dynamo opeens stuk? was aan het sleutelen, en reed de auto met vrij losse accupolen de werkplaats uit, auto sloeg even af, misschien accapool even geen contact en daardoor dynamo stuk? een andere oorzaak kan ik niet direct bedenken. gisteren werkte hij nog perfect
jullie een idee? het is een oude type dynamo met externe regelaar
Als de massa los is gesprongen kan dat inderdaad.
Waarschijnlijk is dat gebeurd, want als je de plus losmaakt blijft de motor volgens mij gewoon doorlopen.
(Is overigens niet aan te raden om uit te proberen)
kan ik dat weer maken denk je?
Misschien, ik dacht dat de dioden het begeven bij zoiets…
Heb je een Ducellier of Paris Rhone?
Zonder accu weet je dynamo niet welke spanning hij moet regelen, kan dan zo maar 18-20 volt leveren…..dan heb je geluk als alleen de dynamo stuk is gegaan.
Meet je “spoel” eens door (exc aansluiting), moet tussen grofweg 3 en 10 ohm zijn, doorgebrand is of veel meer of bijna 0. Als je een dynamo hebt met interne regelaar: Die gaan ook stuk, is electronica. Externe “klapper” regelaars zijn robuuster, maar de externe “electronische variant” gaat ook wel eens stuk bij overspanning.
Diodes gaan vaak stuk als je kortsluiting maakt, minder bij open circuit.
To err is human, not to err is divine.
het is een ducellier met externe spanningregelaar, oudje dus.
ik ga eens meten zoals boven bescchreven
Heb m nu uitelkaar, kan veschillende dingen meten. De binneste spoel die zeg maar draait is ok, de draad is niet gebroken wanneer ik m doormeet. Op de buitenste spoel zitten nogal wat aansluitingen. Welke moet ik nu doormeten om iets te weten? De exc, welke is dat en waar verbind ik de andere kant van mijn spanningmeter aan?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zonder schema kan je niks.
Niet als een kip zonder kop gaan meten als je niet weet wat je moet meten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Joris,
Ik meen ergens gelezen te hebben (vlgs mij in een oud draadje van Egbert) dat de Exc 0 4 of 6 V zou zijn afhankelijk van de hoeveelheid stroom die gevraagd wordt Als ik dit schema bekijk is de Exc 0 of 12 V ?
Of zie ik iets over het hoofd ?
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat klopt. Effectief is ie dat. Hij begint op 12 maar wordt al snel losgetrokken en zit dan tussen weerstanden C en B in (4 V). Als bob hoog blijft gaat ie naar 0.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>