Leuk! Je krijgt straks een bevestigings berichtje van me…
Ik kom zaterdag ook graag meekijken!
Mensen bedankt voor het enthousiasme en jullie komst vandaag!
Ik hoop dat iedereen het leuk en leerzaam heeft gevonden.
Hierbij een link naar enkele foto’s .
http://s1093.photobucket.com/user/alfa155td/library/Detailing_workshop_citroen_forum?sort=3&page=1
Jij ook bedankt, Angélique, het was zeker leuk en leerzaam. Marco en jij vormen een goed en deskundig duo!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het was gezellig en leerzaam. Jammer dat er niet meer bleven bij de BBQ. Die was prima!
Nu eens zien of we het geleerde in de praktijk gaan brengen!
Het was zeker leuk en leerzaam.
Wat ik vooral bijzonder vond, was het gedeelte waarbij de deelnemers zelf aan het polijsten gingen. Het stukje dak van de DS knapte zo enorm op, terwijl het effect bij de C6 weinig zichtbaar was. Dat kwam door de enorme variëteit aan variabelen, zoals hardheid van de lak en kleur.
De twee belangrijkste boodschappen zijn toch wel:
1) zodra je kracht gaat gebruiken dan ben je verkeerd bezig, de materialen die je gebruikt moeten het werk doen.
2) met een excentrische polijstmachine kun je NIET je lak verknallen. In het ergste geval heeft het geen effect.
Wim,
Disciplus Simplex
van de voorpagina
Een stralende detailingsdag
Een kijkje in het heelal? De geboorte van een ster? Nee, dit noemt men in de autopoetswereld “swirls”, waskrassen in de vorm van een spinnenweb. Daar kun je iets aan laten doen, maar leuker is natuurlijk er zélf iets aan te doen. Citroën-Forum bezocht daartoe afgelopen zaterdag de workshop “detailing” in Heusden.
Detailing, professioneel autopoetsen met oog voor detail, begint ook in ons land populair te worden. Terecht, want de resultaten die je ermee kunt behalen worden alleen overtroffen door een nieuwe, of een nieuw gespoten auto, waarvan de kosten echter vele malen hoger liggen. Met de juiste schoonmaak- en poetsmaterialen, eventuele apparatuur als een hogedrukspuit en een polijstmachine én met de nodige tijd en zorg kunnen lak, velgen, kunststof delen, banden en ramen weer bijna net zo glanzen als toen de auto de fabriek verliet. “Bijna”, want diepe krassen die niet alleen door de blanke bovenlaag, maar ook door de kleurlaag daaronder of zelfs door de primer gaan, krijg je niet weg. Wél kunnen ze heel behoorlijk gecamoufleerd worden, doordat de scherpe randjes worden afgerond en het licht daardoor niet meer breekt.
Gastheer-instructeur Marco “Xsara Coupe” legt uit.
Een goede volgorde van schoonmaken is: velgen reinigen, auto afspoelen, eventueel een ijzer-verwijderaar opsproeien, weer afspoelen, foamen (ook optioneel, maar wel aan te raden), opnieuw afspoelen, wassen met een washandschoen, afspoelen, drogen. Tip: gebruik bij het wassen minstens twee emmers, want je wilt je vuile washandschoen niet uitspoelen in de emmer die de shampoo bevat! Omdat de velgen meestal het sterkst vervuild zijn, kun je daarvoor nog een derde emmer en een aparte washandschoen gebruiken.
Het spectaculaire foamen. Het schuim maakt het vuil los en voert het meteen af.
De auto lijkt nu op het oog schoon, maar het echte werk moet nog beginnen: kleien, polijsten en het aanbrengen van een beschermende laag. Eerst wordt een lubricant (professioneel klei-smeermiddel of gewoon autoshampoo met water) opgespoten, waarna je met een klein stukje speciale klei verontreinigingen als hars, teer, resterende ijzerdeeltjes enzovoort verwijdert. Omdat je niet hoeft te boenen en dus geen kracht hoeft te zetten gaat dit sneller dan je vooraf zou denken: in een uur of misschien anderhalf uur kun je de hele auto gekleid hebben. Het resultaat is onmiddellijk zichtbaar en vooral voelbaar: de lak voelt nu veel gladder aan.
Kleien voor grote mensen!
Dan het leukste deel: het verwijderen van lelijke defecten en het strak maken van de lak door te polijsten, met de hand of met een machine. Kunststof delen moeten wel eerst afgeplakt worden (met een tape die geen lijmresten achterlaat), om vlekken te voorkomen. Welk polijstmiddel en welke “pad” het beste is, valt niet van tevoren te zeggen. Zelfs bij twee auto’s van hetzelfde merk en type kan de ene een “hardere” behandeling nodig hebben dan de andere. Heel ruw gesteld: Duitse auto’s hebben de hardste lak, Japanse de zachtste, terwijl Franse auto’s er vaak tussenin zitten. Gebruik niet te veel polijstmiddel: vier dotjes ter grootte van een erwt op een pad van 10 cm doorsnede is genoeg. Daarmee kun je dan een kwart van de motorkap of een half portier doen. Afhankelijk van het resultaat moet je soms opschalen (iets grover, harder), om vervolgens weer af te schalen (fijner, zachter). Als je een excentrische polijstmachine gebruikt, hoef je niet bang te zijn dat je de laklaag verwijdert: van de 100 à 150 micron die de lak dik is, haal je er, met een beetje beleid, misschien één micron of zelfs minder af.
Hard drukken is niet nodig: laat de machine het werk doen!
De laatste fase, tenminste wat de lak betreft: het aanbrengen van een beschermende laag. Dit kan een waslaag zijn, een sealant of een coating. Wax geeft meer glans dan een sealant, maar gaat minder lang mee. Een coating is het duurzaamst, maar is niet aan te raden voor beginners.
Natuurlijk bestaat een auto uit meer dan alleen lak: velgen, kunststof delen, rubbers, chroom, koplampen, banden, ruiten. Ook die zul je, als je eenmaal de smaak te pakken hebt, spic en span willen hebben, maar voor dit verhaal voert dat te ver. Een laatste tip: twee dingen die je onmiddellijk van de lak moet verwijderen: vogelpoep en… zonnebrandolie!
En wie detailt mij vandaag? Niemand!
tekst: Rougefurio; foto’s: Xsara Coupe, Rougefurio
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Heel leuk en goed verslag Kees!
Ook ik heb genoten van de duidelijke uitleg van verschillende stappen en voor- en nadelen van diverse producten.
En natuurlijk zijn er ook in dit wereldje freaks die een vermogen uitgeven aan de laatste mode, elk seizoen weer.
Gelukkig relativeerde Marco dit en kan je met relatief eenvoudige middelen ook ontzettend veel bereiken voor een stralend resultaat.
Was er dan niets te zeuren die dag?
Ik zou bij een volgende workshop de voorbeeldauto niet in z’n geheel afplakken en de cursisten wat eerder aan het werk zetten
Tenslotte vraag ik me af of je zo een poetsmachine veel vaker dan 2x gebruikt. Maar dat is ook zo met de broodbakmachine en de slowjuicer
Mijn handen jeuken in ieder geval om verder te gaan!
“Geef ons heden ons dagelijks brood”, bidden sommige mensen, dus een broodbakmachine voor elke dag lijkt me uiterst nuttig. Serieus: polijsten hoeft niet beperkt te blijven tot je auto, maar kun je toepassen op van alles en nog wat: houtwerk, meubelen, metaalverbindingen en andere zaken die wat verfijning en gladstrijken behoeven. De pads en het polijstmiddel zullen variëren.
Marco
Wij willen aan de slag en wat spullen bestellen , kan je ons de link doorsturen waarmee we korting kregen op de onderdelen ?? 😜😜
Dan is er ergens iets fout gegaan denk ik.. Zie nogmaals PB!