ik heb een ID break van 1967 met 21 motor en rij er al 26 jaar met veel plezier in.
Ongeveer 3 jaar geleden kreeg ik ‘s zomers koelproblemen, die ik voordien nooit heb gehad
De motor wordt geleidelijk aan te heet en heb al twee maal met kokende motor gestaan.
‘S winters en bij lagere buitentemperaturen heb ik nergens last van.
De motor is zo’n 450.000 km geleden gereviseerd, heeft nog steeds prima trekkracht en normaal olieverbruik.
Ik rij sinds 2009 op LPG.
De auto is altijd in onderhoud bij Joep en René Sanders, naar volle tevredenheid.
Tot nu toe hebben we de radiator vervangen (3 rijig), koeleysteem inwendig gereinigd, ook met caustic soda.
De thermostaat, radiatordop, waterpomp zijn vervangen, ivm een lekke koppakking ook de pakking vervangen en een nieuwe gereviseerde kop.
Er is een thermometer aangebracht om de temperatuur in de gaten te kunnen houden, tevens een extra ventilator aan laten brengen, die zowel
met een schakelaar als wel ook via een thermocontact ingeschakeld kan worden.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of zou de motor toch langzamerhand de geest gaan geven?
Ik hoor het graag van jullie..
Jo Schijns
Heijenrath.
Ik kan nog toevoegen ( maar dat weten de sanders ook wel):
Ontsteking te laat
Reserveband drukt koeltunnel dicht of elders tunnel minder passage, rits staat open ipv dicht
Goede thermostaat gemonteerd (hoeveel graden)
Kouder thermocontact voor ventilator (ik dacht 88 gr )
Heb je gemeten hoe warm de motor wordt met externe digitale meter? (Contact rode lamp defect , maar lijkt minder waarschijnlijk door de kokende motor)
Is de kop nu afgeperst en dicht ?
Toch interne vervuiling van het blok, ondanks spoelen
Als je een apart tankje hebt : retourslangetje zit verstopt naar radiator
Ook een bekende : geen gaatje in thermostaat, waardoor luchtbel/ geen opwarmen thermostaat
Hoi Rogier,
Klopt, het ontstekingstijdstip heeft Joep nog gecontroleerd, ook Herm Kroon, dus dat zit wel goed.
Gaatje zit in de thermostaat, smallere reserveband en nieuwe tunnel aangebracht.
We hebben ook de thermostaat er al eens uitgelaten, beter gezegd, Joep had er een vergiet van gemaakt, met als resultaat dat-ie bij lage buitentemperatuur moeilijk op temperatuur kwam, maar bij 20 gr of hoger, toch geleidelijk aan toch te warm.
Je moet dan echt op de thermometer rijden in plaats van op de snelheidsmeter.
De koppakking is zowel chemisch als elektronisch gemeten, maar helaas (of gelukkig) geen uitlaatgassen in het koelwater.
Ik heb verder geen apart tankje, maar gewoon een lekslangetje en dat is niet verstopt.
Afgelopen week heb ik ‘m met caustic soda doorgespoeld, kwam niet echt veel troep mee, ik heb wel het idee dat het iets geholpen heeft.
Over 2 weken met het ouwe lijk naar Middachten, hoop dat het dan een beetje wil zomeren, dan kan ik ‘m nog eens op een lange rit uittesten.
Bedankt voor de snelle en kundige reactie.
Groetjes,
Jo.
Ps, de sensor voor de extra thermometer zit in de dikke retourslang van motor naar radiator. Je ziet dan prcies wanneer de thermostaat open gaat.
Als sanders al 3 jaar bezig is….dan zit ik toch te denken aan een intern vervuild blok.
Hierdoor wordt de koelvloeistof onvoldoende rondgepompt.
De rest zal sanders wel gecontroleerd hebben zoals je al vermelde.
Slang 9 en 14 nog voldoende open ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik kan slang 9 en 14 niet helemaal duiden, ik vermoed dat dit de aanvoer is van radiator naar de pomp. Deze aanvoer is gewoon open
en tijdens het spoelen met caustic soda was er een goede circulatie.
Ik begin langzaam maar zeker dan ook te vrezen, dat de koelkanalen in het motorblok vervuild zijn na al die jaren, waardoor er
geen optimale warmte overdracht meer is.
Ik ga van de week maar eens contact opnemen met Hijnekamp motorrevisie, ben bang dat er niets anders opzit.
Bedankt voor de reacties!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het plaatje is van een injectie.
Bij een carb uitvoering kan het allemaal net even anders zitten.
@Jo Je had het over een 3 rijen radiateur waar geen radiateurdop opzit dus heb je een expansievaatje nodig. Mocht het een ombouw zijn van 2 naar 3 rijen radiateur dan dit plaatje. dan is dus 10 en 6
Succes met de revisie/reiniging/spoeling van je blok.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.


Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-02-2011
- ID/DS Dspecial dy2 motor en vijfbak
- BX Biarritz turboD
- 2CV Special
En de thermostaat zit in de goede richting in de buis ? Zou dan toch moeten lukken na al wat er gebeurd is. Succes!
Er zit wel een radiatordop op en de thermostaat is goed gemonteerd.
Ben bang dat het toch een motor transplantatie gaat worden.
Maar goed als ik er dan weer 26 jaar mee voorruit kan, heb je kans dat het kreng me nog overleeft, haha.
Ik lees dat je met caustic soda hebt gespoeld. Bedoel je daarmee dat je met ontstopper/natronloog hebt gespoeld?
Als het blok is verstopt met kalkresten agv kraanwatergebruikl in het verleden is misschien een idee met een zuur te proberen eea door te spoelen.
Kalk los je volgens mij niet op met een loog. Citroenzuur of azijnzuur zijn zwakke zuren die geschikt zouden kunnen zijn. Of de ontkalkers opb melkzuur, deze worden vaak verkocht voor koffiemachines.
Succes
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Da’s een hele goeie!!
Zo had ik het nog niet bekeken.
Ik zal het zeker gaan uitproberen, is toch nog altijd goedkoper dan een revisie motor.😄😄














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ben al aan mijn 3e DS in 6 jaar tijd en elke keer was de radiator verstopt.
Het is hier doorgaans behoorlijk warm (noordoostkust van Zuid-Afrika; tropisch) dus dan merk je het snel.
3 x radiator laten schoonmaken door specialist, 3 x het gewenste resultaat gehaald.
Ook al 2 x het blok gespoeld met speciaal spul, waarna het blok schoon werd, maar de radiator vuil; de brokken uit het waterdeel van het blok kwamen los en kwamen klem te zitten in de radiator, waardoor weinig doorstroming.
Je kunt het ook zien door bij de dop naar binnen te kijken (bij std DS radiateur) in de radiator en door met een stukje ijzerdraad de kanalen in te prikken. Bij een verstopte radiateur blijft het ijzerdraadje dan steken op de ketelsteen vervuiling. Mijn ervaring is dat na schoonmaken de radiateur van de DS voldoende koelend vermogen heeft om zelfs bij erg heet weer (>40 graden) het blok gewoon koel genoeg te houden.
Groeten uit Afrika,
Stef












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is mijn ervaring ook. Zitten er geen vogel/muizen nesten in je tunnel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat van die muizennesten is een goeie! Maar helaas. Zoals gezegd heeft Joep Sanders ook de tunnel vernieuwd naar aanleiding van de koelproblemen en ook een smaller reserve wiel.
Bij het spoelen met caustic soda kwam ook niet bijzonder veel troep mee, het spoelwater kleurde iets bruinig, maar geen stukjes of zo.
Ik heb net het zwikkie gevuld met huishoudazijn en ga een paar weken hiermee rond rijden, kijken of het wat baat.
Ik ben overigens een permarijder, ongeveer 20.000 km per jaar, de laatste paar jaar wel wat minder ivm de problemen.