Hello,
Mijn vrouw heeft verleden jaar 8 mei haar nieuwe Cactus in ontvangst genomen
Heeft in december 2015 nazicht gekregen op 23900km. Gisteren kwam op de display oliedruk te laag, contact opgenomen met de garage moest even langskomen voor een uitlezing. Had reeds gezien dat oliepeil wat laag stond, maar kon deze ochtend langs de garage. De wagen heeft nu 43600km op de teller en er moest 1 liter olie bij. Dit is toch niet normaal voor een nieuwe wagen of wel? Hun uitleg is dat het betert na meer kilometers, wat volgens mij onzin is.
Het gaat over een benzine 1.2 pure tech 82 feel good
Lid van CAMAC - Cercle des Amateurs de Miniatures Automobiles Citroën
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo gek is dat toch niet? Moderne motoren gebruiken helaas steeds vaker wat olie… De garantielimiet ligt op 1 liter olie per 1000 km. Dus voorlopig niets aan de hand, gewoon af en toe pijlen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn vrouw had hiervoor 2 x een Kia Pride, eerste 300000 plus en tweede(occasie) 260000km nooit olie moeten bijvullen.Daar ze in Nederland werkt en heel veel kilometers rijdt besloten we om een nieuwe Cactus te kopen. In de eerste 23000+ hadden we dit probleem niet.Heb zelf ook wat problemen met de uitleg dit betert wel als je meer kilometers hebt.
Rij dagelijks met een geit (eend) en doe ongeveer 20 tot 25000km per jaar. Om de 10000km olie verversen,bijna nooit olie bijvullen ondanks dat ik met een bigbore kit rijd.
Vandaar mijn vraag.
Lid van CAMAC - Cercle des Amateurs de Miniatures Automobiles Citroën
Je hebt nu een Cactus die 1 liter gebruikt op zeg 20.000 kilometer: Dat is tegenwoordig heel goed… Zoals al vaker gezegd: Moderne super zuinige motoren verbruiken weer olie, maar zelfs 1 op 20.000 is weinig. Iedere 10.000 km een keertje de peilstok trekken? Is dat te veel gevraagd ?
Die Kia heeft een iets oudere motor, die generatie staat er om bekend dat ze heel weinig gebruiken zodat je het niet merkt, of er zat geen waarschuwing in of er zit 2 liter tussen min en max, wie het weet mag het zeggen.
To err is human, not to err is divine.
Waarom dan onderhoudsbeurten om de 25000Km ? Maar wat jullie betreft is dit dus normaal ?
We zijn ook niet zinnens om hem weg te doen.En ja, buiten bij mijn geit verwacht ik niet te motorkap te moeten openen bij een nieuwe auto.
Lid van CAMAC - Cercle des Amateurs de Miniatures Automobiles Citroën
dat is toch niks?? En hoe stond het oliepijl net na de beurt? Mischien zat die maar net boven minimum.
Dan heeft ie mischien maar 200cc verbruikt.
Garage kan een ook een fout maken.
(mijn lease golf had ik na 200km allemaal rode lampjes, zat er teveel olie, foutje garage)
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ben deze maal met de mekanieker het oliepeil gaan checken voor ik de auto in ontvangst nam.
18,20 euro voor 1liter 0w/30 en de uren waren gratis daar ik de verlengde garantie had .
Maar ze beloofden zelf van dit op te volgen, daar dit bij hun de enige Cactus is die zoveel kilometers maakt op korte tijd.
Lid van CAMAC - Cercle des Amateurs de Miniatures Automobiles Citroën
Aan Citroensmgz,
Superzuinige motoren ? Wat mag dit verbruiken ? Wij doen 60 snelweg en ongeveer 40 kleinere wegen.
Huidig gemiddeld verbruik is 5,7 liters, in de beginne 4,6 liters.
Als ik rij ligt het verbruik wat hoger.
Lid van CAMAC - Cercle des Amateurs de Miniatures Automobiles Citroën
Nou geit, dat is zeker normaal, bij audi is het al bij programma kassa geweest, maar moderne motoren gebruiken inderdaad olie.
en vroeger met minerale oliën, die ook wat dikker waren en alles ook wat zwaarder liep, gebruikten BMW en Mercedes ook al veel olie, zo om de 1000km een liter. Die japanners zijn er beter in maar die hebben weer andere eigenaardigheden.
We zitten nu weer in Kroatië met onze cactus, hij heeft het weer super gedaan.
zo af en toe olie pijlen is toch een kleinigheidje.
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Japanners doen het niet heel erg veel beter, en als er een boxer in ligt is het helemaal bal
Mijn subaru (met 2500 cc boxer) drinkt iedere 2500 tot 3000 km een liter 10w40 en dat is volstrekt normaal en binnen all toleranties.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
rij nu 6mnd een cactus 1.6 bluehdi en nu 18000km op de klok…vanaf de 1e dag van rijden de olie bekeken op de stok…dat was tot max op de stok…nu na 6mnd en 18000km verder de olie nog steeds mooi op niveau tot de max op de peilstok…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Bij moderne diesels stijgt vaak het oliepeil. Dit is het gevolg van tevergeefs regenereren van het roetfilter. Hierbij wordt extra brandstof ingespoten. Als er dus roetfilterproblemen zijn is het altijd belangrijk meteen het oliepeil te controleren.
Als het oliepeil boven max staat mag er dus echt niet doorgereden worden.
Geen olieverbruik kan eigenlijk niet. Elke motor verbruikt olie.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
oke dat is goed om te weten, maar toch vreemd..ik rij elke dag, 6 dagen in de week, 140 km woon/werkverkeer per dag…vanaf dag 1 van aanschaf en standaard na een 3000 km gereden te hebben…peil ik de olie altijd ff..ook om dan gelijk even een snelle kijk onder de motorkap te doen, ben niet van de lampjes afwachten die gaan branden als waarschuwing…;)...en tot de dag van vandaag…18000km, het niveau mooi op de stok tot maxniveau…
4000km en dan olie bijvullen….. Net 20000 km gereden voor de eerste beurt. Niks oliemelding. Peil was een halve cm gezakt.
Ze kunnen 1 : 1000 km dan wel acceptabel vinden, ik vind het nogal belachelijk.
Met de tegenwoordige toleranties die ze halen hoeft een auto nauwelijks olie te verbruiken.
Dit geldt natuurlijk niet voor TFSI’s van VW, Audi, Seat, Skoda, die hebben nog meer olie nodig
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist die “tegenwoordige toleranties” zorgen voor dat olieverbruik…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jamaar, onze Citroens worden toch niet bij VAG of in China gemaakt
Maw, bedoel je dat de toleranties te ruim zijn of juist te nauw?