Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Orga, OPR, DAM, APV/PR: wie ziet door deze wirwar van bomen het bos nog? Wat betekenen ze, waar vind je ze en hoe herleid je de productiedatum van jouw Citroën of DS?
Wat betekenen al die codes?
Orga-nummer of OPR-code
Om de juiste onderdelen voor je Citroën of DS te kunnen selecteren, is het vaak nodig de precieze productiedatum te kennen. Die datum heeft PSA bijna nooit direct op het voertuig vermeld, maar verstopt achter een code. Aanvankelijk heette deze Orga voor Organisation des pièces de rechange, later is men daarvoor de afkorting OPR gaan gebruiken. Orga en OPR betekenen dus hetzelfde en worden op dezelfde manier bepaald. Het gaat om een oplopend nummer van eerst vier en later vijf cijfers, waarbij 0001 of 00001 staat voor 9 november 1976 en dat sindsdien per kalenderdag met 1 stijgt. Auto’s die vandaag, 26 juli 2016, geproduceerd zijn, hebben de OPR-code 14505.
DAM-code
Kort voor PSA de code voor de productiedatum niet meer met stempels, maar met stickers is gaan aanbrengen, werd de vier- of vijfcijferige OPR-code aangevuld met een alfanumerieke code van twee karakters voor de fabriek. Zo is een code ontstaan van zes of zeven posities (waarvan de eerste vier of vijf de OPR vormen): DAM voor Début d’application de modification. De complete lijst met PSA-fabriekscodes vind je in het volgende bericht van dit topic.
APV/PR
Voor servicekwesties heeft de dienst Après-Vente et Pièces de Rechange (APV/PR) aan de datum en de fabriek niet altijd genoeg. Daarom is de DAM uitgebreid tot APV/PR. Heeft jouw auto een sticker met daarop een DAM-code van zeven karakters, dan vind je direct daaronder nog een code van vijf karakters. Het geheel vormt de APV/PR-code. De eerste positie van die extra code staat voor de assemblagelijn in de betreffende fabriek en de resterende posities staan voor het voertuig op die lijn, in die fabriek en op die dag. Het tweede voertuig dat vandaag de eerste assemblagelijn van de fabriek in Poissy verlaten heeft, draagt dus de APV/PR-code 1450581 10002, waarin 14505 de OPR-datumcode van 26 juli 2016 is, 81 de fabriekscode van Poissy, 1 de eerste assemblagelijn in Poissy en 0002 het volgnummer van het voertuig.
Waar vind ik mijn Orga/OPR/DAM/APV/PR-code?
Op Citroëns van voor 9 november 1976 vind je geen standaardcode voor de productiedatum. Daarna is deze op verschillende plaatsen aangebracht, pas vanaf 1 januari 1980 systematisch op elk geproduceerd voertuig. Op bijna alle modernere Citroëns staat deze code op dezelfde sticker als de bandenspanning en de kleurcode. De basis van het volgende overzicht van vindplaatsen is overgenomen van BartEbben.nl en daarna verder aangevuld:
A-stijl bestuurderskant
Berlingo I serie 1 t/m 2002, BX v/a 1986, C2, C3 I, C4 I, C4 Picasso I, C5 I, C6, Saxo, Xsara, Xsara Picasso, Xantia 2, XM
B-stijl bestuurderskant
Berlingo v/a 2003, C3 II en III, C3 Picasso, C3 Pluriel, C4 Cactus, C4 Picasso II, C5 II, C-Elysée, C-Zero, DS3/DS 3, DS4, DS5/DS 5, Jumpy III, SpaceTourer
B-stijl bijrijderskant
C1 (vijfdeurs op C-stijl), C8
Portier bestuurderskant
C4 II, DS 4, Jumpy II
Schutbord, rechts
2CV, Ami, Dyane/Acadiane, GS/GSA, Xantia 1
Wielscherm linksvoor
BX serie 1 t/m 1986, CX, Méhari, ZX
Wielscherm rechtsvoor
AX, Axel, C15, LN/LNA, Visa
Hoe converteer ik mijn Orga-nummer/OPR-code naar een productiedatum?
De conversie van je Orga-nummer/OPR-code naar de daadwerkelijke productiedatum is heel gemakkelijk. Je kunt in Excel of een ander rekenprogramma het volgnummer bij 8 november 1976 (dag 0) optellen en de cel met het resultaat in datumformaat weergeven. Er zijn ook veel websites waarop je een Orga-nummer/OPR-code kunt ingeven en dan de productiedatum kunt aflezen, bijvoorbeeld op DrTheo.nl. Bij Excel kun je er zeker van zijn dat schrikkeljaren correct in de berekening verwerkt worden, maar dat is niet bij alle Orga-conversieprogrammaatjes die je op het internet vindt het geval, want soms zijn er afwijkingen van een of meer dagen tussen de uitkomsten.
APV/PR: 13380FV 20358, DAM: 13380FV, OPR: 13380
Betekenis: exemplaar 358 van productielijn 2 in Vigo op 27 juni 2013.
Aanvullingen, correcties en commentaar op het bovenstaande zijn welkom! Je kunt in dit topic reageren: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/162122/
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Compleet overzicht PSA-fabriekscodes
Met dank aan Peugeot-Forum.com volgt hier de volledige lijst van PSA-fabriekscodes die samen met de OPR-code de DAM-code vormen.
A2 Hills GB
CA Aulnay FR
CB Rennes BT FR
CC Caen FR
CH Charleville FR
CJ Rennes-Janais FR
CP Chine CKD-AC CN
CS St Ouen FR
CV Meudon FR
CX Asnières FR
FL Mangualde PT
FP Pinto ES
FT Trémery FR
FV Vigo ES
FW Metz FR
G5 Douvrin FR
G8 Creil FR
G9 Gennevilliers FR
UB Newco
UC Olcit RO
UD Durisotti FR
UF Ford GB
UG Gruau FR
UH Kaluga RU
UJ Jaguar GB
UK Cimos SI
UM Mitsubishi JP
UN Fiat Villanova IT
UO Tofas TR
US Suzuki JP
UT Kolin CZ
UV Volvo SE
UW Wuhan CN
UX Xiang-Fiang CN
UY Magna Steyr AT
UZ Karsan TR
U1 Fiat IT
U3 Panhard FR
U5 Pininfarina IT
U6 Daimler DE
U7 Heuliez FR
U8 Sevel Sud IT
U9 Sevel Nord FR
YA Indonésie ID
YB Chile CL
YC Nigeria NG
YD Centre Uruguay
YE Centre Kenya
YF Centre Zimbabwe
YG Turquie TR
YH Pologne PL
YI Iran Saipa IR
YJ Egypte EG
YK Thailande TH
YL Malaisie MY
YM Russie RU
YN Khodro IR
YP Maroc MO
YQ Gurun MY
7B Barueri BR
7D Française de Mécanique FR
71 GEFCO FR
72 Hérimoncourt FR
73 Nanterre FR
74 Valenciennes FR
75 SFME FR
76 Trnava SK
77 Buenos Aires AR
78 Porto Real BR
8E Sept Fons FR
8F Sherpa FR
8M Melun FR
81 Poissy FR
82 Madrid ES
83 Ryton GB
84 Dijon FR
85 Vesoul FR
87 Lille FR
88 Mulhouse FR
89 Sochaux FR
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voorbeelden van vindplaatsen
Oorspronkelijk werden de viercijferige ORGA-nummers met een rubberstempel op het koetswerk aangebracht (zie bovenstaande lijst). Vanaf 1997 wordt de code voor de productielocatie daar aan toegevoegd. In de loop van 1999 wordt die code niet meer gestempeld, maar vermeld op de sticker waarop je ook je kleurcode en de voorgeschreven bandenspanningen kunt vinden. Die sticker zit meestal in de A-stijl. Onderstaande foto’s zijn, tenzij anders vermeld, gemaakt met de vriendelijke medewerking van Franse Auto? in Groningen.
Citroën 2CV, Orga-nummer 4352 op schutbord, productiedatum 8 oktober 1988
foto: 2cvgarage.nl
Citroën AX, Orga-nummer 6790 op rechter voorscherm, productiedatum 12 juni 1995
Citroën Berlingo I, OPR-code 09325 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 21 mei 2002
Citroën BX 2, Orga-nummer 5511 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 11 december 1991
Citroën C2, OPR-code 10082 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 16 juni 2004
foto: René Jongejan
Citroën C3 Pluriel, OPR-code 09705 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 5 juni 2003
foto: René Jongejan
Citroën C4 I, OPR-code 11564 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 7 juli 2008
Citroën C5 I, OPR-code 09331 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 27 mei 2002
Citroën CX, Orga-nummer 2782 op linker voorscherm, productiedatum 21 juni 1984
foto: NN
Citroën GSA, Orga-nummer 2570 op schutbord, productiedatum 22 november 1983
foto: citromuseum.com
Citroën LNA, Orga-nummer 2403 op rechter voorscherm, productiedatum 8 juni 1983
foto: NN
Citroën Saxo, OPR-code 09249 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 6 maart 2002
Citroën Visa, Orga-nummer 1536 op rechter voorscherm, productiedatum 22 januari 1981
foto: SuperE
Citroën Xantia 1 & 2 t/m 1999, Orga-nummer 6148 op schutbord rechts, productiedatum 8 september 1993
Citroën Xantia 2 vanaf 2000, Orga-nummer 08934 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 25 april 2001
foto: Pablo Fanque
Citroën XM, Orga-nummer 7428 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 11 maart 1997
Citroën Xsara, OPR-code 08716 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 19 september 2000
Citroën Xsara Picasso, OPR-code 10901 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 13 september 2006
Citroën ZX, Orga-nummer 6501 op wielscherm linksvoor, productiedatum 27 augustus 1994
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij de recentere modellen van Citroën vind je de OPR-code, als opvolger van het Orga-nummer, meestal op de B-stijl aan de bestuurderskant. Er zijn wat kleine variaties en een paar afwijkingen: de plek op de B-stijl verschilt wat van model tot model en sommige auto’s, zoals de C1, C4 en C6, gebruiken een andere plek dan de B-stijl. Hieronder beelden we een reeks voorbeelden af, met dank aan Dijkstra Auto Groep in Groningen.
Citroën Berlingo II, OPR-code 14480 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 1 juli 2016
Citroën C1 II, 5-deurs, OPR-code 14448 op C-stijl bijrijderskant, productiedatum 30 mei 2016
Citroën C3 II, OPR-code 14267 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 1 december 2015
Citroën C3 Picasso, OPR-code 11853 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 22 april 2009
Citroën C4 II, OPR-code 14273 op portier bestuurderskant, productiedatum 7 december 2015
Citroën C4 Cactus, OPR-code 14437 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 19 mei 2016
Citroën Grand C4 Picasso, OPR-code 14267 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 1 december 2015
Citroën C5 II, OPR-code 13804 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 25 augustus 2014
Citroën C6, OPR-code 12514 op A-stijl bestuurderskant, productiedatum 12 februari 2011
Citroën Jumpy III, OPR-code 14492 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 13 juli 2016
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voorbeelden van vindplaatsen, vervolg
Ook op de modellen van DS vind je OPR-codes. Ze zijn te vinden op de B-stijl aan de bestuurderskant of op het bestuurdersportier.
Citroën DS5, OPR-code 12867 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 31 januari 2012
DS 3, OPR-code 14437 op B-stijl bestuurderskant, productiedatum 19 mei 2016
DS 4, OPR-code 14464 op bestuurdersportier, productiedatum 15 juni 2016
Bij de DS7 Crossback is de OPR-code uitgevoerd als een zevencijferig nummer. De eerste vijf cijfers geven de productiedatum, de laatste twee de productielocatie. Mogelijk verschijnen in plaats van de laatste twee cijfers later ook letters, afhankelijk van welke locaties de DS7 Crossback gaan produceren.
DS 7 Crossback, OPR-code 1486488 op B-stijl links achter bestuurdersportier. De code is te lezen als 14864 - productiedatum 20 juli 2017; 88 - productielocatie Mulhouse (F)
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
VIN (chassisnummer): Hoe & wat
Behalve de APV/PR-code krijgt elke auto een Vehicle Identification Number (VIN) mee. Het VIN is ook wel bekend als het chassisnummer, hoewel het VIN een wereldwijd identificatiesysteem is en het chassisnummer een identificatie die per fabrikant werd vastgelegd.
Klassieke Citroëns hebben wel een chassisnummer, maar dus geen VIN: bijvoorbeeld DSFG00FG0001 is een chassisnummer dat alleen bij Citroën werd vastgelegd (type DS, serie FG = 23IE Berline, reeksnummer 00FG, volgnummer 0001). Het VIN werd pas in 1981 gestandaardiseerd door de National Highway Traffic Safety Administration. In 1983 werd de norm overgenomen door de International Organization for Standardization (ISO3779). Op Citroëns van vóór die datum zul je een VIN dus niet vinden (maar natuurlijk wel een chassisnummer). Uit het VIN kun je verschillende gegevens met betrekking tot je Citroën halen. Hoe dat werkt, leggen we hieronder uit.
Het VIN bestaat uit een aantal delen: de eerste drie tekens vormen de World Manufacturer Identifier (WMI). Dit zijn wereldwijd geldende codes per fabrikant. De WMI is opgebouwd uit drie tekens, die land en fabrikant aangeven. De eerste twee tekens geven het land van herkomst aan. Codes beginnend met S tot en met Z zijn voor Europese fabrikanten gereserveerd; daarbinnen zijn de codes VF, VN en VR voor Franse fabrikanten gereserveerd. Bij Citroën verschijnt hier VF of, sinds 2017, VR en DS gebruikt VR. Het derde teken geeft de fabrikant aan (Citroën gebruikt 7, DS gebruikt 1).
Voor Citroëns geldt dus dat elk VIN begint met VF7 of, op auto’s vanaf september 2017, VR7; elke DS heeft een VIN dat begint met VR1. Voor de volledigheid: PSA gebruikt VF3 voor Peugeot (vanaf 9-2017 VR3) en W0L voor Opel/Vauxhall. Talbot, het PSA-merk dat in onbruik geraakt is, heeft VF4 als WMI.
Na de WMI zijn er zes tekens gereserveerd voor de Vehicle Descriptor Section (VDS). Dit is het interessantste gedeelte van het VIN: in dit gedeelte wordt beschreven over welk type auto en welke technische uitvoering het gaat. Elke fabrikant kan de codering in dit gedeelte van het VIN zelf inrichten. Bij PSA wordt met het eerste teken de modelserie en met het tweede teken de koetswerkvariant beschreven. De Xantia heeft bijvoorbeeld letter X voor de modelserie gevolgd door cijfer 1 voor een Berline en Break, cijfer 2 voor een Xantia 2 Break en cijfer 7 voor de Xantia 2 Activa (TCT, V6 en diesel). Zie je ergens een los VIN met als eerste vijf tekens ‘VF7X2’, dan weet je al dat het VIN van een Xantia 2 Break afkomstig is.
Na de modelserie en de koetsvariant volgt de motorcode (drie tekens). Het eerste teken (derde van de VDS) geeft de cilinderinhoud weer (zie tabel). Letter L zou hier staan voor een inhoud van 1.761cc. Het tweede teken (vierde van de VDS) geeft de brandstofsoort en het type brandstofvoorziening aan (zie tabel). De letter F geeft aan dat het om een benzinemotor met multipoint-injectie gaat. Het derde teken (vijfde van de VDS) geeft de ontwikkelingsversie en/of de milieunorm van de motor aan. Bijvoorbeeld de 1.8L motoren in de Xantia: de XU7JP heeft code LFX of LFZ afhankelijk van welke ontwikkelingsversie gebruikt is, de XU7JP4 heeft code LFY.
Dan volgt nog één teken voor de versnellingsbak en milieunorm (VDS positie 6, zie tabel). Op deze plaats wordt bij auto’s die op de Noord-Amerikaanse markt worden verkocht een zogeheten ‘check digit’ ingevuld die berekend wordt uit de andere 16 tekens van het VIN. PSA levert niet in Noord-Amerika en is dus vrij om deze positie anders in te vullen. Dat doet PSA, in ieder geval voor de Franse merken, met een code voor het gebruikte type versnellingsbak/aandrijving en de milieunorm. Bij een Xantia 1.8 zou daar A of F verschijnen voor een handgeschakelde vijfbak volgens Euro2-norm of de letters D of M voor een automatische vierversnellingsbak volgens Euro2-norm. In totaal zou je bij een Xantia Break 1.8i 16V met 5-bak dus als VDS de reeks ‘X2LFYF’ zien oftewel een VIN dat begint met VF7X2LFYF.
Na de VDS begint het acht tekens tellende veld dat Vehicle Identifier Section (VIS) wordt genoemd. Hier wordt het unieke volgnummer (serienummer) voor de auto ondergebracht.
Oudere VIN-codes van Citroën hebben nog lang gebruik gemaakt van het systeem van chassisnummers dat in de loop van 1971 bij Citroën werd ingevoerd en waarvan aan het begin van deze post het voorbeeld van een DS23IE werd gegeven. In feite werd gewoon het oude systeem ‘ISO3779 Compliant’ gemaakt. Dat wil in de praktijk zeggen: vóór de type- en variantcodes werd de WMI toegevoegd en om het VIN uit 17 tekens te laten bestaan werd na de variantcode een dubbele nul ingevoegd. In de VDS werd op die manier in vier tekens de modelreeks en -variant beschreven. Daarin lag de motorisering ook vast (zoals we zagen dat een DS serie FG een DS23IE Berline is). De VDS werd verder ingevuld met nullen (‘lege’ posities), waarna het serienummer volgde in de gebruikelijke opzet van bouwreeks, variantcode en volgnummer. Als voorbeeld een BX 19 TGD Break met VIN VF7XBXF0017XF8094: VF7 (Citroën) XB (model BX) XF (Break, 19D) 00 (niet gebruikt) 17XF8094 (serienummer: reeks, type & volgnummer). Uiteindelijk is dat in oude Citroën-terminologie hetzelfde als chassisnummer XBXF17XF8094. Zou je de eerder genoemde DS23IE een VIN moeten geven, dan zou Citroën daar VF7DSFG0000FG0001 van hebben gemaakt. Dit systeem is onder andere te vinden op late A-types, Visa, C15, LNA, AX, BX, CX en ZX, Xantia 1a/b en XM.
Met ingang van de Saxo wordt het systeem ingevoerd dat we eerder beschreven, met een positie voor de modelreeks en koetswerkvariant, drie posities voor de motor en een versnellingsbak-code (bijvoorbeeld S6 voor een Saxo VTS, NFX voor een 1.6 16V TU5JP4 en B voor een Euro3-vijfbak; een Saxo 1.6 VTS heeft dan als code VF7S6NFXB). Dit systeem werkt ook voor de Xsara, Xsara Picasso, Berlingo en Xantia 2. Alle C-types inclusief Picasso en Aircross gebruiken deze opzet.
Dan zijn er nog een paar kleinigheden met ‘dubbel’ voorkomende coderingen. Typecode N2 kan zowel een ZX Berline als een Xsara Break zijn. In dat geval kom je terug bij de complete VDS. Bij de ZX is dat dan bijvoorbeeld N2E400, wat staat voor een ZX Berline (N2) 1.8(E4) en twee lege posities (00), terwijl de VDS van de Xsara Break dan bijvoorbeeld N2NFUF is, wat staat voor een Xsara Break (N2) 1.6i 16V (NFU) met Euro2 5-bak (F). Over het geheel van de VDS komen coderingen dan niet meer ‘dubbel’ voor. Het hergebruiken van de N als modelcode voor de Xsara komt voort uit het gegeven dat PSA de modelcode als ‘familiecode’ beschouwt. De Xsara valt dan, als opvolger van de ZX, in dezelfde familie als de ZX. Iets dergelijks gebeurt bij de Picasso-modellen. Als de Xsara Picasso een ‘monospace’-versie van de Xsara is, zou je als body-code NH verwachten (N voor Xsara, H voor monospace). Het blijkt echter dat alle Picasso-modellen de familiecode C gebruiken: een Picasso-model is dus altijd van bodycode CH voorzien. Het identificatieveld vertelt welk exacte model het uiteindelijk is, omdat van elk uniek identificatienummer is vastgelegd om wat voor auto en met welke fabrieksuitrusting het gaat.
NB: het derde teken in de VDS geeft de ontwikkelingsversie van de motor weer. Er is, behalve het met elke nieuwe versie alfabetisch oplopen van dit teken, geen eenduidige betekenis aan te geven.
Bronnen:
Lycée Gaston Barré, 2013. Baccalauréat Professionel Maintenance des Vehicules Automobiles, Session 2012 - 2013, Le Détail des Schémas de P.S.A.. Académie Poitiers/PSA Peugeot Citroën.
De Lange, J. & John Reynolds, 1996. De Originele Citroën DS. De Complete Gids voor Alle DS en ID modellen. Elmar BV, Rijswijk
http://forum-auto.caradisiac.com/marques/citroen/sujet35882.htm
Dit artikel is gebaseerd op lopend onderzoek. Heb je correcties en/of aanvullingen? Mail ze naar redactie@citroen-forum.nl!
Laatste update: 13-5-2019 23:43
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!