Dag allemaal,
Mijn garage had slecht nieuws binnen het kader van de APK; de pomp van de stuurbekrachtiging doet niet wat hij behoort te doen. Als in: de stuurbeweging bekrachtigen.
Vervangen blijkt dus het devies. Nu heb ik al even middels de zoekfunctie het forum doorgeploegd, maar kon geen antwoord vinden op de vraag hoeveel werk er bij komt kijken om zo’n ding te vervangen.
Moet ik dit zelf willen of kan je zoiets beter aan de garage overlaten?
De “Haynes” beschrijft de klus wel, maar hoeveel tijd je er bijvoorbeeld aan kwijt bent, staat er niet bij.
Het lijkt er op dat het zonder speciaal gereedschap kan, klopt dit?
Ben zeer benieuwd naar ervaringen van iemand die deze klus al eens ter hand heeft genomen.
Samengevat:
Zelf doen? Ja/Nee
Hoeveel tijd nodig indien zelf doen?
Aandachtpuntjes bij demonteren?
Exemplaar vervangen/reviseren?
Schiet maar..
Een XM heeft geen stuurbekrachtigingspomp maar een pomp die de druk voor het gehele systeem verzorgt. Jouw auto heeft nog de uitvoering van een pomp zonder apart circuit voor de stuurbekrachtiging. In plaats daarvan zit er ná de pomp, vóór de voorraadbol een verdeelblok waar de druk voor de stuurbekrachtiging vandaan komt.
Als je pomp aan het eind van zijn latijn is dan duurt het een eeuwigheid voor de auto op rijhoogte is. Een pomp vervangen is niet moeilijk, wel een kliederboel.
Als je pomp goed is dan zit er ergens in het bekrachtigingsgedeelte een probleem: stuurhuis, verdeelblok. Nergens lekkage?
Wim,
Disciplus Simplex
Net wat Wim zegt , denk dat het probleem eerder in je stuurbekrachtigingscylinder zit of verstopte componenten daaromheen .
Wellicht brengt spoelvloeistof , Hydraurincage , en veel gymnastieken soelaas.
Wat zijn de klachten? Zwaar sturen , schokkerig sturen?
Komt de auto wel redelijk snel omhoog?
XM TCT Ambiance`94
Omhoog komen duurt even maar dat wijt ik aan het feit dat er niet elke dag met de auto gereden wordt.
Sturen gaat inderdaad schokkerig….
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Gezien de diagnose van de garage allicht idee om bij een citroen specialist even langs te rijden?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
die heeft wellicht nog een gebruikte de laatste types hadden een combipomp 1 gedeelte voor het veren enz en een stuk voor de stuurbekrachtiging alleen dirass dus geen diravi
De mijne is uit 1990.
@GoodOldDiesel: Dat is dus iets waar ik over nadenk, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het zelf vervangen..
Axel-M schreef:Omhoog komen duurt even maar dat wijt ik aan het feit dat er niet elke dag met de auto gereden wordt.
Sturen gaat inderdaad schokkerig….
Schokkerig sturen duidt inderdaad op te weinig druk op je cylinder .
Die neemt tijdens het sturen de meeste druk weg , oud model drukverdeler.
Bij de nieuwe is dat om deze reden anders geregeld.
Waarschijnlijk dan toch de pomp schat ik in.
Je zou kunnen beginnen met spoelvloeistof en schoonmaken van de drukverdeler.
Als dat niet helpt een andere pomp scoren; 1-2 uur werk rustig aan.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou eerst even een nieuwe bol op de drukregelaar steken .
Kost weinig en dan heb je zeker de maximum druk op je systeem .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Als je rommel in het systeem hebt, dan gaat je stuurbekrachtiging ook stotteren. Met name als de boel koud is.
Stop eens een stukje wit keukenrol in je voorraadvat, en kijk hoe de kleur is van de olie.
Is die bruin in plaats van felgroen,dan is het tijd om de olie te verversen.
Raadzaam is om het meteen goed te doen, dus ook het voorraadvat en de filters schoonmaken.
Het is geen moeilijke klus, maar wel vet.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
.... en garagisten die denken dat een XM een stuurbekrachtigingspomp heeft, daar zou ik bij weg blijven.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Olie zal ongetwijfeld groen zijn, al was het maar omdat er toch wel ergens verlies in het systeem is en ik moet bijvullen, al heb ik de oorzaak daarvan nog niet kunnen ontdekken. Garage waar ik geweest ben is overigens wel Citroën vertegenwoordiger geweest en de monteur weet echt wel waar hij het over heeft, al zal dit onderwerp wellicht met de verkeerde semantiek gebracht zijn.
Ik ben ooit wel eens bij een andere garage geweest die in en om mijn woonplaats nu de officiële vertegenwoordiger is, maar daar kunnen ze alleen en vooral werken met een diagnose-apparaat en dat schiet duidelijk tekort..
Axel-M schreef:Olie zal ongetwijfeld groen zijn, al was het maar omdat er toch wel ergens verlies in het systeem is en ik moet bijvullen,
En DAT zou wel ‘n afkeurpunt kunnen zijn als de lekkage aanzienlijk is. Immers, het hydraulisch systeem wordt ook gebruikt om te remmen en het remsysteem mag niet lekken.
Een goed hydraulisch systeem is volkomen lekvrij en de componenten zijn aan de buitenkant kurkdroog.
Wim,
Disciplus Simplex
Dat zou wel de ideale situatie zijn. Hopelijk is dat verlies te wijten aan één component, er zijn al wat leidingen vervangen in het verleden. Al stond er ooit wel eens iemand bij mijn auto te kijken die opmerkte dat hij nog nooit een Citroën had gezien de kurkdroog was. Afgunst?
Mijn XM had geen lekkend hydraulisch systeem. Kwestie van wegwerken van (veel) achterstallig onderhoud. Een rit van 1.500 km naar Hongarije durfde ik dan ook aan zonder de auto voor te bereiden of een achterbak met reserveonderdelen mee te nemen.
Wim,
Disciplus Simplex
Zulke afstanden heb ik er ook mee gereden, met slechts één keer een dynamo die de geest gaf. Ondanks dat toch nog thuisgekomen..