Hallo, niet helemaal zeker of mijn vraag hier thuis hoort maar ik ga het toch vragen.
Ik heb een Citroën C15 waarin ik een 1.6 8v uit een Peugeot 306 heb gesleuteld. Dit heb ik inclusief versnellingsbak gedaan en ik heb de benzinepomp van de 306 gebruikt.
Maar nu het probleem: de auto hakkelt, soms helemaal niet, soms verschrikkelijk erg. Meestal begint het als ik en constante snelheid rij in een hogere versnelling (bijvoorbeeld 100 in de 5) de motor begint dat te sputteren. Als ik dan meer gas geef houdt hij een seconde helemaal in maar schiet dan weer uit het hakkelen en pakt met een schok weer op. Kortom, accelereren gaat prima maar op een constante snelheid rijden niet.
Ik had dit bijvoorbeeld vanavond, na 10-15 minuten hakkelend te rijden even gestopt (ik moest daar zijn) en toen ik daarna weer wegreed was alles Probleemloos. Op de terugweg net hakkelde hij de eerst 10 minuten, reed toen perfect, hakkelde weer even, en het laatste stukje leek hij zelfs het tegengestelde te doen:constante snelheid ging prima maar bij (veel) gas begon hij te hakkelen. Een stuk rustiger dan andersom maar ook zeker niet de Bedoeling. Na het eerste stukje van de rit liep hij wel heel onrustig stationair, ook de benzinepomp klank alsof hij aan/uit “schoot”
Wat heb ik al geprobeerd? Ik heb de benzinepomp al vervangen, maar dit heeft geen effect. Ik heb de benzinepomp een extra aarde gegeven. Ik heb een extra aardedraad van blok naar carosserie getrokken.
Wat kan dit zijn? Ik wil maandag met de auto op vakantie, maar heb geen zin in een auto die te pas en te onpas begint te stotteren en te hakkelen…
Alvast bedankt!
Update: vandaag bobine van de sloop geprobeerd, maakt geen verschil. Net op en neer geweest van Lelystad naar Hilversum. De heenweg ging prima, heel af en toe een hakkeltje, maar kon leller doorrijden. Terugweg was een ramp. Aan een stuk door stotteren, niet op willen pakken etc. etc.
Opvallend was hoe de citroen op de terugweg stonk en hoeveel benzine er doorheen ging. (Een kwart tank volgens het metertje) thuis een bougie er uitgedraaid en roetzwart. Kortom, de auto gaat veel te rijk lopen en verzuipt zichzelf wellicht. Morgen ga ik op zoek naar de luchtmassameter en kijken of de bedrading van de lambdasonde ok is. Verder overal maar extra aardedraden maken.
Tips blijven uiteraard welkom!
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het apparaat heeft geen luchtmassameter. Het mengsel wordt bepaald met een lambda- en mapsensor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daar heb ik wat aan! Beide checken dus. Een tweede gedachte is dat volgens mij op de tank van de 306 een benzinedrukregelaar zit op de retourleiding, deze heb ik niet. Volgens mij zitten hier bij de 306 (waar de motor van mijn c15 uitkomt) 3 leidingen op. Misschien moet ik deze ertussen zetten, alleen weet ik niet hoe deze precies zit aangesloten… Kan iemand me hier mee helpen? Ik ga morgen op de sloop sowieso even goed kijken!
Opgelost! de temperatuurmeter die het signaal aan de ecu geeft was defect. Waarschijnlijk bleef deze aangeven dat de motor koud was waardoor hij een veel te rijk mengsel bleef geven! Hij rijdt nu weer prima! Voor de zekerheid ook een andere lambdasonde gemonteerd, maar het lijkt echt het temperatuursensortje te zijn geweest. Ik kan maandag met een gerust hart op vakantie!
Mooi nieuws.
Hoe rijdt zo’n 1600 in een c15 hutje?
Kan eigenlijk niet anders dan prima zijn.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Wil ik ook wel eens weten, en foto’s, zijn we dol op….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Rijdt goed! Hij wordt er niet veel sneller van doordat de vijfbak uit de 306 veeeel langer is dan de vierbak die achter de 1100 in de c15 zat, maar rijdt wel heerlijk rustig, zeker op langere snelweg stukken is het erg fijn. Ik kan nu probleemloos 130/140 doorrijden en dat is wel erg prettig! Ik zal vanmiddag even wat foto’s maken, maar wees gewaarschuwd het is een veschrikkelijk lelijke (wat ik precies zijn charme vind)
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gemoll schreef:Opgelost! de temperatuurmeter die het signaal aan de ecu geeft was defect. Waarschijnlijk bleef deze aangeven dat de motor koud was waardoor hij een veel te rijk mengsel bleef geven!
Top man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Met die lange bak is hij zuiniger, ik had ere een bak van een AX in hangen, ook langer dan normaal.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Met die lange bak is hij zuiniger, ik had ere een bak van een AX in hangen, ook langer dan normaal.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017