Plotseling ging mijn ABS lampje branden en niet meer uit. Moet ik dit zien als zo’n electrisch probleem waar de XM mee kampt als ie wat ouder wordt (zie artikel elders in dit forum) of kan iemand mij op weg helpen de storing te vinden. Bv hoe test ik de gevers, hoe bepaal ik of er een kapot is en welke dat is of wat is het meest waarschijnlijke probleem en wat hier aan te doen.
Type XM: Break prestige, turbo diesel, bouwjaar december 1998.
Bij voorbaat dank voor iemands reactie.
Brandt het ook als je de auto even stil legt (contact helemaal af) en weer start?
Bij stilleggen motor en contact af gaat het lampje uit. Zodra het contact wordt aangezet en de motor nog niet loopt brandt het lampje weer. Het gaat niet na enige tijd uit (zoals vroeger) na het starten.
Het display links op het dashbord geeft na enige tijd een piepje en blijft iets weergeven. Wat weet ik niet aangezien dit display kapot is qua weergave.
Waarschijnlijk zegt hij “ABS buiten werking”.
Bij ons werkt de ABS na het “resetten” van de auto weer…
Dan zijn het waarschijnlijk vuile sensoren?
Nee, want resetten is niet schoonmaken.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja heb ik ook. Eerste stap is even de computer resetten (accupool 15+ minuten los). Als ie dan weer aan gaat, dan moet je de computer uitlezen (op http://www.rocketfuel.nl staat een pdf’je hoe dat moet) zodat je weet welke sensor het probleem geeft, dan kan je daar kijken of de stekkers goed contact maken (draad volgen vanaf de sensor bij het wiel. Ik moet dit zelf ook nog allemaal doen, maar daar kan je beginnen. Als de sensor kapot blijkt te zijn dan ben je een beetje in de aap gerangeerd, want een de oude sensor kan er meestal niet heel uitgekreden worden en een nieuwe kost iets van 300 euro. Het advies op de XMNL lijst was om eventueel gewoon het hele ding (hangt er vanaf of het probleem voor of achter is), waar de sensor gemonteerd te vervangen (eerst kijken of de daar gemonteerde sensor het wel doet .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Kan het niet gewoon zijn dat die radartjes die de snelheid van het wielmeet gewoon vies zijn? Dat hadden wij met de Peug…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Dank voor alle reactie. Op http://www.rocketfuel.nl kan ik het genoemde pdf filetje niet meer vinden. Heeft iemand deze beschijving nog ergens?
Ik meld de voortgang nog wel.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zie dat het alleen een link is vanaf rocketfuel. Hier staat de info, ook geschikt voor de XM.
Gewoon vieze sensors kan uiteraard ook, zoals boven gezegd, maar de XM kennende is het meestal gecompliceerder . Maar ‘t lijkt me zeker niet uitgesloten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Spanningloos maken voor meer dan 15 minuten (30) werkt niet. Zodra daarna het contact weer wordt aangezet brandt het lampje weer. Ik ga maar eens uitzoeken welke sensor het betreft. Bedankt voor de link naar het document.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
zoek even op abs binnen het xm forum er is al meer over geschreven. waarschijnlijk gewoon een slechte stekker verbinding die opspeelt
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De dealer kan de ABS-computer uitlezen. De uitleesapparatuur wijst meteen de schuldige aan.
In het geval van een massa-probleem of een kapotte ABS-computer, slaat de ABS-computer “wartaal” uit
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ik heb nu het zelfde probleem een xm 21td 96’
voorste sensoren al doorgemeten : 1.1K zijn dus goed.
maar nu komt het probleem waar zit die ecu tbv de abs; de achterste sensoren zijn moelijk te meten daar de stekkers boven de achteras zitten. nu wil ik dus meten aan de abs stekker die aan de abs ecu zit.
al die boeken die ik heb zeggen dat hij in de zelfde kast zit als waar de ecu van de vering en motermanagment zitten maar die is hellaas niet het geval. ook de diagnose stekkers zitten hier niet bij in.
mijn vraag is dus: weet iemand waar de ecu tbv de abs zit :
niet rechtvoor dus bij het motermanagment en verings ecu’s
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Hij hoort daar wel te zitten…...................
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Dan zit ie gewoon op het ABS blok. Een bekend probleem is de connector op de ecu/abs blok, gaat wel eens opspelen. Heeft ie van mij ook, bij een vochtig weer als ik over een hobbel rij valt heel soms mijn ABS uit. De connector oversolderen schijnt wel eens te helpen.
GrG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
De latere xmen hebben een geintegreerde ECU/ABS blok.
Gr G
PS de diagnose aansluiting zit dan op op de gezamenlijke diagnosestekker ergen in het interieur.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)