3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Nijmeegs BX’je
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 12 juli 2016 01:49 AM
  [ # 31 ]

Vanavond is de dame op de brug gezet in de loods van Pascal. Na een korte inspectie met de zaklamp zijn we aan de slag geweest met de schroevendraaier. Om een lang verhaal kort te maken; ze is niet krokant, maar er is wel werk aan de winkel. Bij de achterophanging zijn de steunbalken aardig doorgerot. Buiten de verder bekende plekken (dorpels, bovenkant a-stijl, bodemplaat achter de bestuurdersstoel) viel de roest buitengewoon mee. De HD-leidingen zijn op sommige plekken wat aan het doorslijten, maar kunnen vooralsnog wel even nog mee. Toch wil ik dit op termijn ook zeker aanpakken.

Voor bij de motor is duidelijk dat de grote octopus én de kleine octopus aan vervanging toe zijn. Dit gaat dus op korte termijn vervolg krijgen. Verder is de ontsteking aan de beurt en wil ik ook werk gaan maken met het interieur, omdat het nu allemaal erg shabby is en tevens bijzonder hard stinkt.

Aangezien het hier een redelijk standaard model betreft, de auto toch al een halve bastaard is (GTI voorbumper, 3 verschillende raambedieningsknoppen, geen klep bij het dashboardkastje) heb ik maar besloten er voor mijzelf een zo fijn mogelijke auto van te maken. De vloerbekleding moet er toch uit, wil ik de bodemplaat laten lassen, dus ik heb in mijn hoofd het idee zitten om er hoogpolig (zwart) tapijt voor in de plaats te leggen. Misschien dat ik dan in de toekomst tevens het dashboard en de deurpanelen wil wrappen in alcantarawrap. Ben ik gelijk van het vervuilde grijs af en ziet het geheel er weer netjes en strak uit.

Één ding waar ik me wel aan verbaas, is de hoeveelheid aan verschillende bougiekabels alleen al bestaat. Ik zie door de bomen het bos niet, verschillende merken, verschillende lengtes. Weet iemand zo wat ik voor mijn 1.6 moet hebben? Tevens wil ik ook de bougies vervangen, alsmede de verdelerkap én de rotor. Zijn er nog verschillen tussen de merken? Zie grote prijsverschillen tussen bougiekabelsets van bijvoorbeeld NGK en Beru. Ik wil wel gewoon goed spul erop zetten, dat is ze nog zeker waard.

Na een tip van Twan heb ik het tellerrapport opgevraagd. De toerenteller van mijn tellerbak heeft een redline bij 4250, dus moet ongetwijfeld uit een diesel komen. In de onderstaande afbeelding wordt mijn vermoeden bevestigd… als we met enig gezond verstand gaan rekenen, kunnen we stellen dat de werkelijke kilometerstand werkelijk net een drie ton moet zijn. Da’s dus eigenlijk ook gewoon goed nieuws!

Maar dan het plan:
- Roest aanpakken
- Octopussen vervangen
- Ontsteking aanpakken
- Middenpijp uitlaat vervangen
- Interieur opvijzelen
- Genieten!

Hierbij het tellerrapport:

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 12 juli 2016 01:59 AM
  [ # 32 ]
Twan238 schreef:

Leuk je eens ontmoet te hebben! Bxje met potentie!

Insgelijks! Het was een leerzame ervaring. De BX komt er wel Wink

pascalvm schreef:

Beetje aandacht en dan kan hij nog jaren mee Wink

Dat is ook de bedoeling! Schitterend materiaal in de loods daar en bedankt voor de hulp!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 12 juli 2016 09:25 AM
  [ # 33 ]
KoenB schreef:

3 verschillende raambedieningsknoppen,

Best kans dat het hoort, one-touch voor bestuurders deur, een gewone voor bijrijdersdeur en andere schakelaars voor de achterramen. Razz

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Gepost: 12 juli 2016 11:50 AM
  [ # 34 ]

Bemoedigende berichten, al wordt het een behoorlijke klus. Wat de bougiekabels en ontstekingsdelen betreft, met het kenteken, chassisnr. en/of het bloktype (staat op het blok) zou je toch aan de juiste materialen moeten komen. ‘k Weet natuurlijk niet of blok en auto origineel bij elkaar horen, er wordt wel eens iets vervangen in de loop der jaren, zoals je hebt gemerkt Wink  Het bloktype zou doorslaggevend moeten zijn.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 12 juli 2016 02:18 PM
  [ # 35 ]

Het onderdeel dat er nu op zit zal zeker doorslaggevend moeten zijn. Oa Twan heeft de auto toch gezien? Origineel moet er een bdz of bdy blok in liggen als het een 16TZi is. Ik vermoed een BDZ. Aan de hand van serienummers kun je ook meteen zien of dit blok origineel bij de auto hoort of niet. Dat slaat Citroen allemaal op.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 13 juli 2016 01:24 AM
  [ # 36 ]
tim1993 schreef:
KoenB schreef:

3 verschillende raambedieningsknoppen,

Best kans dat het hoort, one-touch voor bestuurders deur, een gewone voor bijrijdersdeur en andere schakelaars voor de achterramen. Razz

One-touch zit er niet in. Bovendien lijkt het me mooier/fijner om de raambediening volledig naar de middenconsole te halen, zoals ook in Type 1’s aanwezig is. En dan is het wel mooi om de vlakke schakelaars te hebben, zoals deze ook in bijvoorbeeld Peugeot 205’s aanwezig zijn.

 

HvdL schreef:

Bemoedigende berichten, al wordt het een behoorlijke klus.

Daar word ik me steeds meer bewust van, maar het enthousiasme is na gisteren ook wel met forse sprongen voorwaarts gegaan.

 

Donderdag ga ik even langs Bogijn om nieuwe bougiekabels, bougies en rotor te halen, daarvoor wil ik eigenlijk ook even kijken of de spanningsregelaar en koolborstels van de dynamo nog goed zijn. Mocht dat niet het geval zijn dan vervang ik deze ook. De auto loopt zeker met het vochtige weer van vandaag (zeg maar gerust halve hoosbui hier in Nijmegen) totaal niet mooi rond. En zo pakken we elke keer een stukje van de puzzel weer aan!

Daarnaast nog een vraag. In mijn dashboard zit de tellerbak van een diesel en ik kan voor een zacht prijsje aan een GTI-tellerbak komen, dus met analoge meters voor koelwatertemperatuur en oliedruk etc. Nu vraag ik mij af wat ik dan moet doen met de kilometerstand? Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben of tips hebben?

Groeten,

KoenB

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 13 juli 2016 07:11 AM
  [ # 37 ]

Kilometerteller kun je los overzetten. De hele tellerbak is duplo. Toerenteller, kmteller en de kleine meters links (met elektronica) en rechts kun je los pakken en zetten in elke klokkenset die je wilt of juist andersom jouw kmteller in de nieuwe bak zetten

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 14 juli 2016 04:40 PM
  [ # 38 ]

Weer tijd voor een update!

Gisteravond heb ik samen met Arjen eens goed naar de dame gekeken en hebben we besloten op korte termijn het subframe achter, een drietal plekken op de dorpel en het gat in de bodemplaat aan te gaan pakken. Als kers op de taart mocht de dame gezelschap krijgen van Arjen zijn BX, een prachtig witte Deauville.

Vanochtend heb ik een ochtend vrij gehad van het werk en dus ruimte gemaakt om even naar Bogijn te gaan voor onderdelen. Ik was echter zo dom niet van tevoren te bellen of de website even goed na te lopen om te zien of zaken op voorraad waren. Helaas dus alleen een setje nieuwe bougies gekocht!
Vervolgens doorgereden naar Eef Heijmink in Nijmegen en daar mijn boodschappenlijstje ingevuld:

- Grote octopus
- Kleine octopus
- Stroomverdelerkap + rotor Ducelier
- Bougiekabelset

Een nieuwe middenpijp heb ik via via geregeld én er ligt al een nieuwe tellerbak klaar om straks in te bouwen. Voor nu is het even afwachten wanneer de onderdelen binnen zijn bij Eef, daarna de auto op de brug te knallen en dan het laswerk en de octopussen te doen.

Verder heb ik de afgelopen dagen alle vier de remschijven/blokken gecontroleerd en vervangen indien nodig. Achter waren zowel blokken als schijven nog goed, RV was de voering bijna helemaal op en vervangen. Leuke klus en na het eerste wiel waren de andere zo gedaan. Desondanks blijft het een penibele klus om de auto op te krikken, je bent immers bang zo door het krokante staal heen te drukken….

Groeten!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 14 juli 2016 04:46 PM
  [ # 39 ]

Overigens gaven ze mij bij Eef Heijmink het advies om iets te doen met de elektronica van de oude dame. Ze heeft een aantal losliggende stroomdraden onder de kap. Ik wil hier wel graag wat mee doen, te zien op de foto’s heeft haar vorige partner geprobeerd om de boel te redden met stukken isolatietape. Wat kan ik het beste doen om de kabels te ommantelen?

Bij voorbaat dank!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juli 2016 05:16 PM
  [ # 40 ]

Ik zie niet zo heel veel raars aan die bedrading.
Die tape zit er volgens mij van fabriekswege al omheen…

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 14 juli 2016 05:39 PM
  [ # 41 ]

Of het af fabriek zo bloot ligt als die gele draden weet ik inderdaad niet. Met die stekker op de stationairklep is sowieso gerotzooid hoort origineel een bosch stekker op te zitten.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 15 juli 2016 12:58 AM
  [ # 42 ]
H@ns schreef:

Ik zie niet zo heel veel raars aan die bedrading.
Die tape zit er volgens mij van fabriekswege al omheen…

Ik denk dat ik dan maar eens met wat meer isolatietape aan de gang ga. Als de bougiekabels eruit gaan moet ik toch aan de slag in de motorruimte, zal t.z.t. met remreiniger de meuk schoonmaken en gelijk de kabelboom netjes bundelen en opruimen. Misschien ook maar eens kijken of ik een boschstekker weer aan op de stappenmotor kan zetten, anders goed bundelen en ommantelen met krimpkous o.i.d.

Heeft er iemand tips over hoe ik mijn dashboard verder weer netjes kan maken? Ik heb een grijs dashboard, maar één van de vorige eigenaren vond het noodzakelijk om iets van een telefoonhouder op het dashboard te plakken, waardoor er een hele lelijke plek op het dashboard zit. Daarnaast zit het onder de vieze vlekken en wil ik toch wel dat het geheel er weer strak uit ziet. Mocht iemand overigens van een compleet én zwart dashboard af willen, houd ik me aanbevolen Wink

Groeten!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 15 juli 2016 01:03 AM
  [ # 43 ]
Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 15 juli 2016 01:50 AM
  [ # 44 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Grijs ook goed?

Wink

Zonder vlekken wel Wink

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 15 juli 2016 07:53 PM
  [ # 45 ]

En ik heb nog wel een zwarte vloerbedekkingsset beschikbaar. Wink

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook