1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Saxo probleem met achter remtrommel
martin23
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 05-07-2015

Gepost: 14 april 2016 10:08 AM

Hallo,

ik heb achter 60% remverschil op de achteras en dat wordt veroorzaakt door links achter rem. ik heb deze gister uit elkaar gehaald. cilinder zaten niet vast ofzo dus heb alles even gesmeer en schoongemaakt.

Met demonteren van de trommel viel het achterste lager er uit deze heb ik er weer in gezet wiellager zat er nog gewoon in.
ik voel nu als ik aan het wiel trek een klein tikje (speling) waardoor zou dit komen?

en hoe stel je de handrem weer beter op heb dat mechanisme terug gesteld om de trommel er weer op te kunnen doen maar remhendel moet nu veel hoger voor de handrem.

Citroen saxo 1.4 8v sport bj.1999

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 april 2016 10:28 AM
  [ # 1 ]

In mijn beleving is het handrem-mechanisme zelfstellend; je moet dus de handrem een flink aantal keren gebruiken om die weer goed te krijgen.

Wanneer je nog speling voelt op je wiel/trommel, dan moet de naafkap er weer even af en zul je die grote moer nog wat op moeten stellen. Je moet hier de boel zodanig vastdraaien dat je eerst de moer net “aan” hebt liggen en dan geef je hem nog een 1/4-slag om iets voorspanning te geven. Absoluut niet vaster draaien en na de eerste ritten even voelen of de naaf niet te warm wordt.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 april 2016 12:19 PM
  [ # 2 ]

Ik vergis me met het lager, er zit een niet afstelbaar tonlager en geen kegellager op de achterassen.
Blijft daar dus speling op zitten, dan moeten de lagers vervangen worden.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
martin23
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 05-07-2015

Gepost: 14 april 2016 12:47 PM
  [ # 3 ]

Maar klopt het dat de lagers die in de trommel zitten uit twee delen bestaat?

voor in zit een gewoon kogel lager en achter zit een kegellager?

Citroen saxo 1.4 8v sport bj.1999

Profiel  
 
martin23
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 05-07-2015

Gepost: 14 april 2016 12:51 PM
  [ # 4 ]

Dit lager viel er bij mij uit en de kogel lager zit gewoon nog op zn plek.

is een afbeelding van google trouwens

Citroen saxo 1.4 8v sport bj.1999

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 april 2016 01:34 PM
  [ # 5 ]

Nu breekt mijn klomp, dit is dus wel een kegellager en dus afstelbaar zoals ik eerder uitlegde.
Dus vast en dan nog een 1/4-slag. Wel even goed voelen/draaien dat de boel wel netjes draait en niet te zwaar loopt. Te zwaar lopen betekent een opgewarmde naaf na een ritje.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
martin23
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 05-07-2015

Gepost: 14 april 2016 01:48 PM
  [ # 6 ]

maar wat veroorzaakt dan die speling? lagers waren goed. heb een nieuwe borgmoer ga vanmiddag even die er opdraaien.

gewoon muur vast en daan een kwart slag terug?

Citroen saxo 1.4 8v sport bj.1999

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 april 2016 01:58 PM
  [ # 7 ]

Goed lezen, Martin! Niet muurvast, juist niet. Je moet het lager vastdraaien totdat je voelt dat de zaak geen speling meer heeft en vast gaat zitten. Het moet alleen nog maar goed willen draaien. Dus net “aan” en dan een kwartslagje door. Draai je de zaak muurvast dan beschadig je de kogelbaan door een te grote voorspanning en gaat het lager in no-time kapot. Je draait hem zover dat de speling er net volledig uit is en dan een klein tikje vaster. Maar je moet dit met “gevoel” doen en dat is moeilijk over te brengen met een toetsenbord. Wanneer er dan nog speling op zit, is het lager defect.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 april 2016 03:58 PM
  [ # 8 ]

Er is gewoon een voorgeschreven moment voor deze moer. 140Nm

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 april 2016 04:12 PM
  [ # 9 ]

Als er daadwerkelijk een kegellager inzit zou ik die 140 Nm er zeker op zetten en direkt bij besteonderdelen.nl een setje wiellagers kopen om op voorraad te leggen. Die 140 Nm kan alleen geldig zijn wanneer er een cilinderrollager op de as zit.
Volgens de foto is dat niet het geval.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 april 2016 04:26 PM
  [ # 10 ]

Mijn saxo had ook kegellagers. Voorgeschreven moment gaf nooit problemen. Er kan natuurlijk een afstandsbus tussen zitten. Gewoon doen, maar dan natuurlijk wel even controleren of de zaak nog soepel draait.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 april 2016 04:38 PM
  [ # 11 ]

ik vind 140Nm voor een kegel lager LOMP VEEL!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 14 april 2016 04:40 PM
  [ # 12 ]

Bij onze oude Xsara was het toch ook echt zoiets….


Edit: 190 Nm zelfs…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 april 2016 05:07 PM
  [ # 13 ]

Het hangt er helemaal van af hoe de constructie is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
martin23
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 05-07-2015

Gepost: 14 april 2016 05:55 PM
  [ # 14 ]

ik had alles schoon gemaakt en weer op de testbank maar nog steeds 60 % verschil

Denk voor zekerheid toch maar even cilinder vervangen want op de handrem gemeten rem hij wel goed.

welke remcilinder moet ik hebben 19mm ?

Citroen saxo 1.4 8v sport bj.1999

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 april 2016 06:04 PM
  [ # 15 ]

Ik zou ze allebei vervangen. Zo duur zijn ze niet. Hoe heb je nu die moer vastgezet?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook