Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Is die koppeling niet vernieuwd bij het inbouwen van deze motor?
Normaal geeft de koppeling niet echt een probleem bij heb indraaien van de wastegate, mits de koppeling nog goed is wel te verstaan.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
De drukgroep bedoel je denk ik: Als die te weinig “drukkracht” geeft dan slipt je koppeling bij te hoog moment.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Koppeling is uiteraard vervangen bij de ombouw. Ik ben ook wel verbaasd, had ook altijd begrepen dat een te hoge turbodruk bij een CX eigenlijk probleemloos kan. Maar ja, de toerenteller laat het zien, het is hoorbaar en bij gas minderen voel je ook met een schok dat de koppeling weer pakt. Het mag ook wel ietsje minder, de acceleratie boven de 2500 toeren is onbehoorlijk snel, veel en veel agressiever dan in mijn vorige CX Turbo. En zo veel verschil zit er niet tussen de prestaties van een Turbo of een Turbo2. Morgen maar eens wat experimenteren.
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De grootte van het geleverde koppel bij een bepaald toerental is niet afhankelijk van de gekozen versnelling.
Geen slip in andere versnellingen dan 5?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou ja, er is eigenlijk nooit aanleiding om in lagere versnellingen zo op het gas te gaan hangen ....
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De grote vraag is: heeft men bij de ombouw een echte GTI Turbo drukgroep gebruikt of is er een setje voor een turboloze GTI geplaatst. Daarnaast kan het verstandig zijn om even te kijken of de wastegate het doet en de turbodruk niet veel te hoog oploopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat laatste is het geval. Intussen al rijdend de waste gate aan het afstellen. Ik was er bijna: soepel oppakken, geen pingelen meer, toen de auto opeens onregelmatig begon te lopen. Eén van de bougies naar de kloten. Dus het was wel degelijk echt pingelen wat ik hoorde. Benzine stations verkopen geen bougies meer tegenwoordig, dus nu wacht ik op een gele VW.
Ik begin nu langzamerhand wel te twijfelen aan het beoordelingsvermogen van mijn garagist. Ik ben met het pingelen en de rare overmaat aan vermogen eens terug geweest. Hij herkende het geluid niet als zodanig.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De schacht van de bougie (de witte isolator) was met het centrale contactpunt een halve centimeter naar buiten gekomen. De wegenwachter heeft met wat koperen ringen een te lange bougie ingedraaid. Met een zijden gasvoet en ingehouden tempo weer veilig thuis. Wat een geweldige knutselaars zijn deze mensen! Komende week eens vier nieuwe bougies op de kop tikken en monteren. En dan opnieuw testen o de wastegste ver genoeg open gaat.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
waterman schreef:De grote vraag is: heeft men bij de ombouw een echte GTI Turbo drukgroep gebruikt of is er een setje voor een turboloze GTI geplaatst. Daarnaast kan het verstandig zijn om even te kijken of de wastegate het doet en de turbodruk niet veel te hoog oploopt.
Dat is inderdaad een mogelijke verklaring, want met een echte GTi Turbo drukgroep kan je straffeloos de wastegate volledig indraaien, er zijn meerdere GTi Turbo rijders die dat in het verleden gedaan hebben.
Of de nokkenaskeerring lekt op de koppeling…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Sinds vandaag weet ik dat er bougies bestaan waar de bougiesleutel niet op past. Dopje 17 wel, maar dan steekt de schacht van de bougie door de dop en kun je er dus de ratel niet op zetten. Was even knutselen om dat ding er uit te krijgen. Daar had de Wegenwachter wel even voor mogen waarschuwen.
Nieuwe NGK bougies ingedraaid en maar weer eens tochtje gemaakt. Door het uitdraaien van de inbusbout op de turbo komt als het goed is de waistgate nu bij lagere turbodrukken al in. Alle koppel dat je wilt op lage toeren. Nog steeds lekker vlot - maar niet meer het verbijsterende Tesla-gevoel. De acceleratie ligt nu min of meer op het niveau van mijn vorige Prestige Turbo. Lijkt me beter. Het ‘rinkelen’ treedt alleen nog heel zachtjes op onder vollast bij toerentallen boven de 3.000 toeren. Ooit moet iemand met meer verstand van auto’s er maar eens naar luisteren, maar ik durf binnenkort met deze auto wel naar Oostenrijk.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik geloof dat er op een GTI Turbo 2 een pingelsensor tegen het blok zit, en die zou wel eens stuk kunnen zijn. Is niet heel lastig te vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zou dat het probleem zijn? Kan natuurlijk wel. Zit trouwens ook op de Turbo 1, daar kon ik inderdaad straffeloos normale benzine mee tanken, deze Turbo 2 is daar veel gevoeliger voor. Bedankt voor het meedenken, ik ga eens op zoek.
Bij in ieder geval 1 leverancier/groothandel krijg je, als je een Valeo koppeling voor de GTI turbo bestelt, een “universele” koppelingset voor de GTi. Die heb ik toendertijd ook in mijn GTiT gemonteerd, omdat ik niet beter wist.
Ging allemaal goed, tenzij je de bocht uit vol accelereerde, dan begon die (de koppeling)te slippen. NB wastegate was bij mij niet ingedraaid.
Gezien wat jij beschrijft lijkt de kans groot dat je ook een GTi drukgroep erin hebt.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Nu is het niet echt duidelijk meer hoe valeo de koppeling voorzien heeft, maar bij mijn weten is er al meer dan 10 jaar, maar 1 type meer leverbaar en dat is de 6748.
Die zou voor al 2500 motoren zijn zowel benzine als diesel met of zonder turbo, de vraag is natuurlijk hoeveel koppel kan die koppeling verdragen en dat is nergens te vinden.
In mij GTiT zit al sinds 2006 zo’n 6748 en ik heb nog niets gemerkt van een slippende koppeling en mijn wastegate afstelling is niet meer origineel…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Koppeling is vervangen door de CX specialist die de motor wissel heeft uitgevoerd. Mag toch aannemen dat die het juiste type heeft gemonteerd. Hoe kan dat mijn CX zo bizar veel trekkracht ontwikkelde weet ik niet, maar het was werkelijk eng zoals het ding kon optrekken. Voorlopig kan ik weer gewoon rijden. De pingelsensor moet ik nog een keer laten controleren. Kan ik me nu weer ergeren aan de niet werkende achterruit verwarming.