Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het is toch wat complexer.
Er zijn in NL ca 1.000 C6-en in 8 jaar tijd in omloop gekomen, ca 800 via de dealer, de rest import,
Er zijn in NL ruim 100 dealers.
Dat betekent dat GEMIDDELD een dealer één C6 per jaar heeft verkocht, en dus in onderhoud had gedurende de garantieperiode. Met dat soort minimale aantallen bouw je geen ervaring op, bij zo’n complexe auto zeker nodig.
Dat verklaart ook de populariteit van de specialisten, waar je elke dag wel een paar C6’en tegenkomt. Want die hebben wel de broodnodige ervaring en daarmee grote trefzekerheid in diagnoses en oplossingen.
Ze ontwikkelden ook een reeks leuke listen, zoals de silentblocs, de reparatie van dashboards, het vervangen van de roestleiding van de 2.7, en noem maar op.
Voorruit? Bij een ruitenboer was dat bij mij geen enkel probleem. En ook nog voor veel minder dan bij de dealer. En alles deed het. Binnen een dag klaar.
Ik ken wat Porsche Cayenne rijders, die ook weken moesten wachten op onderdelen. De prijs van de ruime beurs?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zelfs de beste specialist kan je niet helpen zonder de juiste onderdelen.
Er zijn natuurlijk tijden geweest dat de ruit wel leverbaar was, als jouw ruit toen stuk was is er natuurlijk geen probleem. Als je net in die tijd zit dat het er niet is staat je wagen gewoon stil.
De ruit is ook maar 1 voorbeeld, zo zijn er meer.
JanSr schreef:Niets negatiefs aan. De C6 2.7 HDi is voor de berijder de absolute top, misschien op de 3.0 HDi na, maar die was nog onbetaalbaar toen ik er aan begon.
Twee minpuntjes: Te weinig vermogen en een te kleine kofferruimte.Een gewaarschuwd man telt voor twee, dat is de kern van het bericht.
Ik snap niet zo goed hoe je met de 2.7 nu vermogen te kort komt, ik heb vermogen zat trek de meeste auto’s er met gemak uit.
De 3.0 is inderdaad erg mooi en heeft ook wat meer PK en is ook weer iets sneller maar ging toch nog even boven mijn budget zijn ook nog relatef jong natuurlijk.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Jorikl schreef:Beste mede-citroënliefhebbers,
Op mijn 15e kocht ik mijn eerste Citroën en in de 25 jaar die volgden heb ik menig Citroën aangeschaft en gereden. Hobbymatig een DS en meerdere 2cv’s. Ook voor dagelijks gebruik stonden er altijd zowel een lease Citroën, alsmede een een privé Citroën als tweede auto op de oprit. Kortom, een beeld waarin velen zich op het forum zullen herkennen.
Per 1 september a.s. begin ik bij een nieuwe werkgever en heb ik wederom de (relatieve) luxe om een leaseauto te gaan rijden. Echter, het merkenbeleid is beperkt en mijn geliefde merk behoort niet tot de opties. Ik ben dan ook sterk aan het overwegen om privé een auto aan te schaffen en de leaseauto links te laten liggen. En als dit scenario zich voordoet, waarom dan ook niet een stille droom in vervulling laten gaan? In de lease heb ik het tot een heerlijke C5 geschopt, maar de ultieme droom blijft een C6.
Ik realiseer mij dat er wellicht verstandigere keuzes zijn dan een een C6 en dat de business case wellicht niet helemaal rond te krijgen is. Maar in het kader van ‘Carpe Diem’ en ‘een hobby mag geld kosten’ prevaleert de emotie boven het verstand.
Inmiddels zijn er redelijk wat C6’en op de tweedehands markt verkrijgbaar. Maar wat is wijsheid? Een relatief goedkope C6 met een flink aantal kilometers aanschaffen, waarbij het (mogelijk achterstallige) onderhoud gedaan kan worden, of meteen een C6 uit de wat duurdere categorie aanschaffen in de verwachting dat deze meteen ook goed is?
N.b. het zal gelet op het aantal kilometers een diesel worden.
Ik zou zeggen gewoon je hart volgen en die mooie C6 kopen, ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van, maar laat de auto voor aankoop zeker even keuren bij oldenhage of een andere specialist.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Marinus schreef:
Ik snap niet zo goed hoe je met de 2.7 nu vermogen te kort komt, ik heb vermogen zat trek de meeste auto’s er met gemak uit.
Ik heb een tijdje frequent in Duitsland gereden. Een geliefd spelletje van de Duitse BMW en Mercedesrijders is om je bij opritten en zo even te laten voelen dat je niet meetelt met je C6. Zeker vijf keer beleefd. Handje uit het raam en even wuiven bij het wegtrekken.
Voor een auto van 1850 kg (leeg) is die 204 pk gewoon te weinig voor de status van een auto uit die prijsklasse. Paar voorbeeldjes:
BMW 530 231 pk bij 1565 kg, bijna 20% minder!
Mercedes 320 CDI 224 pk bij 1640 kg. Ook geen match voor een C6.
Audi A6 3.0 TDi, 232 pk bij 1855 kg, Even zwaar, maar wel veel meer vermogen.
Nu zou je kunnen zeggen: dat zijn 3 liters, die mag je niet met een 2,7 vergelijken. Ik doe dat wel, omdat de C6 jarenlang geen 3.0 had.
(die doet eindelijk mee met 241 pk).
In NL zal je er er niet zo veel van merken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2124
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Sorry hoor, maar als je je daar druk om gaat maken….ik sta daar ver boven. Met of zonder C6….ik koop en rij een wagen omdat ik dat wil. Niet om wat een ander daar van vindt of hoe een ander daar op reageert….
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het ging om de vraag of de 2.7d krachtig genoeg is voor de C6. Dat hangt af van je referentiekader…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik zie nu dat mijn tekstje aanleiding kan geven tot misverstanden.
Een C6 maant tot rust. In het overgrote deel van de kilometers werkt dat bevrijdend.
Een enkele keer kom je in de verleiding om de potentie aan te spreken. Er zijn nu eenmaal situaties die je zowel met het gaspedaal als met de rem het hoofd kunt bieden.
Neem de provinciale weg met zou nu en dan een stukje met een extra baan, meestal bij een stoplicht. Dat biedt de mogelijkheid om net die trage vrachtauto of de fossielen met fietsen op het dak te passeren. Soms is even volgas daarbij handig. Met je 2.7 C6 of met je 3.0 benzine C6 merk je dan wat je misschien ook kende van je XM V6 ZPJ: dat je net tekort schiet.
Nooit heb ik geprobeerd hoe hard die wou. Ook niet in Duitsland. Nooit heb ik geprobeerd mij te meten met die Autobahn-elite. Ik meldde slechts dat die elite diep neerkijkt op dat extravagante Franse ding en gretig laat weten waarom.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2124
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
De 2.7 is met mijn referentiekader rap zat. Maar ja, dat kader bevat een Fiat 242
Maar overigens ook een 1800 cc Intruder die belachelijk snel optrekt….
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Heb eerst een 2.7 gereden van 2008 tot 2012, en nu een 3.0. Verschil is niet alleen het vermogen,maar ook het verbruik.
En inderdaad, het rijden in een C6 gaat om het ultieme gevoel van rijden. Laat al die nerveuze mannetjes in de bekende Duitse auto’ s maar gaan.
Over het algemeen staan zij bij het volgende stoplicht 2 auto’s voor je. Maar als het moet, dan trekt de 3.0 menige Duitser eruit.
Net over de snelweg van Amsterdam naar het oosten van het land gereden. Alles kalm aan en op de snelweg 110 - 120 gereden.
Verbruik stond op de boordcomputer 1: 16,9. Geen stress en geheel ontspannen gearriveerd .
Als je kunt, dan gewoon kopen ( met zoals eerder gezegd goed advies van de deskundigen)
JanSr schreef:Marinus schreef:
Ik snap niet zo goed hoe je met de 2.7 nu vermogen te kort komt, ik heb vermogen zat trek de meeste auto’s er met gemak uit.
Ik heb een tijdje frequent in Duitsland gereden. Een geliefd spelletje van de Duitse BMW en Mercedesrijders is om je bij opritten en zo even te laten voelen dat je niet meetelt met je C6. Zeker vijf keer beleefd. Handje uit het raam en even wuiven bij het wegtrekken.
Voor een auto van 1850 kg (leeg) is die 204 pk gewoon te weinig voor de status van een auto uit die prijsklasse. Paar voorbeeldjes:
BMW 530 231 pk bij 1565 kg, bijna 20% minder!
Mercedes 320 CDI 224 pk bij 1640 kg. Ook geen match voor een C6.
Audi A6 3.0 TDi, 232 pk bij 1855 kg, Even zwaar, maar wel veel meer vermogen.Nu zou je kunnen zeggen: dat zijn 3 liters, die mag je niet met een 2,7 vergelijken. Ik doe dat wel, omdat de C6 jarenlang geen 3.0 had.
(die doet eindelijk mee met 241 pk).In NL zal je er er niet zo veel van merken.
Oke nu snap ik wat je bedoelt, maar hiervoor heb ik de C6 niet gekocht, voor mij is hij rap zat ik haal eigenlijk nooit alles eruit wat erin zit haha ik rijd een C6 voor het comfort op de lange afstanden heerlijk en hier in Nederland behoor je ook met de 2.7 C6 wel bij de snelste op de snelweg dat heb ik wel gemerkt, maar dat zal op de grote autobaan in Duitsland anders zijn natuurlijk.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Dank voor de vele reacties. Vrijwel alles wat hier gezegd is, herken ik als de afweging tussen ratio en emotie die zich in mijn hoofd heeft afgespeeld. En steeds merk ik dat de emotie de boventoon voert, zonder de ratio overigens helemaal te verliezen. Dus een betrouwbaar adres en een sluitende onderhoudshistorie zijn wel voorwaarden.
Ik houd jullie op de hoogte!
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Iedereen noemt hier de 3.0 benzine, de 2.7 en de 3.0 diesel maar vergeet te melden dat er een perfect alternatief is wat erg lekker rijdt: de C6 2.2Hdi met een 4 cilinder bi-turbodiesel. 173 pk sterk, meer koppel dan de v6 benzine en een aangenaam verbruik. En, met wat zoekwerk te vinden met zowel handbak als automaat. Geen Amvar, geen elektrieke spoiler en iets kleinere wielen (goedkopere bandjes dus ook!)
Naar mijn idee een perfect alternatief.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Ik rij nu 3 jaar een C6 2.7 diesel en haal er altijd uit wat erin zit. In mijn ogen pk’s genoeg voor de zware aanhangers voor mijn werk en de grote caravan die er zomers achter hangt ( pak ook graag de linkerbaan bij t stoplicht, gewoon omdat t kan).
Dit alles resulteert in een verbruik van 1 op 9, binnen 20.000 km nieuwe banden en veel slijtage aan ophanging etc..
Mijn conclusie is: rij je groot en zwaar dan rij je duur. Rij je daarbij stevig dan resulteerd dat in nog meer kosten. Maar het genot om in deze wagen te sturen en rijden maakt voor mij alles goed. Het uiterlijk, de techniek, het comfort, de souplesse en het feit dat het absoluut geen Duitse eenheids worst is, maakt het voor het ultieme vervoersmiddel.
Gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Ik rij nu 3 jaar een C6 2.7 diesel en haal er altijd uit wat erin zit. In mijn ogen pk’s genoeg voor de zware aanhangers voor mijn werk en de grote caravan die er zomers achter hangt ( pak ook graag de linkerbaan bij t stoplicht, gewoon omdat t kan).
Dit alles resulteert in een verbruik van 1 op 9, binnen 20.000 km nieuwe banden en veel slijtage aan ophanging etc..
Mijn conclusie is: rij je groot en zwaar dan rij je duur. Rij je daarbij stevig dan resulteerd dat in nog meer kosten. Maar het genot om in deze wagen te sturen en rijden maakt voor mij alles goed. Het uiterlijk, de techniek, het comfort, de souplesse en het feit dat het absoluut geen Duitse eenheids worst is, maakt het voor het ultieme vervoersmiddel.
Gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel