Dit bericht zal enigen van jullie wellicht bekend voorkomen. Ik heb precies hetzelfde namelijk ruim een jaar geleden al eens gepost, maar ik heb nog geen sluitend antwoord. Ik heb mijn hoofdinstrument van VEGLIA (snelheids- en benzinemeter) uitgebouwd om de kilometertellerkabel te smeren. Ik ben er toen achtergekomen waarom de meter niet klopte: mijn auto is 6 volt, maar de benzinemeter was 12 volt!
Nu had ik nog een nieuw volledig instrument liggen (JAEGER), met een benzinemeter van 6 volt. Ik heb deze tijdelijk ingebouwd, maar juist de benzinemeter werkt niet… is er iemand die weet of de meter nog kan worden gemaakt of dat ik een nieuwe moet zoeken?
Natuurlijk kan ik altijd bij het magazijn van de vereniging navragen of ze een vervangende meter hebben, maar dat is een laatste redmiddel.
Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Ik ben geen monteur, maar je zou enkele zaken snel kunnen checken.
Eerst de bedrading, is alles goed aangesloten, maakt het goed contact en zit alles bij de tank goed.
Luikje onder de achterbank openen en misschien de bedrading kortsluiten ( als je weet wat je doet ).
Misschien is het de vlotter in de tank, die geen contact meer maakt.
Succes,
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De veglia en jaeger werken tegengesteld maa zijn wel uitwisselbaar. Test met de draad van de vlotter los en contact aan. de meter moet in de hoek staan. dan de draad tegen aarde. meter moet in andere hoek staan. reageert de meter helemaal niet, dan eerst bedrading en meter controleren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb de meter weer even totaal losgehaald, zowel bij de teller als bij de tank, alle contacten enigszins schoongemaakt en weer samengebouwd. Hij gaf nu in elk geval weer wat leven, en na een tankbeurt: floempie! Hij sprong weer op als nooit tevoren. De meter had al een aardige tijd stilgelegen, het friemelen met de draadjes en het beetje extra benzine hebben gelukkig geholpen. Het bleken dus toch gecorrodeerde contacten bij de tankvlotter. Dank voor de tip!
Het is mij op het einde van de restauratie van mijn 2CV overkomen: tot 3 keer toe heb ik de tank gedemonteerd omdat de benzinemeter het soms wel en soms niet deed. Alles gecontroleerd, ik snapte er werkelijk helemaal niets van. Bleek uiteindelijk dat lullig korte draadje te zijn van de massa: inwendige breuk die zelfs bij het doormeten van het draadje zelf niet boven water was gekomen (het is maar net hoe je dat draadje op dat moment vast houdt). Zal mij niet meer overkomen: gewoon draadje vervangen en/of van nieuwe contacten voorzien….....
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De Ami heeft gelukkig een luikje in de vloer! Bij de 2CV soldeer ik de aarde draad altijd vast op de vlotter. De platte aarde stekker corrodeert ALTIJD!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>