Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de kop ook gecontroleerd op lekkage? Is er koelwaterverlies? Staat de ontsteking op tijd? Ik vraag dit omdat het euvel blijkbaar nogal plotseling zijn intrede deed. Als er voordien ook KVS in zat zou ik in eerste instantie niet aan vervuiling denken. Vandaar mijn vragen…
Edit: Is toen de kop er af was ook de conditie van de stalen buis in de kop bekeken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Waterpomp is nieuw, radiateur maagdelijk.
Ik val in herhaling.
Zowel chemisch als elektronisch is het koelwater gecontroleerd op uitlaatgassen: negatief. Absoluut geen koelwaterverlies, ontsteking zoals al eerder vermeld gecontroleerd door Joep Sanders en Herm Kroon.
Aan de koelkant alles vernieuwd, radateur maagdelijk, pomp, radiatordop, thermostaat (functoneert correct), tunnel, smaller reservewiel, doorgespoeld met zo’n flush, met caustic soda, nu met schoonmaakazijn, extra elektrische fan, koppakking, gereviseerde kop.
Motor wordt pas heet bij hogere buitentemperatuur en langdurige belasting.
Overigens jakker ik het ouwe lijk niet af!
Koosnaampje van mijn ega, 😄😄
Arjan Verkade schreef:Denk je dat een originele DS elektrische fan 5% opbrengst heeft vergeleken met een moderne fan?
Moet ik dat zo zien dat als een moderne fan 100 liter lucht verplaatst de DS fan maar 5 liter doet?Ik ben het zeker met je eens dat iets wat modern is meer lucht zal verplaatsen… Dat is geen discussie
Bij mij zit er nog een originele in, als ik mijn warme motor af zet en het contact aan laat staan dan blijft de fan nog doordraaien. Dan duwt de fan toch binnen korte tijd erg veel warmte uit het motorruim.
Het klinkt mij toch wat weinig die 5%...
Zoals ik al vertelde ik doe een schatting…Maar ik heb nog nooit een originele fan zienderogen een temperatuur meter om laag zien duwen. Maar ik laat het me graag vertellen als het wel zo is? Als ik me niet vergis…slaat orgineel de fan pas aan als de auto al tegen de 100 zit. Ik heb altijd liever dat deze op 85 aan slaat. Maar zoals je al aangaf Arjan het gaat niet om de Discussie. Het zou leuk zijn als het probleem opgelost wordt zodat er weer gezellig verder gezweeft kan worden.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik neem aan dat 100 graden de rand van het rode is op de meter?
Die van mij gaat niet pas bij 100 graden mee draaien, bij warm weer draait die best vaak mee.
De meter heb ik nog nooit echt snel terug zien lopen, maar zo precies vind ik dat ook niet. Ik zie die meter meer als een indicatie
Rood is vaak wel het kookpunt, maar ik heb zelf ook wel eens een hele dag op 110 graden gereden.
Ik had er destijds een aftermarket tempmeter in omdat ik het orgineel niet erg precies vond in mijn derde dash. Weet niet of dit toeval is of een derde dash dingetje. Terwijl ik mijn ID 2de dash uit 66 wel duidelijk genoeg vind. En die je zie je echt duidelijk teruglopen als je bijvoorbeeld uit de Gotthard rijdt. Ik had er destijds een spal op zitten en die drukte de meter echt naar beneden en die zag je dan ook duidelijk terug kruipen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt het steeds over je reservewiel. Waarom? Rijdt je wel met de rits in tunnel DICHT?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat begint te klinken als mijn temperatuurproblemen met de SM in het begin .
Ook alles nagekeken , vernieuwd .
Uiteindelijk een digitale temperatuurmeter in de cilinderkop gemonteerd ,
Bleek de originele temperatuurmeter veel te veel aan te wijzen
( zelfs met een nieuwe sensor in het blok )
Als de meter in het rood ging zat ik aan nog geen 90 graden bloktemperatuur
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De TS schreef:
De motor wordt geleidelijk aan te heet en heb al twee maal met kokende motor gestaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Wordt de motor warm bij het rijden op benzine en LPG? Ik heb problemen gehad met het warm worden op LPG, het bleek dat het mengsel te arm was.
Het maakt niet uit of ik op benzine of lpg rij. Ik rij nu enkele dagen met azijnzuurkoeling en het lijkt alsof de originele temperatuurmeter beter reageert, cq blijft nu wel in het midden, het koelwater uit de motor richting radiator maximaal 80 gr.
Ik ben voorzichtig optimistisch, vlg week zaterdag naar het ICCCR, heen en weer toch ongeveer 5 uur rijden, kijken of het probleem nu opgelost is.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beste Jo,
Er is een serie 3-rijen radiateurs verkocht waarvan de koelcapaciteit behoorlijk achterbleef bij wat het zou moeten zijn. Het zou mogelijk zijn dat jij de pech hebt zo’n radiateur in je wagen te hebben gekregen. Het is dus wellicht te proberen om nogmaals een nieuwe radiateur te plaatsen, eentje met een goed koelblok…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ps de rits is dicht, eerst zat er een 185 reservewiel, nu een smallere 165, theorie van Joep was dat dan een betere luchtdoorstroming zou zijn richting radiator via tunnel. .??? Zie zelf het verschil niet zo.
Zijn die slechte radiators ergens aan te herkennen? Serienummer oid?
Waterman, zijn die slechte radiators ook verkocht via de club ?