Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb incidenteel last van een flinke spanningsval onder het rijde. Nou al een paar keer meegemaakt: motor loopt wat stotterend, dashboardlampjes branden minder fel, radio valt uit en knipperlicht en gewone lampen branden minder fel. Eerste keer langs de kant gezet, van alles gecontroleerd, niks gevonden, ik rij weg en alles is weer normaal. Andere keer ook, na een stop beetje chagrijnig flink gas bij het wegrijden en alles weer goed. Vanavond had ik het niet zo door. Motor af. Even later willen vertrekken en de accu trok het blok niet meer rond. Startkabels erop en starten en alles weer normaal. De accu lijkt nog heel redelijk, bovendien zou er dan onder het rijden van een mindere accu toch niet veel te merken moeten zijn. Vraag ik me nu af of er ergens een spanningsre gelaar zit die dit kan veroorzaken. Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt alsof je accu niet goed meer wordt bijgeladen, oftewel je rijdt (deels) gewoon op de spanning van de accu.
Meten is weten natuurlijk. Wat is de laadspanning bij stationair en 2500 rpm?
Wat is de accu spanning als de motor uit staat?
Je kan ook gewoon de accu laten testen bij een garagebedrijf, zo’n test geeft precies aan hoeveel % er nog over is van de accu. Leeftijd zegt weinig bij een accu.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Opgeladen accu als de motor niet draait is 13V en een beetje. Lijkt inderdaad alsof de accu niet meer laadt - maar dat komt dus opeens in - en dan daalt de spanning dus ook meteen heel veel. Binnenkort maar langs de accu boer, da’s misschien inderdaad de eerste test die moet.Dank voor het meedenken, Arjan.
Ben je er zeker van dat de accuklemmen goed vastzitten, en dat de polen helemaal schoon zijn?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1363
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
En dat de massakabel naar je accu goed vast zit
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat zit allemaal wel goed. Electronic gremlins
Dat was altijd typisch cx kwaal. Goeie kans dynamo niet goed. Dan doet ie het af en toe nog.
Heb dat meermaals gehad. Ook mee gestrand, twee keer. een keer ring utrecht en een keer ring parijs!
Maar zeker ook goed de kabels checken. staat me bij dat er soort stekker zat ter hoogte van de accu.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Gnfifel, ja het zit vol met stekkers ter hoogte van de accu
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Stekkers genoeg inderdaad. Dynamo - dat klinkt best aannemelijk. Wel raar dat dat ding dan maar zo nu en dan uitvalt. Zit daar ook nog een schakeling op?
Totaal aantal Berichten: 9424
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou ook even de draad van de bekrachtiging van de dynamo controleren.
Als die brak is kan je ook een dynamo hebben die het af en toe wel of niet doet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat draden en stekkers checken is natuurlijk een goed idee. Ik bedenk me trouwens: als de dynamo wegvalt, zou toch ook het laadstroom lampje moeten gaan branden?
Controleer ook de massakabel van het blok.
break23m schreef:Wat draden en stekkers checken is natuurlijk een goed idee. Ik bedenk me trouwens: als de dynamo wegvalt, zou toch ook het laadstroom lampje moeten gaan branden?
Nee, als de draden “wegvallen” dan verbinden ze ook niet meer en blijft je laadstroomcontrolelampje uit.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Afgelopen week moest ik meerdere keren van mijn werk met de auto op pad. Zoals altijd een genot - maar wel elke rit wel een keer het idee dat er iets raars gebeurde met de boordspanning. Tot ik een keer thuis aan het begin van de avond niet kon vertrekken, geen stroom om te starten. Starthulp er aan, de inrit af, weg willen rijden - motor valt dood. Auto in de berm geduwd en gelukkig kon ik de auto van mijn vriendin meenemen. Maar toen was ik het wel even helemaal zat.
Gisteren naar de KwikFit om de accu te laten testen maar helaas, ze waren te druk. Bovendien hadden ze de accu ook niet op voorraad. Die wordt besteld - en dan mag ik een afspraak maken. Wil ik ik weer terug naar huis - nada. Toch wel bijzonder als je voor de KwikFit met een tweede accu (die uit de C35 - die had ik maar eens achterin gegooid als nood-voorziening) en startkabels staat te prutsen om weg te komen. Eenmaal op de terugweg kwaam het opeens goed na een keer iets meer toeren bij het wegrijden van een verkeerslicht. Opeens alles weer normaal: dashboardverlichting feller, blower werkte weer beter mee. Vandaag alle verbindingen bij de accu schoongemaakt. En dan mag de KwikFit volgende week de boel een keer doormeten.
Dankzij het magazijn van de CX club kon ik vandaag toch nog wat leuke dingen rond de auto doen. Een versleten scharnier van de achterklep vervangen. Beetje gedoe omdat één van de bouten waarmee het scharnier in de carrosserie zit doordraaide. Aangezien de bout nog goed was, het probleem zat bij het ijzertje in de carrosserie bij het monteren van het nieuwe scharnier wat kneedbaar metaal op de bout gezet. Dat laat ik uitharden, kan ik daarna de boel nog wat natrekken.
De knop van de binnenverlichting vervangen (die knop gaf geen licht meer en het lukte mij niet om het lampje zo te vervangen dat de knop zwak licht geeft als het binnenlicht uit is en iets feller als het licht aan is. Geneuzel, maar toch leuk. De asbak vervangen omdat die van mij een gat had aan de bovenzijde. Dat stinkt best wel als er as in zit omdat de ventilator iets uit de asbak lijkt mee te zuigen. De rubberdoppen waarmee de dorpel wordt afgesloten in de wielkasten met een lekkere dot vaseline aangebracht. En de auto staat weer op de (Alfa) winterwielen.
Een kijken hoe ik de winter weer doorkom.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Het vervelende van zo’n geïntegreerde spanningsregelaar met lampje is dat je er niet meer op kunt vertrouwen als de regelaar niet meer werkt. Het lampje werkt eigenlijk alleen maar in de situatie dat je V-snaar eraf ligt. En het bijladen van de accu valt ook weg, blijkens de spanningsval en het slechte lopen (injectie-regeling kan ook niet goed tegen lage spanning). Dat zit ofwel in de dynamo zelf of een brakke verbinding. Je kunt er wel aan meten (om vast te stellen of het dynamo of een verbinding is), maar dan alleen als er niet bijgeladen wordt.
De accu lijkt mij niet de schuldige hier, lijkt een beetje op “throwing parts at the problem”. Het lastige alleen bij slechte contacten is dat het af en toe wel en af en toe niet optreedt, en je dan net als je eraan wilt meten alles weer goed is.
Brandt het lampje wel bij contact aan? Welke andere verbruikers zitten er nog op de groep van de spanningsregelaar die een aanwijzing kunnen geven?