel helpt of niet. Mijn mening is dat het niks doet - de ECU gebruikt EEPROM, dat kan alleen overschreven (en dus ook gereset) worden als er stroom op staat. Oftewel: enige manier om de ECU te resetten is door de uitlees stekker 20 seconden met de massa te verbinden met de wagen op contact. Dit lijkt op te gaan voor alle Bosch ECU’s, de Magneti Marelli’s die in sommige auto’s zitten werken juist anders, daar doet het doorverbinden met de massa voor langere tijd juist niks en moet ofwel de stekker uit de ECU getrokken worden ofwel de accu even los.
En let op: de Bosch ECU laat zich pas ná het uitlezen resetten als je het via de uitleesstekker doet.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook