Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Je hoort mij niet klagen hoor…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
break23m schreef:Ik rij weer En nu kan ik me weer aan andere dingen gaan ergeren:
- een achterruitverwarming die het niet doet (en de spiegelverwarming doet het ook niet)
- een gezellig opgloeiend accu-lampje bij een nachtelijke rit met de blower in de hoogste stand
- bij stationair wat minder fel brandende verlichting
Als ik me verveel in de kerstvakantie kan ik dus weer fijn met lampjes en draadjes spelen. En we hebben niet eens een kerstboom
Klinkt als een spanningsprobleem in het algemeen.
Je zal eerst van 1 ding zeker moeten zijn, wat is de laadspanning op de accupolen als de motor loopt.
2 metingen, stationair en bij verhoogd toerental.
Als de spanning te laag is zijn naar mijn idee alle andere problemen gevolgen van de oorzaak.
Auto’s hebben een startaccu, de accu is niet meer nodig als de dynamo eenmaal de auto van spanning voorziet.
(ga het niet testen door de accu los te halen als de motor loopt want door de spanningspiek kan je zaken beschadigen)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
13,8V bij stationair draaiende motor, 12,3 als de motor niet loopt. Lijkt mij in orde.
Mag wel iets hoger. 14.4 liefst.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ga ik nameten , wellicht komt het omhoog bij verhoogd stationair en heb ik mijn stationair te laag staan.
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
14.4 is veel te hoog. Zo fik je je accu in no-time op.Een gewone lood zink accu heeft aan 14.0 meer dan genoeg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
13.8 stationair is prima, dan levert de dynamo ook nog niet z’n vol vermogen en je accu is een lang leven beschoren zoals Boog zegt.
12.3 als de motor niet loopt is niet echt hoog, je hebt dus geen perfecte accu, maar als hij goed start is dat geen probleem.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Koude start is wel op de grens van wat de accu aan lijkt te kunnen, misschien toch maar de accu ophalen die de Kwikfit voor mij besteld had.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik rij op het moment bijna nooit, dus geen vervolg bij de ervaring met de accu.
Bij het vervangen van het linker scharnier van de achterklep is het linker achterlicht beschadigd. Ik had de scheur al weer dicht maar heb toch maar een ander gekocht. Wel grappig om te zien hoe verschillend het binnenwerk kan zijn. Ik probeer daar fotootjes van in dit bericht te zetten, maar ik moet geloof ik de handleiding nog maar eens doornemen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo te zien ook niet uitwisselbaar, setjes moeten bij elkaar blijven.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klopt, achterlicht en lamphouder hoort bij elkaar. Ook de bevestiging van beide delen op elkaar totaal verschillend.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In mijn auto zit een fijne radio-cassetterecorder met slede. Helemaal uit de tijd van de auto. Een nadeel: ik ben het eigenlijk al jaren zat dat op lange afstanden de autoradio niet zelf de zender vasthoudt. En ondanks een zoekfunctie op de radio leidt dat toch af, zeker gezien de plek van de radio. Heb ik een nieuwe (letterlijk: nog nooit gebruikt) Grundig radio-cassetterecorder op de kop kunnen tikken met RDS ongeveer uit dezelfde periode. En ook weer met een draaiknop voor het volume die op de tast te bedienen is.
Ik hoopte op een simpele actie, maar de ‘nieuwe’ radio heeft ISO-stekker, de oude niet. De eerste autoradio-winkel die ik bel heeft de werkplaats de komende vier weken vol. Dat wordt dus zelf knutselen. Ik zie ontzettend veel draden die zijn doorverbonden naar het frame van de slede-radio. Zit ik mij af te vragen hoe Citroen dat oorspronkelijk oploste. Hoort er eigenlijk een specifiek Citroen stekkerblok in de auto te zitten? Zit er een systeem in deze dradenbundel? Is er ergens een handleiding hoe dit aan te sluiten op ISO-stekkers?
Ik dacht dat hier wel over te vinden zal zijn in het instructieboekje. Edit: zie hieronder
Er is een plus, een massa en een aantal speakerdraden. De speakerdraden zijn groen of bruin. aantal afhankelijk van je uitrusting. Bij de jouw waarschijnlijk per portier een setje speakerdraden. De draden van de achterste portieren lopen via de hoofdtelefoonjack. De isostekker wordt meestal verbonden aan de bedrading in de auto dmv een kroonsteen.
Evt een multimeter erbij pakken als je twijleft welke draad wat doet.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat goed dat dit in het instructieboekje staat! Bedankt. Ik heb maar eens ISO-stekkers besteld met kroonsteentjes besteld. Binnenkort eens lekker puzzelen.