1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Hydraurinçage
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 05 juni 2016 02:08 AM

Met enige regelmaat wordt er op het forum gerept van LHM spoelvloeistof (hydraurinçage) als middel om een LHM-circuit te reinigen. Mijn vragen in dit verband zijn:

1) Wanneer is het verstandig het LHM-circuit, tijdelijk, van LHM-spoelvloeistof (hydraurinçage) te voorzien?. Bij welke kenmerken van je hydraulisch systeem, anders dan zichtbaar vervuilde LHM, vervang je niet slechts je LHM, maar ga je eerst spoelen?

2) Waarom is LHM-spoelvloeistof, als tijdelijke vloeistof, zoveel beter dan gewone nieuwe LHM?

3) Welke resultaten mag je verwachten van een sessie LHM-spoelvloeistof? Wat gaat er, eventueel, specifiek beter functioneren?

Om een en ander in zijn verband te houden: de reden dat ik het gebruik van LHM-spoelvloeistof overweeg is dat mijn CX (Serie 2), ondanks vervangen van beide hoogteregelaars, een busje in de hevel bij de achterste hoogteregelaar, wat nieuwe leidingen (voor-achter) en de voorraadbol, nog steeds niet naar behoren reageert op:

a) verkeersdrempels (regelmatig met de trekhaak de grond raken bij het afkomen van verkeersdrempels)
b) lange, diepe/golvende, oneffenheden in wegen, zoals bijvoorbeeld in de A13 en A16 (af en toe de grond raken met de trekhaak)
c) stilstand met motor uit (bijna direct, tot op de grond, inzakken van de achterkant)

en mij gesuggereerd is door iemand, die wel wat van CX-en afweet, dat er mogelijk een interne lekkage in het systeem zit. Dit lijkt mij zelf ook een mogelijkheid want de symptomen wekken toch wel erg de indruk van een gebrek aan druk, terwijl er géén externe lekkage van LHM zichtbaar is en ook het LHM-niveau stabiel blijft. Zou zo’n interne lekkage te verhelpen zijn met spoelen?

Laatste vraag: wat zijn de meningen over het aantal kilometers dat a) minimaal en b) maximaal met LHM-spoelvloeistof gereden zou moeten of mogen worden?

Bij voorbaat dank voor de bijdragen.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 05 juni 2016 10:23 AM
  [ # 1 ]

Er is iets met je veerbollen, leeg of verkeerde type.
De leidingdiameters van het hydraulisch systeem zijn te klein om invloed
te kunnen hebben op het(snelle)veergedrag, alles wat voor de bol zit kan
je daarom uitsluiten

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 05 juni 2016 12:54 PM
  [ # 2 ]

Auto veert anders prima voor wat betreft normaal wegdek, inclusief kinderkopjes. Zowel voor als achter. De veerbollen zaten er ook al op toen het probleem zich nog niet voordeed en de geraadpleegde garagisten / CX-specialisten zagen de veerbollen niet als mogelijke veroorzaker.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 05 juni 2016 01:08 PM
  [ # 3 ]

Hoe is de rijhoogte? Die is van invloed op het veergedrag…

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 05 juni 2016 01:12 PM
  [ # 4 ]

Veert prima maar slaat door als er een drempel genomen wordt.
Dan is er toch echt iets niet goed lijkt mij, maar ja als de
CX experts zeggen dat het niet aan de bollen ligt dan is dat
natuurlijk zo….

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 05 juni 2016 01:19 PM
  [ # 5 ]
furriegurrie schreef:

Hoe is de rijhoogte? Die is van invloed op het veergedrag…

Die is bij het vervangen van de hoogteregelaars, door een bedrijfsmatige CX-specialist, opnieuw afgesteld en in orde. Het zijn ook echt alleen de omstandigheden van diep in- en uitveren die het probleem opleveren. De mate van belading van het voertuig maakt daarbij zelfs niet uit. En zodra je het contact uitzet, staat ze binnen 5 minuten met haar kont op de grond.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3726
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 juni 2016 05:08 PM
  [ # 6 ]

Als je CX achter snel inzakt en voor niet heb je denk ik zo veercilinders die te veel lekken ( dat is misschien bedoelt met interne lekkage). Dat kan ook het gedrag van de vering verklaren: Je veercilinder lekt te veel, als hij dus onder extra druk komt houdt hij de LHM niet vast maar lekt die direct weg door de lekleiding en “slaat dus door” als het “langzaam” gaat kan de aanvoer van LHM dat (net) bijhouden ...
Ik zou dus een kijken of je geen ernstig versleten veercilinders hebt ?  Die kunnen gereviseerd worden.
Als je met hydraurincage gaat werken wordt alles schoner, dan lekt het nog meer en versterkt je het effect.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 05 juni 2016 09:57 PM
  [ # 7 ]
Citroensmgz schreef:

...
Als je met hydraurincage gaat werken wordt alles schoner, dan lekt het nog meer en versterkt je het effect.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de druk in het systeem negatief beïnvloed wordt door vervuiling en dat die vervuiling door het spoelen loskomt of oplost? Vandaar mijn vraag over het resultaat van spoelen.

Zijn er mensen op het forum die zelf daadwerkelijk met LHM-spoelvloeistof rijden, of gereden hebben, en die daar, bij voorkeur positieve, resultaten mee behaald hebben?
Ik hoor het graag.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 06 juni 2016 01:16 AM
  [ # 8 ]

ik heb het wel eens gebruikt en vond het resultaat niet spectaculair.
maar ik weet natuurlijk niet hoe vies datsysteem was.

als de trekhaak tijdens het rijden op de grond komt is er wat drastisch mis.
het kunnen verkeerde veerbollen zijn, of ontbrekende aanslagrubbers of verkeerde rijhoogte (voor veel te hoog of achter te laag)

het achter heel snel zakken ligt vaak aan een versleten remservo

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 06 juni 2016 08:59 AM
  [ # 9 ]
erikkuiper schreef:

...als de trekhaak tijdens het rijden op de grond komt is er wat drastisch mis. het kunnen verkeerde veerbollen zijn, of ontbrekende aanslagrubbers of verkeerde rijhoogte (voor veel te hoog of achter te laag)...

Aan die veerbollen is niets veranderd (en bij een CX berline is er ook niet bepaald veel variatie mogelijk), de rijhoogte is door een beroepsmatige CX-specialist afgesteld, maar dat van de aanslagrubbers staat inderdaad op het ‘to check’-lijstje, omdat het ontbreken, of versleten zijn, daarvan in ieder geval tot gevolg kan hebben dat ze lager/verder ‘doorslaat’  dan wenselijk. Dank voor de tip.

erikkuiper schreef:

......het achter heel snel zakken ligt vaak aan een versleten remservo

Ook al snap ik zelf niet direct het verband tussen een versleten remservo en het snel inzakken van de achterkant (iemand die dat uitleggen kan?). In ieder geval bedankt voor de tip, want het is zeker het onderzoeken waard.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 juni 2016 10:38 AM
  [ # 10 ]
Palas schreef:

Ook al snap ik zelf niet direct het verband tussen een versleten remservo en het snel inzakken van de achterkant (iemand die dat uitleggen kan?).

De achterremmen worden gevoed vanuit de achtervering.
Er loopt dus een leiding van achter naar de remservo toe en daar vandaan weer naar de achterremmen.
Door een versleten remservo lekt bij stilstand de druk van de achtervering sneller weg, waardoor de kont eerder zakt dan de voorkant.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 juni 2016 10:59 AM
  [ # 11 ]
Palas schreef:

Auto veert anders prima voor wat betreft normaal wegdek, inclusief kinderkopjes. Zowel voor als achter. De veerbollen zaten er ook al op toen het probleem zich nog niet voordeed en de geraadpleegde garagisten / CX-specialisten zagen de veerbollen niet als mogelijke veroorzaker.

Inveren bij een drempel zijn enkel en alleen de veerbollen die dit moeten opvangen .
De hoogteregeling is veel te traag om daar een invloed op te hebben .

Heb bij mijn SM de achterste bollen een beetje meer druk laten geven opdat ik altijd met een volle kofferbak bezemwagen speel bij rondritten van de club .

Nu gaat hij probleemloos over alle drempels , daarvoor met 5 kg te weinig tov de standaard druk klapte hij elke keer tegen de grond .

Hydrarince is goed voor een smerig ( bruine stinkende LHM ) systeem .

Ook een keer een probleem met een remservo die raar deed opgelost gekreggen .
Vergeet wel niet alle doodlopende stukken ( remmen ) goed door te spoelen , zowel bij het begin als bij de nieuwe LHM .

Snel inzakken kan inderdaad de remservo zijn , bekijk even de hoeveelheid retoerolie er uit de veercilinders , remservo komt .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 07 juni 2016 02:01 AM
  [ # 12 ]
wbogaerts schreef:

...Vergeet wel niet alle doodlopende stukken ( remmen ) goed door te spoelen , zowel bij het begin als bij de nieuwe LHM .

Snel inzakken kan inderdaad de remservo zijn , bekijk even de hoeveelheid retoerolie er uit de veercilinders , remservo komt .

Walter nice day

Vervangen van de LHM door LHM-spoelvloeistof en vice versa, laat ik door de garage doen. Ik ga er vanuit dat ze dat vervangen daar de afgelopen 30 jaar wel eens eerder hebben gedaan…
En als het spoelen niet het gewenste resultaat oplevert, vrees ik dat de remservo er aan moet geloven. Is die bij een CX alleen vervangbaar of ook reviseerbaar?

Nog een vraagje: hoe heet remservo in het Duits? Bremsventil, zoals in artikelnummer BT-16480-I bij onze Duitse Basisvriend?


@ René Jongejan: bedankt voor de uitleg!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 juni 2016 02:31 AM
  [ # 13 ]

ja zo noemen ze die daar.

ze verkopen ook revisiesets, dus dat moet mogelijk zijn.
maar ik heb dat nog ooit gedaan.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 juni 2016 08:47 AM
  [ # 14 ]

Revisiesetje, zie http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=43923&products_id=6156

Door de achterremmen aan de achtervering te koppelen is daarmee de remdruk achter belastingsafhankelijk gemaakt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 07 juni 2016 06:10 PM
  [ # 15 ]
Palas schreef:

Vervangen van de LHM door LHM-spoelvloeistof en vice versa, laat ik door de garage doen. Ik ga er vanuit dat ze dat vervangen daar de afgelopen 30 jaar wel eens eerder hebben gedaan…

Een goede monteur zal dan ook netjes ontluchten. Er zijn er helaas ook, die alleen het vat legen en weer vullen…

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook