Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is de inhoud al een keer ververst?
Zo ja, hoe zag het eruit?
Zag overigens bij de lokale supermarkt schoonmaakazijn in de aanbieding, 5 l voor iets van 1,5 euro.
Dus voor het geld hoef je het verversen niet te laten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Noop, ga ‘m eerst nog eens lekker warm stoken en dan ergens volgende week eens goed doorspoelen. Koelt prima op azijn, haha!
Gisteren naar Het ICCCR geweest, in één woord, fantastisch.
Op de heenweg bleef de temperatuur redelijk goed, op de terugweg klom de temperatuur heel geleidelijk op tot 90 graden, de originele thermometer in het dashboard stond toen bijna tegen het rood aan, dus…..zo te zien geen echte verbetering.
Ga volgende week de azijn vervangen door koelvloeistof en goed uitspoelen, maar ik ben bang dat er weinig gruis mee zal komen.
Wie het weet mag het zeggen.
Ik zou die azijn er inderdaad niet te lang in laten.
Er wordt geadviseerd redelijk Ph neutraal om te gaan met aluminium (cilinderkop!)
Azijnzuur valt kennelijk mee met aantasting, maar je weet toch niet helemaal wat het doet met elektolyse (messing, aluminium en staal).
http://www.aluminiumcentrum.nl/aluminiumcentrum.nl/files/Doc/Aluminium/Infobladen 2011/zwarte_corrosie.pdf
Ik heb op dit forum eens iemand gezien met zo’n Fluke thermometer. (Boogaard of Jantje?)
Of je kan misschien ook gewoon voelen of de radiator aan de onderkant van de radiator koel is.
Ik ga er even vanuit dat er niet een heel groot verschil in temperatuur mag zitten tussen boven- en onderkant.
Dat zou betekenen dat de doorstroming te laag is.
Maar begrijp ik het goed….....: lig jij wakker van 90 graden ?? zie jij dit als “te hoog”.??
90 a 95 graden is niks mis mee.
Kookpunt koelvloeistof ligt hoger (~135 gr) maar dat wist je al…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Heb je de radiator trouwens ook al omgespoeld tegen de stroomrichting in en ondersteboven?
Misschien dat er dan weer ander eventueel aanwezig gruis loskomt…
Tja, ik heb de afgelopen jaren al een paar keer met kokende motor gestaan, dus dan rij je niet meer so lekker ontspannen.
De eerste 23 jaar bleef de originele thermometer steeds mooi in het midden staan, pas nadat we de backfire hebben gehad, lekke koppakking en een of ander stop leak spul aan de koelvloeistof is toegevoegd, begon het gedoe.
Of er een oorzakelijk verband is?
Ook merk je duidelijk aan de motor dat-ie te heet wordt, vermogen valt weg, reageert schokkerig en begint diep te brommen.
Gas terugnemen en rustig aan gaan rijden, cq langs de kant gaan staan en met de extra fan de motor laten afkoelen leidt weer tot een normaal reageren van de motor.
Nogmaals, ik rij al 26 jaar met deze auto, dus dan ken je hem toch al een beetje.
En even zomaar een andere gedachte:
Zou het nog kunnen liggen aan de warmtecapaciteit van de koelvloeistof?
Wat gebruik je?
Eventueel eens proberen met leidingwater of gedemineraliseerd water (€0,45/L bij Kruidvat)?
Heb ongeveer zes weken geleden in zuid Spanje met een kokende motor gestaan.Met een buiten temperatuur
van 38 graden bleek de derde lange heuvel teveel van het goede(niet op tijd terug geschakeld?) Op
advies van forum leden alhier koelsysteem af getapt gereinigd met een speciale reiniger (bardahl)en doorspoelen met schoon water. De hoeveelheid meuk was fors.Daarna gevuld met verse koelvloeistof en karren maar.Tot op heden zonder problemen(nog steeds in Spanje)Als het systeem goed werkt en schoon is
en je blijft problemen houden verdenk ik toch misschien de koppakking.
Met een lekke koppakking wordt je motor niet warm volgens mij…
Het probleem is eerder andersom…
Reken maar van wel. Ik heb dat ooit mogen ervaren met een CX 2200 uit 1976. In feite dus een DS21 motor. Tijdens een vakantie in Frankrijk ergens in de jaren 80, raakte de motor regelmatig oververhit. En echt niet alleen bij het beklimmen van bergen. Gewoon op de vlakke weg na een aantal kilometers ging het lampje branden en kookte de motor. Overigens reed de auto verder prima. Dus laten afkoelen en weer doorrijden. Na een paar dagen de auto een Citroen garage binnengereden. Na afpersen van het koelsysteem was de conclusie: lekke koppakking.
Ik heb de CX toch naar Nederland teruggereden en pas thuisgekomen de koppakking vervangen. Aan de defecte pakking kon je zien dat een klein stukje pakkingsmateriaal slecht was. En met oververhitting als gevolg.
Rinus
Jo Schijns schreef:
De eerste 23 jaar bleef de originele thermometer steeds mooi in het midden staan, pas nadat we de backfire hebben gehad, lekke koppakking en een of ander stop leak spul aan de koelvloeistof is toegevoegd, begon het gedoe.
Of er een oorzakelijk verband is?
Kan er verschil zitten in de doorstroom openingen voor koelvloeistof van de koppakkingen onderling ?, en dan merk, type en leverancier ?. omdat het na vervanging van de cilinderkop en koppakking is begonnen.
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jo Schijns schreef:een of ander stop leak spul
Nooit gebruiken die bagger, verhelpt niet alleen de lekkage, maar zorgt ook voor verstoppingen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het enige wat mij nog inviel was met mijn Peugeot 504 coupe V6 een te losse v snaar die met zware
belasting ook zorgde voor over verhitting.Met een goede radiateur degelijke slangen,klemmen.waterpomp en
een schoon systeem koelt een DS als een moderne auto.Blijf daarom in de richting van de koppakking denken.
We hebben de koelvloeistof zowel chemisch als ook elektronisch gecontroleerd op uitlaatgassen.
Negatief.