Wat zijn punten waar ik op moet letten bij zo lang stilstaan behalve, roestvorming dorpels, krikpunten en subframe voor. Kan water in de kofferbak erg veel schade doen?
XM Break V6 12V Ambiance 1992
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Roest was nooit echt een probleem bij de (wat oudere) XM, behalve de zevenjarige grastest zonder achterruit uiteraard.
XM’s kennen doorgaans lange puntenlijsten, vooral op elektrisch gebied, zie bijvoorbeeld http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/P30/#1586852
De 12 kleps V6 (de ZPJ) staat als zeer betrouwbaar bekend.
De 4HP18 automaat wat minder, helaas is die niet te spoelen, verversen is niet zonder risico.
Gewoon alle sappen vervangen, nieuwe bougies er in, verdeelkap plus bougiekabels vervangen en rijden: kijken wat je tegenkomt.
Met wat nieuwe bandjes een een vermoedelijk wel doorgerotte uitlaat kon het best nog eens een begrotelijke zaak worden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn Break heb ik destijds laswerk moeten verrichten aan de langsliggers achter onder de kofferbakbodem.
Aandachtspuntje dus!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het is trouwens een handgeschakelde, ik meende dat de automaat eigenlijk ook iets te ligt was. Ik zag laatst ook een filmpje van iemand die een PRV 24V in een break had gelegd, had de automaat er nog aan hangen. Citroën zal wel niet voor niets die motor niet gekoppeld hebben aan die automaat.
XM Break V6 12V Ambiance 1992
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Goh wat een bekend autootje deze XM Eindelijk eens de ervaring gehad van gas geven in een zescilinder, al dacht ik er even niet bij na dat dat ding al even stil stond. Ik heb hem gelukkig niet al te veel in z’n toeren gejaagd (ik denk misschien 3500rpm?)
Citroën vond een automaat denk ik ook niet zo passen bij hun meest sportieve uitvoering. Hoewel een XM natuurlijk niet helemaal met een sportieve insteek is ontworpen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2007
- 2CV 6 Charleston
- XM V6 12V Ambiance.
- XM 2.0 16V Aut.
- Traction Avant 11 BL
- ID/DS D super 5
Proficiat met je aankoop . Mijns inzien is een V6 type 1 de mooist lopende XM motor.
Al lid van de XM club ? Heb nog wat oude AE club bladen liggen . laat maar weten
Niets zweeft lekkerder dan een XM.
Ik ben niet van plan heel erg snel met de auto te gaan rijden aangezien ik nog geen rijbewijs heb. En ook XM club dus nog maar even niet. AE bladen heeft mn vader nog een boel van liggen ik denk tot ongeveer 2015, evenals 1990 folders (NL, DE en EN) en het Citroën XM boek.
XM Break V6 12V Ambiance 1992
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
JanSr schreef:De 12 kleps V6 (de ZPJ) staat als zeer betrouwbaar bekend.
De 4HP18 automaat wat minder, helaas is die niet te spoelen, verversen is niet zonder risico.
gewo schreef:Mijns inzien is een V6 type 1 de mooist lopende XM motor.
Zomaar een vraag: Hoe verhoud de Aut.V6 van type 2 zich eigenlijk t.o.v. het Type 1?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nauwelijks of geen verschil bij mijn weten. Beide de ZPJ motor met 4HP18 automaat.
En dus ook DIRAVI en een remaccu (de zgn Diravi-bol).
Even goed naar die besturing kijken. Diravi stuurhuizen gaan wel eens lekken bij ca 250.000 km. Dat is einde APK.
Daar is een reparatielist voor, ca € 800,-, bij Van der Laan in Abbenes.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
De latere v6 en automaat (vanaf half ‘97 ongeveer) zijn natuurlijk wel behoorlijk anders….
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
De “reparatielist” bij Van der Laan werkte bij een vorige XM prima en kostte me een paar jaar geleden geen 800 euro maar minder dan de helft van dat bedrag.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat heerlijk! Zelf nooit bij de hand gehad, bedrag van horen zeggen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Volgens mij is het stuurhuis niet lek. Werkte prima. Na een tijdje stopte de stuurbekrachtiging, maar dat komt ook omdat er zoveel vloeistof uit is.
XM Break V6 12V Ambiance 1992
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wees blij. Het enige wat je er van merkt is een spoor LM bij een scherpe bocht, bij voorkeur in parkeergarages, als iedereen kijkt. Lekt bij de hoezen, die trouwens vrij vaak scheuren vertonen.
Vervangen is vervelend, wel te doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gisteren bij de auto wezen kijken, door ruimte en tijdgebrek niet mee kunnen nemen. Waarschijnlijk na de vakantie. Hij kwam niet omhoog, alle LHM eruit. Ik heb wel er even (geprobeerd) onder te kijken aan de rechter zijde. en aan de achterkant. Trekhaak is helemaal verrot. Die hele vage foto is bij de krikpunt voor. Ik kon hem niet scherp krijgen, wegens te korte afstand. Tot het object.
Krikspunt rechtsvoor
XM Break V6 12V Ambiance 1992