Contactslot AX
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 08 juni 2016 06:42 PM

Van mijn AX-je is het contactslot overleden. De sleutel wou er niet meer in. Na wat gepriegel heeft de ANWB er een schroevendraaier ingeramd , zo ben ik thuis gekomen.
Aangezien het ding sowieso over een paar maanden de deur uitgaat (sloop), te veel kosten in het verschiet, wil ik tijdelijk de kabels met een schakelaar en een startschakelaar verbinden.
Wie kan me helpen met welke kabels daar ik daarvoor moet schakelen. (zie foto)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 juni 2016 07:16 PM
  [ # 1 ]

Er gaan 2 rode in en 1 rode en 3 witte uit.

1 van de witte is de draad naar de startmotor.

E.e.a. volgens schema in Vraagbaak

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 08 juni 2016 08:25 PM
  [ # 2 ]

Heb ik het dan goed dat twee keer rood wit met schakelaar moet worden door verbonden en één keer rood wit (naar startmotor) met drukschakelaar moet worden doorverbonden?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 juni 2016 10:43 PM
  [ # 3 ]

Niet helemaal. Wink

Er gaan er 2 “in” (rood) en 4 “uit” (1 rood en 3 wit)

Volgens het schema:

1ste rood “in” maakt contact naar 1 wit (startmotor via drukcontact) en 1 wit (via vast contact wat ook gemaakt blijft tijdens starten, hieraan hangt o.a. de ontsteking en de benzinepomp)

2de rood “in” maakt contact naar 1 rood en 1 wit (via 2 contacten, die gemaakt zijn in de “contact aan”-stand, maar die contacten verbreken weer tijdens het starten)

Beide rood “in” worden vanaf hetzelfde punt gevoed, lopen dus parallel.

Even met een multimeter uitvinden welke welke is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 juni 2016 10:56 PM
  [ # 4 ]

Van AXclub

Zo, even een wat duidelijker overzichtje gemaakt van wat er nu eigenlijk allemaal per stand van het contactslot met elkaar verbonden wordt. Smile
(Ik blijf ook maar bezig, hè?! Razz)

Als je ècht een geheel correcte vervanger voor ‘t contactslot wilt bouwen, moet je ‘t zo doen:

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 juni 2016 11:01 PM
  [ # 5 ]

Mooi schema, mis alleen de draadkleuren. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 juni 2016 11:06 PM
  [ # 6 ]

Bij nadere beschouwing kan die 2 A zekering nooit goed zijn.

Over die zekering loopt de bekrachtigingsstroom van het startrelais.

Zal wel 25 A moeten zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 08 juni 2016 11:07 PM
  [ # 7 ]

gulp
Was even vergeten dat het ding een elektrische benzinepomp en elektronische ontsteking heeft.
Wat veel gedoe voor een paar maanden toch.

Heeft toevallig iemand een derdehands slot liggen voor die tijd?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 juni 2016 11:14 PM
  [ # 8 ]

A = accessoires-stand, M = “contact aan” en D = starten.

Volgens de foto heeft elke steker een rode en een witte ader.

Zwart 2 gaat naar de startmotor (wit), dus zwart 1 is rood.
Grijs 2 blijft onder spanning tijdens starten, dus ontsteking enz. (wit), dus grijs 1 is rood.
En blijft over bruin 1 rood en bruin 2 wit of andersom, maar dat maakt geen verschil.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juni 2016 08:44 AM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

Mooi schema, mis alleen de draadkleuren. Wink

Kleuren is even afhankelijk van je bouwjaar; of kleurtjes of wit/rood. Functies en posities van de draden is hetzelfde. Op de stekker staat een 1 of 2

René Jongejan schreef:

Bij nadere beschouwing kan die 2 A zekering nooit goed zijn.

Over die zekering loopt de bekrachtigingsstroom van het startrelais.

Zal wel 25 A moeten zijn.

Niet per se, het is alleen de stuurstroom van de 4 relais en startmotor wat deze 2A zekert. Geloof nooit dat een relais van een startmotor zoveel stroom vraagt?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juni 2016 08:49 AM
  [ # 10 ]

Deel jouw mening niet helemaal, Tim.

De toch wel redelijke stroom die het startrelais trekt is vaak de reden waarom de elektrische contacten van het contactslot uiteindelijk bezwijken.

O.a. die van mijn CX heeft er last van, wil dan ook het contactslot elektrisch ontlasten door een hulpstartrelaistje te plaatsen.

2 A kan naar mijn idee niet voldoende zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juni 2016 09:33 AM
  [ # 11 ]

Mee eens dat 2A waarschijnlijk niet genoeg is. Als we even andersom redeneren, vanuit draaddiktes, zou de startmotor maximaal een ampere of 20 kunnen trekken. Je hebt dan toch gelijk, Rene Razz. Dus ik gok dat de zekering 20A moet zijn. Die moet immers eerder uitfikken dan je draad.

Ik gok dat contactsloten ook deels sneuvelen door ouderdom/geoxideerde contacten = hogere overgangsweerstand etc. Een relais gaat bijvoorbeeld ook niet eeuwig mee, idem voor een contactslot waar echt stroom doorheen loopt.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook