Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Eigenlijk wel benieuwd naar de reden voor het insmeren met lijnolie.
Het werd lang geleden wel gebruikt om visnetten te conserveren en als basis voor inferieure verfsoorten.
Het ruikt lekker biologisch, maar dat is dan ook het enige positieve wat ik er van weet.
Maar wie weet is het wel heel heilzaam bij carburateurs.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb al even contact opgenomen met dit bedrijf en breng daar de onderdelen binnenkort eens heen. Ik verzamel ondertussen nog wat extra spullen die ook mee mogen. Jo, bedankt voor de tip.
Na de behandeling met schoonmaakazijn sloeg het oppervlak wit en ruw uit. Dit opnieuw oxideren ging te snel en te ruw. Om die reden 3 weekjes tot rust komen in een badje diesel en daarna de poriën smoren met lijnolie. Dit kreeg ik als tip van een buurman die me een Kever carburateur liet zien die hij zo ook had behandeld, zag er goed uit.
Ondertussen heb ik het carburateur-huis eens goed opgekuist:
Ik heb door met goed licht nog eens te kijken de waarschijnlijke lekkage-oorzaak van de acceleratie sproeier gevonden, er zit een beschadiging net boven de draad:
Mij lijkt de beste optie een enigszins zacht ringetje dat benzine-bestendig is eronder te plaatsen, heeft iemand betere ideeën ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik ga de lekkage oplossen met vloeibare pakking (Loctite MR 5922) oplossen.
Vandaag de onderdelen van de verzinker opgehaald (met dank aan Dameco dat het voor de vakantie nog is gelukt):
Natuurlijk verzamel je dan ook nog wat extra spullen die meteen mee mogen:
Deze vakantie alles maar weer eens inbouwen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag de puzzel nog maar eens gemaakt. Alles soepel bewegend gemonteerd, gebruik makend van m’n eigen foto’s en nog wat tips die ik vond
hier en hier heb ik ‘m weer in elkaar zitten:
De lekkende accelleratie sproeier is met een teflon ringetje en vloeibare pakking afgedicht:
Komend voorjaar maar eens nakijken op lekkages en verder afstellen
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik kan me herinneren dat als ik de choke uittrek ook het gas een beetje bedien. Dat is waar dat stangetje voor dient. Wellicht is deze een beetje rechter gebogen want bij volledige choke wordt het gas netaan bediend. Hefet iemand een goede foto van hoe dat stangetje zou moeten zitten ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Foto hoeft niet, ik zou alleen graag de maat willen weten tussen de uiteinden van het stangetje, recht gemeten
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het bochtje moet iets krapper. Maar je moet em buigen zo dat je het zelf prettig vindt. Op LPG vond ik het fijn als het gas meteen meeging. Je wil de chocke klep op LPG eigenlijk niet hebben. Alleen verhoogd toerental.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor de reactie.
Ik vertrouw de ruststand van de gaskleppen niet en wil dit eens valideren met een andere carburateur. Ik merkte namelijk dat de schijfjes iets verdraaid gemonteerd moeten zitten om iedere poort zo goed mogelijk te sluiten. Binnenkort er maar eens mee langs Sanders om te vergelijken
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De gaskleppen moeten net niet dicht zijn. Anders gaan ze haken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Klopt, daar was ik al achter. Ik heb de schijfjes zodanig gemonteerd dat de originele afstelling klopt én ze niet haken.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het oldtimer seizoen begon voor mij vandaag: gisteren alles ingebouwd zoals het origineel was. De rubberen ‘grommets’ onder het luchtfilter zijn vervangen (deze waren compleet uitgehard).
Om de carb vast te zetten aan de motor-zijde heb ik een plaatstalen steeksleuteltje gebogen en bijgeslepen en daarna was het een koud kunstje:
Starten alsof ie gisteren voor het laatst reed en op LPG voelt het niet anders als toen ik ‘m vóór de winter parkeerde. Op benzine moet ik flink (en pompend) gas geven, ten teken dat de accelleratie sproeier het meeste werk doet. M’n gevoel zegt dat de vlotternaald te weinig benzine binnen laat, hier ga ik de komende tijd mee aan de slag. Ik heb ‘t via dit schema afgesteld:
maar misschien heb ik met pakking erop gemeten…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vorige week had ik de DS naar Sanders gebracht omdat ik ondanks een extra controle van m’n werk en een nieuw benzinefilter nog steeds niet lekker op benzine kon rijden, laat staan starten. Afgesproken met Sanders dat als het binnen niet té veel tijd goed te krijgen was, de uitlaatgassen en verbruik geoptimaliseerd werden. Als fall-back scenario kon ik een carb meekrijgen om te proberen en als deze het goed blijkt te doen hoef ik ‘m pas afrekenen.
Helaas is m’n eigen carb toch wel ‘end of life’ verklaard en ben ik met die carb die ooit bij Sanders op het schap terecht kwam met label ‘goed’ aan de slag gegaan.
Eerst controleren & open gemaakt:
Ja, dat verwelkte blaadje is in werkelijkheid een geïmplodeerde vlotter (geen idee hoe dat is gekomen trouwens)
Alle sproeiers zijn gedemonteerd, troep onderin de vlotterkamer weggehaald met remmen-reiniger en perslucht. Daarna met een andere vlotter weer in elkaar zetten en kijken hoe krom de onderkant is, het midden had een kleine millimeter lucht eronder. Dit vlak gemaakt op een plankje met schuurpapier erop geniet:
Montage met vloeibare pakking zowel boven als onder de perplex plaat en een luchtslang vanaf het filter erop zonder LPG gasmengstuk erin. Het was starten en rijden maar. Voor het eerst dat ik me kan herinneren rijdt m’n DS nu lekker op benzine.
Sanders bedankt ! Ik ga binnenkort of in ieder geval vóór de vakantie nog eens langs voor een laatste controle en fijn afstelling van de carb en de carb betalen natuurlijk…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag nog eens een rit gemaakt. Na dat ik een irritante trilling in het RV portier weg heb gewerkt eind vorig jaar (rubbertje over de stang en bedieningsklepeltje) trilt er nu iets in het ventilatierooster rechts voor. M’n vrouw stak haar vinger ertussen en het geluid was voor korte tijd weg.
Ik vermoed zelf het stangenstelsel voor de blaasrichting maar heeft iemand ‘n ander idee wat het kan zijn ?
Hoe makkelijk kun je de ventilatie aan die kant demonteren / erbij komen zonder het gehele dashboard te moeten demonteren ?
Tips zijn welkom.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helaas, om daar bij te komen moet het dashboard d’r uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Die trilling laat ik nog even zitten.
Afgelopen weekend hebben we er een lang weekend in eigen land van gemaakt. Even kijken of alles wel gaat passen hebben we nu de generale repetitie. Ok we waren slechts 4 dagen weg, maar de LPG tank ligt er nog in dus qua kofferbak ruimte / aantal dagen kleding en spullen moet het een beetje in verhouding zijn.
Ook even de montage positie van de actioncam en zo eens uitgeprobeerd, zoals ook dit filmpje van m’n drone die autonoom de auto volgt (met een beetje input van m’n vrouw).
We hebben een lijstje van punten aangelegd die we nog moeten / willen oplossen en uiteraard de vergeten dingen zoals voldoende laders & snoertjes voor alles…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.