Weer een stapje gezet naar m’n C3 Shine: kenteken is bekend, en zojuist m’n eigen banden aangeleverd bij de dealer
Geen Michelin voor mij, als medewerker van de grootste Twentse autobandenfabriek rij ik natuurlijk op m’n eigen rubber !
Voor de verandering eens geen Vredestein, maar Apollo Alnac 4G AllSeaon 205/55R16 (zusje van de beroemde Quatrac5)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR dit is eigenlijk wel een goed idee, bij mijn DS3 had ik aparte winterbanden en moest ik natuurlijk wisselen,maar deze banden heb ik mee verkocht aan de nieuwe eigenaar.
Ik was van plan om in oktober weer winterbanden + velgen aan te schaffen maar dit is voor mij een goed en goedkoper alternatief,ik rij ongeveer 10.000 km per jaar dus ga ik voor een 4 seizoenenband.
Maar nu heb ik een vraag,jij zit als medewerker dicht bij het vuur waarom heb je gekozen voor de Apollo Alnac en niet voor de Vredestein quatrac 5 die ook heel goed uit de testen komt.
Alvast bedankt voor je antwoord Mar.
Een all-season band is inderdaad een goed alternatief voor aparte zomer- en winterbanden !
Het is natuurlijk altijd een soort van compromis, maar er staan veel voordelen tegenover.
Ik heb nu specifiek voor de Apollo allseason gekozen vanwege het design van zowel loopvlak, als de belettering van de zijkant van de band. Da’s een kwestie van smaak.
De Quatrac5 en de Alnac 4G AS hebben we parallel aan elkaar ontwikkeld, dus technisch bijna identiek.
De Q5 is wat edgy, hoekiger qua profielblokken, de Alnac heeft iets meer afgeronde hoeken. Ook het schouderontwerp is anders, ook dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Daarbij zijn de allseasonbanden in bijna alle maten verkrijgbaar, en ook ‘snellere’ varianten. Ik heb zelf voor 205/55R16 gekozen met speedindex V, maar ook de H is verkrijgbaar. Ook de andere C3 maten zijn verkrijgbaar, zoals de 205/50 R17.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
XTR schreef:
De Q5 is wat edgy, hoekiger qua profielblokken, de Alnac heeft iets meer afgeronde hoeken. Ook het schouderontwerp is anders, ook dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Nu maak je me wel nieuwsgierig; wat zijn de merkbare verschillen daartussen dan?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
qua rijden zullen er verwaarloosbare verschillen zijn
verschil zit ‘m in de looks, en da’s altijd persoonlijk….. daarbij slaat bij mij de weegschaal iets meer door richting de Apollo
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik vrees dat ik persoonlijk voor de goedkoopste zou kiezen….zag vandaag trouwens dat ik zelf (achter) ook Quatracs heb. Uit 2008 weliswaar, dat dan weer wel. Ik heb ze er zelf niet op gezet want in 2008 was ik nog niet zo oud dat ik me daarmee bezighield
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
de Apollo’s zijn meestal iets goedkoper
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ze zijn zo te zien beide asymmetrisch?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
goed gezien, winterzijde met sinuslamellen aan de binnenzijde van de auto, zomerzijde met rechte lamellen aan de buitenzijde van de auto
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik vind dat wel een voordeel. Na meerdere auto’s gereden te hebben waarbij de banden ernstige vormen van cupping vertoonden (met name achter) is het fijn om banden te kunnen draaien zonder gedoe te hebben met de rijrichting. Ook al is draaien weer een controversieel ding, maar dat (en dit) is wellicht meer iets voor in een bandentopic
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
nog even off-topic: veel banden zijn tegenwoordig asymmetrisch vanwege het feit dat het bij montage niet fout kan gaan (mits goed gemonteerd op de velg)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Ook meerdere auto’s met de Allseasons. Met de C3 rijd ik op Michelins en de Ypsilon en A112 op de Vredesteins.
En als het echt zomer is rijd ik de Spider op zomerbanden,
Ofwel altijd een band die prima past bij de Nederlandse weersomstandigheden.
Rittensport is een prachtige hobby.
Hij bevalt nog prima trouwens!
Vanmiddag krijg ik de armsteun dus foto’s volgen dan nog!
Vandaag om 10u de Shine 110 opgehaald bij de dealer in Enschede, toen is het grote genieten begonnen !
Hele dag tournee door Twente, inmiddels bijna 200 km verder en toch al heel wat ervaringen:
Top:
- het heerlijke relaxte motorkarakter, lekker veel koppel
- nog beter: het motorgeluid…. ik kan het niet omschrijven, het zit tussen een 2CV en een Porsche 911 in
- super: het comfort (vering, wegligging, besturing)
- verbazingwekkend: de stilte in het interieur (dankzij de goede geluidsisolatie
- je hebt het gevoel in een grotere auto te rijden, eerder een C4 bijvoorbeeld, veel steviger/stabieler dan C3-II
- de verlichting (veel lichtpunten op de neus, ziet er fraai uit, en werkt ook lekker makkelijk)
Wennen:
- alle bediening via het ‘tablet’ op het dashboard (kachel, radio e.d.)
Opmerkelijk:
- veel bekijks van andere weggebruikers, komt blijkbaar door de kleurencombi
- er zit geen babipanganghaakje in de kofferbak
Echt anders dan de C3-II VTI 120:
- het motorkarakter icm schakeltijdstippen….. 90 km/h in 5e versnelling is niet echt prettig (dreunen)
- hetzelfde ook in de stad, in tegenstelling tot de VTI 120 lukt 50 km/h in vier niet zo goed, ook weer het gevoel dat de motor te weinig toeren heeft
foto’s volgen spoedig
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gefeliciteerd! Heb je een automaat? Anders bepaal je toch lekker zelf wanneer je schakelt . Dat 50 in 4 niet zo goed lukt verbaast me niet. Als de turbo nog niet op druk is blijft er denk ik niet zo veel meer over van zo’n driepittertje… Is wennen natuurlijk, maar ik rijd in sommige auto’s 50 altijd in 3.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)