Schuren in België, schrobben in Nederland.
Met een harde borstel water en die St Marc bvb.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ammoniak, aceton…. allemaal gore troep die je beter niet kunt inademen.
Zorg in ieder geval voor een goede adem- en huidbescherming als je daarmee aan de gang gaat.
Olievlekken, en madame CX kan er wat van, poets ik weg met Dasty. Flink inspuiten, laten intrekken, goed naspoelen met water en klaar. Of dat dan voldoende ontvet is voor een epoxylaag erover te zetten weet ik niet.
Interessante taalverschillen tussen Noord en Zuid: hebben we het hier (post nr. 14 en 16) nu over een hogedrukreiniger met bijvoorbeeld St. Marc als toevoeging? Ik kan in ieder geval zeggen dat met de hand schrobben (schuren) met pure St. Marc de vlekken niet doet verdwijnen.
Hoeveel water wil je in die vloer, hij moet wel wat drogen, gewoon droog van boven is niet genoeg omdat de epoxy volledig afsluit, de tijd dat de epoxy nodig heeft om te drogen is genoeg om het water van onderuit terug naar boven te laten kopmen, de epoxy heeft dan geen goede hechting.
Maar het kan wel helpen al zul je de eerste week nog niet aan het verven zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank je, paso, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag: hoe krijg ik de vloer schoon genoeg om eerst met een primer en daarna met de epoxy aan de slag te gaan? Wasbenzine, ammoniak, aceton en St. Marc zijn niet zaligmakend.
Maar is de vloer nog vettig of is het enkel een verkleurde plek? Lijkt me als je dat allemaal gedaan hebt dat je gewoon met een verkleuring zit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Beide, paso! Zie de foto’s. Het gaat er mij alleen maar om dat ik een “verf” kan aanbrengen die geen vloeistof doorlaat, die gemakkelijk schoon te maken is en die niet na twee of drie jaar begint te bladderen. Een kleurverschilletje hier of daar interesseert mij niet.
Ik zou er dan Dasty of Bref power opspuiten, dat laten inweken en schrobben.
Zeker niet teveel andere producten gebruiken vermits je die ammoniak hebt geprobeerd, cloor, bleekmiddel, javel zijn uit den boze en zullen giftige dampen gaan geven.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wij hebben bij ons iig enkel de af Marc gebruikt. Verkleuringen lekker laten zitten, als ze maar ontvet waren.
Nooit problemen mee gehad..!
Hoe schuren?
Huur bij bv Boels een schuurmachine voor parket.
Meld even dat je er beton mee gaat schuren zodat je extra vellen schuurpapier meekrijgt.
Beton lust dat papier nogal graag
In een halve dag is je hele garage geschuurd en onder een mooie dikke laag stof
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Volgens mij bedoelde men zoals boven aangegeven schrobben..
Lijkt mij totaal overbodig die hele vloer op te gaan schuren..
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Jongens, letten jullie wel op met wasbenzine, aceton en andere vluchtige koolwaterstoffen?!
Explosiegrenzen lopen van 3% tot 80%, één vonkje en je hebt een gratis open dak!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
SalsaChris schreef:
Hoe schuren?
Huur bij bv Boels een schuurmachine voor parket.
Meld even dat je er beton mee gaat schuren zodat je extra vellen schuurpapier meekrijgt.
Beton lust dat papier nogal graag
In een halve dag is je hele garage geschuurd en onder een mooie dikke laag stof
Het is geen onaantrekkelijk idee, want je hoeft niet te werken met al die ongezonde stoffen en je bent snel klaar. Ik heb een beetje zitten googelen, maar zo’n apparaat weegt tegen de honderd kilo. (Ik heb gezocht op “betonschuurmachine”, niet op “parketschuurmachine”.) In je auto vervoeren wordt moeilijk, denk ik, en ik heb geen trekhaak om een aanhangertje aan te koppelen. Ik denk nog even na. Voorlopig iedereen bedankt voor alle tips.
Geen 100kg zwaar zo eentje https://youtu.be/gMYokplZFQ8 pak papier korrel 24
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Gisteren bij Boels (Tiel) geweest. Een roterende vloerschuurmachine huren is niet erg duur: ongeveer 40 euro per 24 uur. Maar… op beton heb je flink wat pads nodig à 15 euro per stuk, want ze zitten snel vol. Bovendien “zou het resultaat u weleens tegen kunnen vallen”, aldus de medewerker. Toen nog even bij een vakschilder geweest die zei dat de combinatie van schoonmaakmiddel en type verf nauw luistert.
Op mijn gebruiksaanwijzing bij de epoxy staat dat het schoonmaken met “een industriële ontvetter of eventueel met ammoniak” moet gebeuren. Wélke ontvetter staat er dan weer niet bij. Ten slotte maar gekozen voor de combinatie van mechanisch plus ontvetten. Bij Karwei voor 8 euro een roterende stalen borstel (grof, 85 mm doorsnede) gekocht en die op mijn haakse boormachine met variabele, in dit geval lage snelheid gezet. (Wordt die ook nog eens gebruikt!) Ook dit is niet zaligmakend: bij sommige plekken werkt een plamuurmes toch nog iets beter en bij weer andere (verf)plekken gebruik ik een hamertje om te bikken. De latjes liggen er alleen om een niet te groot werkgebied af te bakenen.
Monnikenwerk? Dat valt mee: 50 à 60 procent van de garage in één ochtend gedaan (van buitenaf tot aan het latje). Hierna nog een of twee keer schoonmaken (met ammonia of St. Marc) en naspoelen, laten drogen en dan de primer erop. Ik houd u op de hoogte.