Pomp niet zelfaanzuigend? Een “droge” pomp zuigt vaak niet aan.
Slang lossen met een weggooi spuit een kopje/half kopje benzine in spuiten.
Als je de pomp snel hoort draaien met een schelle toon loopt hij droog, en pomp die pompt zoemt meer.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dank voor het meedenken. Probleem is dat je de pomp pas begint te draaien als de startmotor loopt. Dat hoor je dan dus niet.
Dan kun je met een beetje lucht in de pomp wachten tot je eens ons weegt, helaas.
Ga eens op zoek naar het pomprelais ( als ik het goed heb links onder de koplamp). Aansluiting 88 of 87 gaat naar de benzine pomp. Als je daar 12 volt over zet moet je de pomp horen lopen. Je kunt de weerstand meten tussen het contact en de massa: Bij de pomp is dat rond de 1 ohm.
To err is human, not to err is divine.
Ik zou 12 volt op de gemonteerde pomp zetten met een acculader of een paar snoertjes en dan bij de injectierail kijken of er brandstof komt. Dan heb je zekerheid en kan de boel niet in de hens vliegen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Morgen maar weer eens verder en de elektiek checken.
Bij m’n vorige CX heb ik ook de pomp vervangen - toen deed de auto het met wat sputteren meteen weer. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Eindelijk tijd gevonden om verder te knutselen.
Draadje uit het oogje, dan krijgt de pomp geen stroom. . Nieuw oogje eraan (meegeleverd met de pomp), draden iets anders gelegd en opgelost. Starten en lopen, zoals de auto geleerd heeft bij CXJ.
Het spannendste bij zoiets is toch hoe je de auto op hoogte brengt, op hoogte houdt en weer terug omlaag. Op enig moment zakte de boel toch iets scheef op de krik, da’s best eng. Maar goed, zonder schade allemaal gelukt. Garage Het Grindpad is weer klaar. En nu weer zweven zonder rare geluiden vanonder de achterbank.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Proefrondje rijden. Loopt mooi, trekt als de gebruikelijke tierelier. Maar waarom krijst er een V-snaar? Even stoppen. V-snaren van de airco moeten gespannen worden. De weg weer op, gesprongen V-snaar. Dat gaat snel. Hm. Loopt de aircopomp te zwaar? Afhankelijk van de weersverwachting morgen misschien toch maar de trein.
Totaal aantal Berichten: 1363
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als de v-snaar krijst omdat hij oud is (meestal: te weinig veerkracht, versleten rubber met te weinig grip) kan ik me voorstellen dat die knapt als je hem (flink) aanspant. Hoe ziet de geknapte er uit? Dat is denk ik stap 1 om te onderzoeken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ontdek dat deze auto toch weer slimmer (?) in elkaar zit dan ik dacht. Na enig turen onder de motorkap zie ik dat de dubbele V-snaar vanaf de as van de hydraulische pomp uiteindelijk de waterpomp, de dynamo en de airco-pomp aandrijft. Die twee snaren hebben dus wel wat kracht te verzetten. Met de airco in werking begon het te krijsen, maar het was dus niet de snaar van de airco-pomp. Op één snaar dus wel thuisgekomen, maar eigenlijk durf ik er nu nauwelijks mee te rijden. Als deze ook knapt valt meteen de waterpomp uit en de dynamo. Met name dat eerste is niet fijn.
Maar eens op zoek naar een setje van vier snaren - om de dubbele snaar te vervangen moet toch alles los. Wordt nog een klusje, de as naar de hydrauliekpomp moet als ik het zo zie uit elkaar. Bij de DS was de dubbele snaar ook al zo’n interessante klus om die te verwisselen.
‘t Is een hobby, maar soms zou ik toch willen dat het ook gewoon een auto is als ik die nodig heb.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Was bij mijn CX ook ooit eens het geval. Bij inschakelen airco begon het danig te jammeren onder de kap. Uiteindelijk bleken er twee verschillende snaren om de waterpomp te liggen, waarvan er dus een een fractie langer was. Zonder de extra last van de airco ging dat goed, maar met airco erbij begon de langere als een malle te slippen. Ik vond het nog een beste priegelklus om de boel te wisselen (maar het is zelfs mij gelukt…).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 9429
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Deze snaren hoor je ook als set te kopen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik weet het. De vorige eigenaar dacht daar duidelijk anders over.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb de snaren woensdag in huis, de waterpomp snaren worden als set geleverd. Voor de airco twee verschillende besteld: wat er nu op zit en wat er volgens Winparts op hoort. Verschilt één centimeter in lengte.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat een constructie zeg, de dubbele V-snaren van de waterpomp. De grote poelier moet los van de as en de as naar de hydraulische pomp moet los en worden ingeschoven. Dat schuifstuk zat vast, ook na een nachtje kruipolie geen beweging in te krijgen. Dus de as aan beide zijden losgemaakt. Opeens was het schuifstuk wel gangbaar , met wat kopervet in het schuifstuk weer gemonteerd. Nu ligt alles klaar om nieuwe V-snaren te monteren. Die komen morgen. In het weekend verder.
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
verwijderen van snaren doe ik altijd met de kniptang. Kost dan maar 2 seconden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>