hoe zijn jullie ervaringen met 2,5 turbo 1 en turbo op lpg? ben benieuwd
Ik denk dat als je een uitgebreidere titel maakt je meer respons zult krijgen.
Bijvoorbeeld: “Ervaringen met turbo op LPG?”
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In theorie is het een mooie match. LPG heeft hoog octaan, dus zeer geschikt voor turbo toepassingen. In de praktijk zijn vrijwel alle LPG onderdelen dusdanige bagger kwaliteit dat een goed werkende installatie een soort grote gok is. Injectie/Onsteking van een CX is ook niet geavanceerd genoeg om dat octaanvoordeel naar een efficienter ontstekingstijdstip te vertalen.
Een gti t is om mee te rijden, goedkoop op LPG lijk mij ook ooit heel mooi. Maar als je LPG voordeel wilt hebben zit je dan vast aan programeerbaar motormanagement, wat nogal kostbaar is. Dan loop je tegen de kwaliteit van die LPG onderdelen aan. Dat programeerbaar motormanagement zou die LPG injectoren goed aan moeten kunnen sturen, in de praktijk blijkt dat niet goed te gaan. Het is niet onmogelijk om aan de praat te krijgen, alleen enorm veel gepiel, en extra hoge kostenposten aan LPG onderdelen, omdat de documentatie alleen gericht is op installatie icm met een bestaande set. Ik heb diverse soorten LPG injectoren geprobeerd. Werkte uiteindelijk wel.
Dat zijn mijn ervaringen iig. Het komt er op neer dat als je de investering van een motormanagement+goed LPG systeem kunt veroorloven, je misschien beter op benzine kan blijven rijden, want dat is goedkoper tenzij je idioot veel kilometers gaat maken. En als je echt hard wil, kan je beter converteren naar ethanol, waar je bewezen benzine onderdelen kan gebruiken. De casus voor LPG ziet er dus eigenlijk niet zo goed uit, al spreekt mij het idee van een LPG only CX gti T nog steeds erg aan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
@ Sans-Pareil,
je suggereert dat ook een modern motormanagement de bestaande injectoren niet goed aan kan sturen? Welke extra LPG onderdelenkosten heb je dan nog? Of moet je dan andere injectoren aanbrengen (en kunnen die dan wel weer goed omgaan benzine)?
Ik begrijp dat je zegt: modern motormanagement + LPG installatie is heel erg duur. Maar je kunt ook zeggen dat het gewenst is om sowieso een modern motormanagement in te bouwen om de betrouwbaar te verhogen. Dan gaat het slechts om de LPG installatie. Maar het is een punt: veel geld.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Jeroen Bosma van BS-Autotune heeft er een aantal omgebouwd. Wellicht eens contact met hem opnemen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Walon schreef:@ Sans-Pareil,
je suggereert dat ook een modern motormanagement de bestaande injectoren niet goed aan kan sturen? Welke extra LPG onderdelenkosten heb je dan nog? Of moet je dan andere injectoren aanbrengen (en kunnen die dan wel weer goed omgaan benzine)?Ik begrijp dat je zegt: modern motormanagement + LPG installatie is heel erg duur. Maar je kunt ook zeggen dat het gewenst is om sowieso een modern motormanagement in te bouwen om de betrouwbaar te verhogen. Dan gaat het slechts om de LPG installatie. Maar het is een punt: veel geld.
Niet zo goed als benzine injectoren. De oplossingen van bs-autotune heb ik ook weleens gezien, en ook dat werkt, net zoals het werkt als je een standaard kit van een leverancier inbouwt. Als je echt de voordelen van LPG wilt hebben alleen, ben ik tegen de kwaliteitsbeperkingen van de LPG onderdelen aangelopen. Niet dat het heel veel slechter rijdt dan een standaar gti-t ofzo… maar je mist wat vermogen dat je eigenlijk zou moeten winnen als je naar de brandstofkwaliteit kijkt.
Hoe dan ook, LPG goed doen komt op veel geld neer.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan loop je na inbouw tegen het feit aan dat je geen G3 goedkeuring krijgt op een CX.
Vergeet ook niet dat een CX Turbo op kenteken tussen de 1320 en 1350 Kg weegt. Dus na inbouw van de installatie komt er nog wat gewicht bij, oftewel je komt boven de 1350 Kg, wat een schaaltje hoger is.
Conclusie je gaat op LPG meer MRB betalen dan voor een CX diesel.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Lijkt me dat de topic-starter daarover nagedacht heeft, je gaat meestal lpg rijden vanwege de kilometers, enkele uitzonderingen daar gelaten waar de motor er mooier van gaat lopen…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voorlopig is er nog geen enkele reactie van de TS gekomen….. Interesse weg? Genezen van lpg?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
de combi met programmeerbaar motormanagement lijkt me goede optie, heb me er in verdiept en cursus gevolgd. ook best betaalbaar.
moet ik de auto laten keuren bij de RDW wanneer ik van 24 carb naar 25 turbo 1 ga? is dit gedoe, formaliteit? weet iemand iets over de kosten
auto staat al op LPG
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, je moet naar de rdw. Is wel een beetje gedoe, kost vooral ook weer geld. Maar het is te doen. Belangrijk is dat je moet kunnen aantonen uit welke auto die turbomotor komt en wat het vermogen is. Heb je een verklaring van de importeur bij nodig soms. Kost ook geld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In mijn ervaring is de programeerbare aansturing niet het probleem. De problemen komen bij de kwaliteit van de LPG onderdelen waar de specificaties en de werkelijkheid nog weleens ver uit elkaar liggen. Maar goed, ik heb niet alle spullen van alle merken uitgeprobeerd. Er zal toch wel iets op de markt zijn waar de produktietoleranties acceptabel van zijn. Ik hoop dat je dat kan vinden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Nog even over rdw keuring, gaat het om extra gewicht, extra vermogen, of staat er na keuring letterlijk turbo op het kenteken na keuring? Wat wanneer je m niet laat keuren, merkt iemand dat, kijkt de apk hier naar?
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een heel draadje hier over https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/192752
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 06-01-2007
- CX GTi Turbo VEMS
- Visa 2 cylinder
- ID/DS ID19
half jaar geleden LPG eruit gehaald vanwege de kosten.
Maar het liep geweldig. Combinatie VEMS en LPG injectie, serie 1 met achteraf ingebouwde intercooler.
Op de vermogensbank had de CX op LPG meer vermogen dan op benzine.
Liep wel aardig warm.
Heb alle LPG spullen nog liggen, dus bi interesse even een pb-tje.
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vanwege welke kosten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.