Totaal aantal Berichten: 10463
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij alleen bij pallas.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee hoor,
Mijn DSpecial uit ‘72 heeft het ook!
En daarom is de rand van de kofferbak wel wat aangevreten…

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig ,zeer goed bezig zelfs.
Maar dat gaatje / oneffenheidje kun je dat niet beter laten lassen ozolaten en dan dik in de actie roest….
Ipv dicht smeren ....?
Voor de rest nogmaals goed bezig!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
@ Hans, mijn Dspecial had ook een mousrubber maar ben bezig dit te vervangen met rubbers
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
Er zit inderdaad aan de onderkant van de kofferklep een soort mousse.
Volgens mij zat er toen ik de auto voor het eerst zag ook een rubber over de rand heen. Dit wil ik in ieder geval ook terugplaatsen want nu zitten er veel scherpe haakjes aan waar ik me al vaak aan het opengehaald.
De rubbers links en rechts wil ik trouwens ook vervangen, want die zijn inmiddels zo hard dat ze bijna afbreken als je er nog maar naar kijkt…
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)
Ik heb zelf ook rechts een nieuwe regengoot geplaatst was allemaal erg verrot. moet nu noch de linker kant vervangen incl. gatenkaas in de zijkant. Daar voor zal ik de gehele tankinstallatie eruit moeten halen, wordt een behoorlijke klus dus !
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
Weer tijd voor een update!
Hier waren we gebleven: kofferbak in 2 lagen anti-roest primer
Daarna 2 lagen zijdeglans zwarte metaalverf
Schutbordje weer over die torsie-as gemonteerd en ook 2 lagen zwart
Morgen even de slotvanger terug op zijn plek schroeven en dan is dat ook weer klaar
De rubbers links-boven-rechts zijn helemaal uitgehard, die aan de bumperzijde mist dus daar moet nog even een ander setje voor komen.
Intussen alweer druk met wat anders: geluid. Want dit lelijke (ik gok jaren ‘90) geval kan echt niet!
Mooi werk, Sim.
Wat ben je juist van plan wat het geluid betreft?
Zelf was ik ook niet helemaal tevreden met de geluidsopbrengst in de DS.
Zo heb ik ea opgelost
Naast de radio zie je nog een glimp van een tweetertje
Niet vastgelgd op foto is de speaker onder de binnenspiegel.
Deze gaf al een merkbaar verschil t.o.v. toen alle geluid van achter moest komen.
Op de hoedenplank zit nu enkel nog het originele roostertje
Maar daar komt binnenkort verandering in
Zo komt alles toch weer een beetje terug naar hoe Citroën het had voorzien.
Bij aankoop staken er al 2 kleinere speakers in de hoedenplank.
Ik zelf vond dat maar niets, vandaar dat ik deze met een ring onder de hoedenplank heb geplaatst.
Zo is alles mooi verborgen onder de bekleding. (zie foto met het originele roostertje)
Wanneer de grote speaker meer dan voldoende geluid levert worden de kleintjes geliquideerd en de gaten weer opgevuld.
Mocht er iemand een onversneden, krokante hoedenplank hebben…..
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ik heb nog een radio liggen (Pioneer deh-4600bt) die ruim voldoet. Die komt op dezelfde plek als bij jou ( waar ook mijn oude radio nu zit).
Daarbij heb ik 2 Rockford Fosgate 40W RMS 13cm speakertjes. Deze wil ik in de rugleuning van de achterbank zetten. Over een paar jaar komt er dan misschien een grote speaker in de hoedenplank erbij, maar dat weet ik nog niet
Die Rockford’s gaan zeker voldoen.
Dan ga je een beetje dezelfde set-up hebben als waar ik mee begonnen ben.
Wanneer je voor in de wagen een mooi geluid wilt hebben ga je de radio vrij hard moeten zetten.
Wat je achterbank meteen gaat veranderen in een massagestoel
Voor mij, met 2 kinderen op de achterbank, was dat geen optie.
Vandaar dat ik eerst ben begonnen met het plaatsten van de speaker onder de binnenspiegel.
Mijn configuratie:
Onder het dashboard hangen links en rechts diep in de voetenruimte modulaire losse speakers met behuizing tegen de onderzijde vh dash.
Ad originaliteit: dit das was al niet meer moeder’s mooiste, een fraai reserve-exemplaar heb ik nog liggen. Mocht zich ooit een originlaiteitswoede van mij meester maken. Idem mbt gasinstallatie, bagagerek met custommade hoofdsteunen en hoedenplank (zie ook doorvoersleuven voor de 3 punt rolgordels!): alles maakt gebruik van bestaande gaten in het chassis en is zodanig modulair dat het er zonder sporen weer uit kan. Maar waarom zou ik: ik heb er zo een hele fijne en praktische auto aan!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Inmiddels zo goed als klaar met het vervangen van de motorkap isolatie:
Alleen het middenpand moet nog, was net ff onhandig in mijn eentje…
Afgelopen weekend ook voor het eerst de weg op met de DS garageplaten geleend en daarmee van thuis naar de garage van Johan Dekker gereden.
Ritje van +-20km binnendoor: handig om de auto te leren kennen, eerste “kinderziektes” aan het licht te laten komen en lekker van het uitzicht te genieten
Eerste puntje was gelijk al vervelend: ze remt niet lekker. Ik heb ofwel geen remkracht bij normaal intrappen van het rempedaal, ofwel vol in de ankers als ik wat harder trapte. Daar wordt nog even wat extra aandacht aan besteed. Johan dacht dat de remmen misschien opnieuw ontlucht moeten worden.
Ik kwam er ook gelijk achter dat de benzine meter het niet doet :/ daar wordt ook naar gekeken.
Plaatje onderweg:
Met nog een kilometer of 7 te gaan kwam er vloeistof onder de auto vandaan. Dat bleek uit het overloopje van de radiateur te komen, dat slangetje komt onder de auto uit. Er was niks extreem warm of zo, dus waarschijnlijk zat er gewoon net iets te veel vloeistof in, of is er door een luchtbel wat water uit gekomen. In ieder geval was na 5 min afkoelen het probleem opgelost en niet meer teruggekomen
Uiteindelijk best genoten van het rijden in een oldie over een paar weken haal ik haar helemaal nagekeken en voorgekeurd weer op en gaan we 28 maart richting RDW
Ook hier is weer wat nieuws te vertellen.
De problemen met remmen werden verholpen door een nieuwe remdrukverdeler.
Het overhitten was bij Johan toch een aantal keer teruggekomen. Flushen van het systeem leverde niet veel op.
De gebruikte radiator die Johan in november geplaatst heeft is vervangen door een nieuwe, en nu blijft ze lekker op temperatuur.
Verder was het iedere keer na 1 of 2 dagen stilstand erg moeilijk starten. De startmotor ging erg zwaar rond. Ook deze is dus vervangen en nu start ze binnen 1-2 seconden.
De auto wassen heb ik zolang er nog geschuurd en geklust werd niet gedaan. Morgen wordt ze echter gekeurd bij de RDW dus toch maar even een half jaar aan stof enz weggewassen zodat er “blauw” op de papieren staat en niet grijs of bruin :p
Een uitgebreide detail beurt volgt binnenkort
Ze glimt weer een klein beetje:
Er is duidelijk nog werk aan de winkel:
Zo te zien is het weer een tijdje geleden dat ik hier nog gepost heb…
Inmiddels zijn de papieren binnen en de kentekens op de auto gemonteerd.
Ik heb gelijk ook de oude originele veiligheidsgordels vervangen.
Leuke schets met originele bevestigingspunten
3-punts automaten voorin
Receivers op maat laten maken
2-punts automaten achterin
Door het formaat van de rolautomaat kreeg ik de achterbank niet terug op zijn plek. Receiver en automaat omwisselen was voldoende om dat te verhelpen.
Nog een leuk fransozen-duo op de foto na een heerlijke rit vorige week zaterdag (de Alpine is van een bekende).
Verder ook begonnen met het detailen. Na 3x wassen was de auto nog steeds dof en voelde aan als schuurpapier.
Ik heb eerst de lak behandeld met Monello Non-Ferro om achtergebleven ijzerdeeltjes op te laten lossen (rood-paarse kleuromslag)
Daarna begonnen met kleien. De motorkap ging moeizaam (+- 2,5u mee bezig geweest), het dak ging een stuk vlotter (1 uurtje ongeveer). Zie hieronder voor het resultaat.
Vuile klei
Video die het verschil illustreert van gekleid dak (links) tegenover nog niet gekleid (rechts)
(vooral goed luisteren)
De komende week ga ik verder met kleien, ik gok dat de verticale delen een stuk vlotter gaan.
Daarna kunnen we gaan polijsten
Mooi werk. Je gaat goed vooruit. Doe zo voort
Die 2-punts oprollers zijn een leuke toevoeging.
De voorste gordel zit niet helemaal goed.
De oproller hoort boven op de balk, eigenlijk omgekeerd van wat je nu hebt.