Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
R4 is een gewoon 5 polig relais wie inschakeld zogauw je je sleutel omdraaid.
Wordt bekrachtigt via zekering F8
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat suf van me. Had ik toch eerder beter moeten kijken. Toch even achter het achterlicht kijken en testen of het met één van de groene relais omgezet wel werkt. En dan ergens zo’n groen relais er bij halen. Had al wel even geprobeerd of dat past - maar iemand had een ijzertje in een van de gaten gestoken. Dat moet er dan natuurlijk nog wel even uit gepeuterd worden. Wat ingewikkeld eigenlijk, die relais achter elkaar. En dan gaat het mooie new old stock relais in het originele doosje dan toch maar met vriendelijke groeten en dankzegging retour naar Duitsland.
Ik heb ergens nog een instructie liggen over hoe je zo’n groen relais kunt omzeilen zodat de fans blijven doordraaien je met hete motor aankomt en het contact uit zet. Nou ja, even met het contact aan wachten tot ze afslaan kan natuurlijk ook.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wachten tot ze uitgaan heeft geen zin!
Want na een tijdje schakelen ze nog wel eens weer in .
Deze schakeling dien je bij R1 te doen .
Arjan heeft hier wel een foto van in zijn topic.
Dat 5 polig relais is bij een brezan of andere auto zaak zo te verkrijgen en kost ...... Niet meer dan 2 tientjes.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Vaak is de schakeling van de automatische achterruitverwarming kapot .
Maar niet het relais;-)
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat ga ik dan ook eens uitproberen- de goede tijd van het jaar daarvoor.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
F.SvM schreef:Wachten tot ze uitgaan heeft geen zin!
Want na een tijdje schakelen ze nog wel eens weer in .
Deze schakeling dien je bij R1 te doen .
Arjan heeft hier wel een foto van in zijn topic.
Dat 5 polig relais is bij een brezan of andere auto zaak zo te verkrijgen en kost ...... Niet meer dan 2 tientjes.
Hm, ik zie nu dat op de foto van Arjan dat op de meest rechtse plek, relais R4, alleen een ijzertje zit. Dat ijzertje doet precies hetzelfde als de aanpassing die Arjan op de plek van het linker relais heeft gemaakt . Hier nog even de foto uit het topic van Arjan. Als je goed kijkt zit op de plek van relais R4 een plat ijzertje dat twee polen doorverbindt.
Ook bij mij zag ik alleen zo’n ijzertje zitten op plek R4. Toch raar, want in het instructieboekje en in de vraagbaak staat relais R4 wel benoemd. In de Haynes staat de ‘control unit’ van de automatische achterruitverwarming, inderdaad bij het achterlicht. Met daarbij de tekst: ‘It would appear that the control unit takes the place of the relay. Oftewel: het kan kloppen dat relais R4 mist, en dat op die plek alleen een doorverbindings-ijzertje zit. Ik ga toch maar eens proberen of het probleem toch bij het achterlicht te vinden is.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kijk eerst of je stroom krijgt bij je schakelaar.
Dan bij je relais.
Vaak zijn de draadjes op de achterruit niet goed waardoor het systeem niet werkt
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kijk eerst of je stroom krijgt bij je schakelaar.
Dan bij je relais.
Vaak zijn de draadjes op de achterruit niet goed waardoor het systeem niet werkt
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je hebt me heel erg geholpen,Frank. Met klep en deur open is het klikken van het relais achterin goed te horen. De oude en de nieuwe klikken hetzelfde, de nieuwe heb ik dus toch echt niet nodig. En toen ik dan in de kofferbak zat, zag ik tussen relais en ruit een loshangende draad. Uiteindelijk dus gewoon een los stekkertje. Morgen op weg naar de taxatie maar eens kijken of de ruit helder blijft.
Voor de andere dingetjes moet de garage maar weer meepuzzelen.
Fijn weekend, Joost
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Meet het bovenste draadje even door in de achterruit.
Die wie de schakeling uit zet zogauw de ruit dooi of condens vrij is.
Dus stekkertjes eraf en links en rechts de multimeter erop.
VgF en succes morgen met de taxatie.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Bij de automatische achterruitverwarming (met een seciale schakelaar) word het relais R4 vervangen door een kortsluiting tussen punten 3 en 5. Bij het likerachterlicht zit een 6 polig kastje van het merk BITRON dat de ontwaseming meet en de achterruitverwarming uitschakeld. Ook bij handmatige inschakeling word het geleid va het BITRON kastje. Kan dus het probleem zijn.
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hoe werkt dat eigenlijk bij een Xantia? Daar zit namelijk een vijfpolig relais in voor de achterruitverwarming en voor zover ik weet geen achterin. Toch is dat automatisch uitschakelende achterruitverwarming. Zou het kunnen dat een Xantia achterruitverwarmingsrelais op positie R4 een goeie simulatie van het CX systeem geeft of zijn de schakelingen teveel verschillend?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Qua topic titel: ben je de r of de m vergeten???
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, de topic titel heeft inderdaad een spelfoutje.
Klikkend relais achterin en loshangende stekker vastgezet, maar nog steeds geen sjoege. Ik moet gaan meten.
De taxateur vond de carrosserie heel erg goed qua afwezigheid van roest. Nog even moeten bijpraten dat de combinatie carrosserie en motor wel degelijk zo is geleverd. En de eerste schatting van de waarde is €14.500,-. Klinkt reëel. Hij gaat nog wat dingen checken voor het definitieve bedrag. In elk geval voldoende om weer een “all risk” af te sluiten.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.