Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
hallo,
bij m’n saxo heb ik steeds het gevoel dat het schakelen vervelend is, het schakelen inwendig lijkt wel ok maar het geeft allemaal een heel los gevoel. Heb de vbak eruit gehaald en het komt door een schakelhefboom die nogal los zit. Zie filmpje
door dat loszitten schakelt het niet goed (je moet heel erg ver naar links gaan met de pook).
Ik vraag me nu af hoe ik dat kan oplossen ? Zou ik dat pennetje kunnen lostikken ? Het heeft aan beide zijden een bol kopje dus ik vermoed dat het een rivet is (en dus niet zal los te tikken vallen). Iemand hier ervaring mee ?
bedankt alvast
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
ondertussen op een frans forum een heel makkelijke oplossing gevonden. De as is meestal zelf ook uitgesleten en de bk zou open moeten om het geheel te vervangen. Maar er is een makkelijker oplossing : de stang vastlassen op de as, opgelost
(wel voor zorgen dat het in de juiste stand vastgelast wordt)
Bij onze 106 dat pennetje (250924 €0,48 bij de dealer) vervangen en hij schakelde weer als nieuw.
Met een drevel eruit getikt.
Groet, Jan
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
dat klinkt eenvoudig
En daarvoor moest de bak waarschijnlijk niet gedemonteerd worden ?
Bak laten zitten. Rechts (bijrijderskant) wiel er af. Drevel tegen pen, buurman van rechts met een M12 draadeind van een meter op de drevel gemept. Pen vloog er uit. Nieuwe pen met draadeind er in getikt. Draadeind was toevallig bij de hand. Nog geen 10 minuten werk. Succes.
Groet, Jan
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
schitterende tip, bedankt Jan !!!!
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
toch maar even laten weten, dankzij de tips hier is het wonderwel gelukt.
Ik heb gebruik gemaakt van een draadeind M8 en enkele bits met een aandrijfvierkant van een halve duim (dat past er net over)
langs de chauffeurskant.
Mocht het nuttig zijn voor andere lezers, heb het als volgt gedaan :
Wagen zijde chauffeur opkrikken en wiel verwijderen.
Luchtfilter verwijderen
Draadeind + bitje dat net iets kleiner is dan de pen zelf, tegen de pen zetten en de pen er iets uittikken.
De pen er nog niet volledig uittikken maar nog een deeltje laten zitten !
Dan het vrijgekomen gedeelte, daar de nieuwe pen intikken (draadeind m8 + overgang halve duim naar kwart duim + dopje maat 8, past juist over de pen). En dan daar de nieuwe pen erin te tikken vliegt de oude pen eruit
Zo moet je niks zoeken voor de juiste positie
Hierbij een paar fotootjes