Wat een verhaal. Als je al zo diep bent gegaan zou ik geneigd zijn er een complete lopende ruil-unit (motor plus bak, iets wat loopt) in te hangen en te proberen. Als dat de trilling wegneemt met je eigen unit aan de gang. Dan weet je waarvoor je het doet… Is het dat niet: dan heb je in elk geval alle ruimte om zonder unit erin nog eens systematisch naar elk aspect van het chassis te (laten) kijken. Meer kan ik er niet van maken. Ik zou me niet meer verliezen in successievelijke verwisselingen van (kleine) delen van het geheel. Sterkte ermee!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Motor kan het toch haast niet zijn…
Misschien eerst eens complete aandrijfassen proberen?
Assen had je al eens gewisseld, maar ook de bijbehorende meenemers met originele kogels?
Dat sowieso eerst!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Lijkt mij ook logisch.
Maar de tripoiden zijn gecontroleerd en de kogels ook. (Een vernieuwd wgs iets teveel speling)
De assen zijn uitgewisseld met andere assen en geen verschil bemerkt. Raar is ook dat als je de auto op bokken zet met de juiste hoogte van de wielen etc, en tot 120 ging “rijden” (dus voordat de motorsteunen zijn gewisseld) er nauwelijks trillingen bij dit “droogoefenen” waar te nemen waren.
Blijft toch de vraag : kan door de diffstukken ook zo’n probleem ontstaan ?
De versnellingsbak is destijds gereviseerd, maar op een bedenkelijke manier. Speling zit er op het differentieel wel.
Wat idealist schrijft zou mooi zijn. Maar dan moet je een unit kunnen lenen, een 23 injectie, handbak, om uit te wisselen, waarvan je zeker weet dat die goed is. Lijkt me lastig aan te komen. Wie wil zoiets lenen ?












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Rogier23 schreef:Raar is ook dat als je de auto op bokken zet met de juiste hoogte van de wielen etc, en tot 120 ging “rijden” (dus voordat de motorsteunen zijn gewisseld) er nauwelijks trillingen bij dit “droogoefenen” waar te nemen waren.
Op zich ook wel te verklaring. Alles draait nagenoeg vrij rond.
Eigenlijk kan je er als conclusie uit halen dat de trillingen alleen voorkomen bij belasting.
Helaas sluit dat eigenlijk alleen nog weinig onderdelen uit…
Versnellingsbak en differentieel zijn na alles dat reeds is uitgesloten hoofdverdachten. Als ik jaren eerder met m’n DS hobby was begonnen had ik nu vast wel wat voor je liggen. Overigens heb ik nu wel een goed lopend DY3 blok (2 liter) met 5 bak eraan liggen. Die mag je lenen (dan weet ik daarna meteen hoe de bak is 😊). Wetenschappelijk gezien zou het niet de meest juiste keuze zijn omdat ik zelf nooit heb kunnen beoordelen hoe die motor/ bakcombi functioneert. De aanwijzingen gaanin de richting van goed, is een deslerobderhouden auto waarin veel eerd gereden tot het roestspook een APK in de weg ging staan.
Ligt 10 km van Jansen in Bennekom… Wellicht heeft Jansen zelf ook nog wat liggen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route






















Totaal aantal Berichten: 3444
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heb je al gecheckt of de afstanden tussen wielflens en tripoid conform WPH zijn? Ik lees dat nergens.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ga ik zeker nameten. Wat moet die afstand zijn ?
Zal wel na de vakantie worden, want daarvoor geen tijd meer.
@ idealist : wat aardig , dat aanbod ! Moet je niet veel aanpassen om een DX2 blok in een injectieomgeving te laten werken ?
Los van de benzine (kan nog via een extra leiding in een los tankje), heeft deze de HD regelaar liggend op de bak voor zitten. Dus ook alle leidinkjes zijn dan anders. Lastig.
Helaas ff geen tijd meer, maar kan ik nog wel nadenken en opmhet forum kijken.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kan je niet alleen de bak gebruiken?
De kans dat het in de motor zelf zit lijkt me minder waarschijnlijk?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Om nog een schot op doel te wagen: welke afstandsplaatjes zitten tussen de traverse en het chassis?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als het de bak is, lijkt het me afhankelijk van het toerental te zijn en niet van de snelheid.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het dif draait altijd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3444
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Rogier23 schreef:Ga ik zeker nameten. Wat moet die afstand zijn ?
Misschien wil iemand dit huiswerk wel voor je doen, maar zelf de handboeken er op naslaan is wel zo leerzaam. Voor een paar tientjes te koop.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Aan die andere positie HD regelaar en leidingen had ik niet gedacht. Bak ISIN elk geval beschikbaar mocht je tot die test veroordeeld zijn. Ik moet de boel toch uit elkaar halen en ik weet dan meteen hoe deze bak schakelt.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Ik dacht: zou het toch in de motor kunnen zitten?
Dat ie bv op 3.5 cilinder rijdt… En dat dit bij bepaalde toerentallen tot erge onbalans leidt?
Compressie en injectoren nog goed?
Maar terwijl ik het opschrijf denk ik al: dan zou het ook bij lage snelheid moeten zijn bij hetzelfde toerental!?