Ik heb hier een vraagje over de sturing van de ventilator.
Ik las laatst dat de ventilator 2 “versnellingen” heeft.
Mijn ventilator begint alleen maar te draaien als ‘ie warm wordt.
Dus maar een stand. Is een 16TR van ‘86.
Is dit normaal of hoort hij 2 snelheden te hebben?
Ik heb effe in mijn boekjes gekeken (haynes,...) en er is 1 ding wat ik niet gevonden heb.
Weten jullie wat dat is?
Het zit in rijrichting tussen de radiator en de bumper, en heeft 2 blauwe relatief dikke draden en ziet er zo uit (zie bijlage):
Dank + groet!
Ik vermoed dat het je thermostaat is, die bepaalt wanneer de ventilator moet gaan draaien.
Aanvulling: niet dus! Zie de post van tim1993.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Je hebt inderdaad een fan met twee snelheden. De eerste komt in bij 95 graden en de tweede stand komt in bij 105 graden ofzo. Bij normaal gebruik zal je de tweede stand eigenlijk nooit gebruiken. Dat ‘ding’ op de foto is de fanweerstand. Deze zorgt ervoor dat jouw fan op de eerste snelheid kan draaien.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Tim, dankjewel!
Dat ding wordt nergens beschreven in de werkplaatshandboeken.
Als ik het dus juist versta: deze zorgt voor de eerste stap van de ventilator, juist?
Jij kent toevallig niet het nummertje? Op het ding zelf staat niets op…
Ik heb zo het vermoeden dat dat ding prut is, het ziet er niet lekker uit, en de ventilator gaat alleen
maar op de hoogste snelheid als hij (te) warm wordt. niet goed dus…
Dank + groet.
heb nog een beetje research gedaan. Tim dat is ‘m je zat er 100% op:
16 and 19 engines: The fan control switch is screwed into the right bottom of the radiator. It is a double temperature switch with three blue wires: the ground has a brown sleeve, the low speed contact has a yellow one and the high speed contact has no sleeve. Jumper the brown to the yellow and the fan should rotate in low speed. Jumper the brown to the sleeveless and the fan should rotate in high speed. If it does not work in either speed, check its ground: touch the wires mentioned above to some exposed metal part instead of the brown sleeve wire.
-> If only the low speed fails, the low speed resistor (an aluminum cylinder with a 3-pin white connector at one end) located right behind the left headlamp is suspect.
dus nu op zoek naar dat ding. als er iemand een part nr. heeft, laat iets weten hier
Dankjewel + groet
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
jeanluc72 schreef:Tim dat is ‘m je zat er 100% op
Leer mij een BX kennen
Onderdeelnr 1267.12 en kost 33.46 bij de dealer
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Tim,
Heb ik effe naar gezocht maar was moeilijk te vinden.
Ik heb nog een nummertje: 95576443
25 euro incl. verzenden bei ebay -> NOS (in duitsland gevonden)
Dank + Groet en prettig weekend!